Hej Aminoer, Jeg har trawlet google for svar på mit spørgsmål - uden held. Så nu håber jeg at I kan hjælpe. Hvis man har et site, klassiske opbygget i div'er med en menu i venstre side og indhold i højre - og prøver at "fetche" den som "googlebot", så giver resultatet mig et ubesvaret spørgsmål. Lad os sige at sitet handler om fritidsinteresser, og at jeg har skrevet 300 ords indhold om cykler på en side. Når jeg fetcher den side, så viser den at google læser menuen før den læser indholdet. Lidt groft vist: tekst-fra-menupunkt tekst-fra-menupunkt tekst-fra-menupunkt tekst-fra-indholdsside Jeg drømmer jo om at den kun ser teksten fra indholdssiden: tekst-fra-indholdsside Er dette en faktor i indexering og seo - eller er det noget man overhovedet ikke skal bekymre sig om? På forhånd tak |
Hey, Det er noget du skal tænke over når du bygger din side.
Lad os antage at du på nuværende tidspunkt har strukturen i din html som følger, hvilket det godt kunne lyde som om:
topbanner
topmenu
venstre side (venstre menu)
indhold
højre side
Footer
Det er ikke ligefrem den bedste HTML struktur, da Google ikke får serveret indholdet som det første, hvilket er vigtigt i forhold til din interne linkstruktur.
grunden er at Google lægger værdi til det første link der er til en side, og hvis du fx linker til en side fra dit indhold, som også findes i menuen, vil indholdslinket ikke få den store værdi tildelt. Selvfølgelig ser Google linket, men den ser jo menuens link som det første.
Men ud over det, så skal du huske at tage brug af metadescription, da det er den der vises i Google SERPS, og blandt andet den der skal sælge søgeresultatet til søgerne.
Hvis din struktur ser ud som følger:
indhold
topbanner
topmenu
venstre side (venstre menu)
højre side
Footer
Vil det være betydeligt bedre og du vil kunne styre din interne links langt bedre, og ikke mindst variere dem betydeligt mere. og du kan sagtens gøre det sådan samtidig med du har det visuelle som du gerne vil via CSS.
MVH Kim