Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Menuers effekt på google

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Mar 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har trawlet google for svar på mit spørgsmål - uden held. Så nu håber jeg at I kan hjælpe.

Hvis man har et site, klassiske opbygget i div'er med en menu i venstre side og indhold i højre - og prøver at "fetche" den som "googlebot", så giver resultatet mig et ubesvaret spørgsmål.

Lad os sige at sitet handler om fritidsinteresser, og at jeg har skrevet 300 ords indhold om cykler på en side.

Når jeg fetcher den side, så viser den at google læser menuen før den læser indholdet.

Lidt groft vist:

tekst-fra-menupunkt

tekst-fra-menupunkt

tekst-fra-menupunkt

tekst-fra-menupunkt

tekst-fra-indholdsside
tekst-fra-indholdsside
tekst-fra-indholdsside
tekst-fra-indholdsside
tekst-fra-indholdsside
tekst-fra-indholdsside
tekst-fra-indholdsside
tekst-fra-indholdsside
tekst-fra-indholdsside

Jeg drømmer jo om at den kun ser teksten fra indholdssiden:

tekst-fra-indholdsside
tekst-fra-indholdsside
tekst-fra-indholdsside
tekst-fra-indholdsside
tekst-fra-indholdsside
tekst-fra-indholdsside
tekst-fra-indholdsside
tekst-fra-indholdsside
tekst-fra-indholdsside

Er dette en faktor i indexering og seo - eller er det noget man overhovedet ikke skal bekymre sig om?

På forhånd tak

Kramer

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 11:05

Hey, Det er noget du skal tænke over når du bygger din side.

Lad os antage at du på nuværende tidspunkt har strukturen i din html som følger, hvilket det godt kunne lyde som om:

topbanner
topmenu
venstre side (venstre menu)
indhold
højre side
Footer

Det er ikke ligefrem den bedste HTML struktur, da Google ikke får serveret indholdet som det første, hvilket er vigtigt i forhold til din interne linkstruktur.

grunden er at Google lægger værdi til det første link der er til en side, og hvis du fx linker til en side fra dit indhold, som også findes i menuen, vil indholdslinket ikke få den store værdi tildelt. Selvfølgelig ser Google linket, men den ser jo menuens link som det første.

Men ud over det, så skal du huske at tage brug af metadescription, da det er den der vises i Google SERPS, og blandt andet den der skal sælge søgeresultatet til søgerne.

Hvis din struktur ser ud som følger:

indhold
topbanner
topmenu
venstre side (venstre menu)
højre side
Footer

Vil det være betydeligt bedre og du vil kunne styre din interne links langt bedre, og ikke mindst variere dem betydeligt mere. og du kan sagtens gøre det sådan samtidig med du har det visuelle som du gerne vil via CSS.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Tilmeldt 23. Mar 07
Skrevet kl. 11:19

Hej Kim, tak for dit svar - det er yderst interessant.

Disse ændringer i strukturen som du nævner - er det noget som man ville kunne gøre via CSS eller er det meget mere besværligt end det?

Jeg spørger, da den side jeg roder lidt med, allerede er online og har været det længe - og at det ikke lige er med i planen at den skal lave om, helt forfra...

Kramer

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 11:21

Jep som jeg skriver kan du gøre det via CSS, medmindre hjemmesiden er lavet af en tabel, så er det lidt mere besværligt end somså.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Tilmeldt 23. Mar 07
Skrevet kl. 11:53

Jeg ser kun udfordringer :-)

Et opfølgende spørgsmål:

Site er som sagt online, og indexeret på google. Et andet morsomt faktum er at siderne IKKE har meta description...

MEN...

Google finder siderne, og teksten under linket i google er den indholdstekst jeg har skrevet. Altså den viser ikke teksten fra menuen eller andre steder på siden. Den tager det tekst jeg gerne vil have den til..

Hvordan kan det være?

Kramer

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 12:01

Kramer:

Google finder siderne, og teksten under linket i google er den indholdstekst jeg har skrevet. Altså den viser ikke teksten fra menuen eller andre steder på siden. Den tager det tekst jeg gerne vil have den til..

Hvordan kan det være?

Nu kan jeg jo ikke svare på det konkrete spørgsmål uden at se det, men det der typisk sker er at når du laver en søgning, og du ikke har nogen metadescription, vil Google selv finde frem til noget tekst som passer med den søgning. Det kan både komme fra indholdet, men det kan også være fra andre dele af den enkelte side.

Jeg har set mange tilfælde, hvor Google faktisk tager lidt fra små tekststykker i topbananner, menuen og indholdet. Så mit svar må blive at det er fordi din søgning passer med indholdet.

Google kan jo godt finde frem til det unikke på hver side, helt af sig selv, men som det er med alt andet, skal man helst ikke lade Google bestemme, men derimod tage action og fortælle hvad det er der skal ske, hvad de skal vise mm.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)