Jeg bruger mit rejsekort til dagligt, når jeg skal til og fra min nuværende kunde. Der udover bruger jeg det også privat. Til de der ikke er klar over, hvad et rejsekort er, så er det en form for taletidskort - bare for rejser med tog og bus. Man får en kvittering ved hver indbetaling, men ikke for rejserne. Via et website er det muligt at få en oversigt over de rejser man har taget. I oversigten kan man se hvor rejsen er gået fra og til og på hvilket tidspunkt.
Mit spørgsmål er om denne oversigt er tilstrækkelig fradragsdokumentation for mine forretningsrejser. På forhånd tak!
Ja det vil jeg bestemt mene, hvis du ud enten har et selvstædigt dokument med dine rejser (nok bedst) og ud for hver rejse beskriver hvem kunden var. Ellers ville et rejsekort jo være tabt i forhold til erhvervsdrivende - så dokumenter - og brug deres oversigt
Nogen uenige?
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg bruger mit rejsekort til dagligt, når jeg skal til og fra min nuværende kunde.
Har du kun denne ene kunde?
Bemærk, at hvis du kører til samme adresse mere end 60 gange, så er der tale om alm. transport, på samme vilkår som lønmodtagere - dvs. at du ikke kan fradrage udgiften i dit regnskab, men skal i stedet privat afholde udgiften til transport, og så tage befordringsfradrag via selvangivelsen.
Jeg var ved at oprette en debat til dette spørgsmål, indtil jeg fandt denne, så jeg hopper lige ind selvom det er en gl. debat.
Martin E. Jensen:
Bemærk, at hvis du kører til samme adresse mere end 60 gange, så er der tale om alm. transport, på samme vilkår som lønmodtagere - dvs. at du ikke kan fradrage udgiften i dit regnskab, men skal i stedet privat afholde udgiften til transport, og så tage befordringsfradrag via selvangivelsen.
Jeg har en kunde jeg skal ud til mere end 60 gange på et år, så kan jeg ikke trække mine rejseudgifter fra i skat (og er der moms på billetter/klippekort/rejsekort)?
Hvis jeg ikke kan trække mine rejseudgifter fra, kan jeg så i det mindste trække de første 60 dage fra, og derefter selvangive fradrag for befordring for resten, eller skal jeg selvangive befordring for hele perioden nu hvor jeg VED at jeg har mere end 60 dage hos kunden?
det vil jeg mene, men jeg er ikke så vild med beskrivelsen at du bruger det dagligt når du tager ud til din kunde. Det får det til at lyde mistænkeligt som om kunden i virkeligheden er din arbejdsgiver - og så ville det jo være befordringsfradrag. Mere hvis du kun har EN kunde og tager der til hver dag - så vil det nok kunne rejse spørgsmål om hvorvidt du er selvstændig og ikke bare har lavet et arrangement for at undgå a-skat og kunne trække visse ting fra uden at rode med bundgrænse for ligningsmæssige fradrag med mere Venlig hilsen
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
det vil jeg mene, men jeg er ikke så vild med beskrivelsen at du bruger det dagligt når du tager ud til din kunde. Det får det til at lyde mistænkeligt som om kunden i virkeligheden er din arbejdsgiver - og så ville det jo være befordringsfradrag. Mere hvis du kun har EN kunde og tager der til hver dag - så vil det nok kunne rejse spørgsmål om hvorvidt du er selvstændig og ikke bare har lavet et arrangement for at undgå a-skat og kunne trække visse ting fra uden at rode med bundgrænse for ligningsmæssige fradrag med mere Venlig hilsen
Jeg har flere kunder, men den omtalte er min største. Har i gennemsnit samlet 15 timer om ugen hos denne ene kunde, samt nogenlunde det samme fordelt hos andre kunder - kan ikke se hvordan det kan være et problem. Desuden er der ikke tale om dagligt arbejde men et par gange om ugen jeg skal ud til denne kunde.
Jeg har flere kunder, men den omtalte er min største. Har i gennemsnit samlet 15 timer om ugen hos denne ene kunde, samt nogenlunde det samme fordelt hos andre kunder - kan ikke se hvordan det kan være et problem. Desuden er der ikke tale om dagligt arbejde men et par gange om ugen jeg skal ud til denne kunde.
så er det sikkert heller et problem. Du skrev du brugte det dagligt og til din nuværende kunde - og hvis det betød EN kunde og hver dag så KUNNE det let være et klart problem
Problemet er i sin enkelthed at kunne dokumentere man faktisk er selvstændig og ikke bare ex freelance og skulle ha enten a skat eller indberettes som B skat - Det er der mange kriterier for, og du kan sagtens være på den helt rette side - evt læs: SELVSTÆNDIG, FREELANCE ELLER LØNMODTAGER som har mange små underlinks til skat o.l.
Er du selv helt på det rene med forholdet, så springer du den bare over
vh