Hej, Vil til at importere lidt varer fra Kina og vil i den forbindelse sikre mig at det ikke er _ulovlige_ kopivarer jeg får hjem. Men hvad definere kopivarer og derved gør importeringen - og ikke mindst salget - ulovligt? Hvis jeg finder et produkt fra en Kinesisk producent der ligner 99% et kendt mærkevareprodukt men er IKKE påtrykt med mærkelogoet men blot noget Kinesisk logo - eller evt. jeg får påtrygt mit eget logo. Vil det så være lovligt? Det hele afhænger vel af hvorvidt noget kun er mærkevarebeskyttet og andet er designbeskyttet. Er der en god tommelfingerregel for hvordan og hvorledes? På forhånd mange tak |
Der findes ingen lovgrænser - ikke noget med 95% lig eller andet. Hvis det ligner godt nok til at blive forvekslet og dermed har væsentlige designelementer fra originalen kan man blive nappet på det.
Tag Apple som netop har vundet en kæmpesag mod Samsung for at store dele af deres telefoner og tablets havde væsenlige iphone/ipad features - måske en lidt speciel sag fordi de i en periode arbejde sammen, men sagen vandtes af apple grundet væsentlige designelementer.
Logo er ikke afgørende. Man kan ikke lave et B&O TV og skrive Ole Hansen på det, og så være fri.
Man vil med noget der er ændret lidt, altid være på gyngende grund og man kan som tommelfingerregel sige, at jo større den virksomhed hvis produkter kopieres er, jo større risiko, dels for at tolden napper det - dels for at nogen vil køre en sag på det
Mit råd: Find noget originalt eller,- skab noget originalt
vh