Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad definerer en kopivare?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Aug 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Vil til at importere lidt varer fra Kina og vil i den forbindelse sikre mig at det ikke er _ulovlige_ kopivarer jeg får hjem.

Men hvad definere kopivarer og derved gør importeringen - og ikke mindst salget - ulovligt?

Hvis jeg finder et produkt fra en Kinesisk producent der ligner 99% et kendt mærkevareprodukt men er IKKE påtrykt med mærkelogoet men blot noget Kinesisk logo - eller evt. jeg får påtrygt mit eget logo. Vil det så være lovligt?

Det hele afhænger vel af hvorvidt noget kun er mærkevarebeskyttet og andet er designbeskyttet. Er der en god tommelfingerregel for hvordan og hvorledes?

På forhånd mange tak 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:34

Der findes ingen lovgrænser - ikke noget med 95% lig eller andet. Hvis det ligner godt nok til at blive forvekslet og dermed har væsentlige designelementer fra originalen kan man blive nappet på det.

Tag Apple som netop har vundet en kæmpesag mod Samsung for at store dele af deres telefoner og tablets havde væsenlige iphone/ipad features - måske en lidt speciel sag fordi de i en periode arbejde sammen, men sagen vandtes af apple grundet væsentlige designelementer.

Logo er ikke afgørende. Man kan ikke lave et B&O TV og skrive Ole Hansen på det, og så være fri.

Man vil med noget der er ændret lidt, altid være på gyngende grund og man kan som tommelfingerregel sige, at jo større den virksomhed hvis produkter kopieres er, jo større risiko, dels for at tolden napper det - dels for at nogen vil køre en sag på det

Mit råd: Find noget originalt eller,- skab noget originalt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Aug 12
Skrevet kl. 13:36

PJ>

Please, you have already sent me 4 unsolicited private messages. Since I haven't responded to any of your messages you can very well presume that I am not interested in your help.

Thank you very much. 

Tilmeldt 19. Aug 12
Skrevet kl. 13:42

Logo er ikke afgørende. Man kan ikke lave et B&O TV og skrive Ole Hansen på det, og så være fri.

Hej Cookie, det er jeg klar over, hvilket er grunden til at jeg efterspørger en god tommelfingerregel, eller et mere konkret svar til hvordan man navigere 'derude' i verdenen med indkøb af produkter.
Hvis jeg nu ikke vidste hvem B&O var og syntes at det her Kina-TV bare er smadre lækkert så står man jo i en uheldig situation, hvilket jeg gerne vil undgå. Det må være rimelig svært at kende til alle produkter og deres oprindelige ophavsret i hele verdenen.

Mit råd: Find noget originalt eller,- skab noget originalt

Tusinde tak. Det har da bestemt også været min tanke i rigtig mange år, men der er en meget logisk grund til hvorfor jeg ønsker at importere de varer her :)

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 14:12

En kopi af en vare. Eller se her Kopivare

Tilmeldt 19. Aug 12
Skrevet kl. 14:31

Synes godt nok ikke det er nogle særlige brugbare svar. Jeg har forsøgt mig med Google(!).

Jeg efterspørger hvordan man kan tjekke op på om noget har designbeskyttelse eller kun er et registreret varemærke?

F.eks. tøj er så vidt jeg ved sjældent designbeskyttet, så her kan man godt (lovligt vil jeg mene) importere kopitøjvare så længe det ikke er med et registreret varemærke, men f.eks. ens eget varemærke eller et helt tredje.

Men tak for hjælpen, jeg må nok ud og lede efter mere brugbare svar et andet sted end herinde..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:12

at tøj ikke nødvendigvis er designbeskyttet ved registrering, betyder ikke at man bare kan kopiere en kollektion og sætte andet navn i.  Alt er kopibeskyttet i mindst 3 år  uanset registrering.

Problemet er, som ret godt vist i Remy's google link, at der ikke er 100% regler. Du kan prøve at importere en kollektion der ex er rene kopier af Hugo Boss eller Gant med dit eget navn eller uden branding, og må regne med, at hvis de opdager det, så går de efter dig og vinder

Import af kopivarer til videresalg er ulovligt, og ja, det er da besværligt, for man kan jo uforvarende komme ud for at importere noget der er en kopi. Man kan dog f.eks kræve af dem man køber fra, at de skriftligt garanterer at de har ophavsretten til det man køber, og kan man ikke selv se at det er en kopi og har en sådan garanti, så vil man i alle fald kunne vise, at man har søgt alt for at gardere sig og måske gå efter leverandøren - men stadigt - kan det blive konfiskeret og man kan få bøde

Her et klip der viser at man skam er designbeskyttet i 3 år uden at registrere det, og at det specielt anvendes i modebranchen - som jeg selv har været en del af i mange år:

Selvom du ikke registrerer dit design, er det stadig beskyttet. Beskyttelsesperioden er tre år og løber fra du har offentliggjort designet. Som indehaver af et uregistreret design er du beskyttet mod konkurrenternes meget nærgående efterligning af designet. For nogle industrier er denne beskyttelse tilstrækkelig – det kan eksempelvis være inden for modebranchen, hvor der ofte sker hurtig udskiftning af design.   kilde: http://ip-guiden.dkpto.dk/design/beskyt-dit-design/international-designbeskyttelse.aspx

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 18:09
Kan du ikke bare spørge feks LV om nu varen ligner LV?

Men ellers ville det da være bedre med lidt innovation istedet for efterligning :-)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)