Jeg har startet et enkeltmands firma (i juli måned), er vil gerne lige høre om jeg skal lave et regnskab eller hvad jeg skal?
I starten af August, lavede jeg en udvidede selvangivelse, hvor jeg under erhvervsdelen (kan ikke lige huske hvad den betegnes for) skrev hvor meget jeg forventer at min virksomhed tjener resten af året. Jeg har derfor fået girokort, med tilsvarende skatteindragelse, for de resterende måneder.
Er det nok, eller skal jeg lave et andet slags regnskab?
Og hvis jeg har udgifter til forskellige ting, hvor skal jeg skrive det?
Du skal naturligvis føre et regnskab for din forretning. Når det blot er en enkeltmandsvirksomhed, er der dog ingen krav om revisor og den slags. Hvis du er uden kendskab til regnskabsføring, kan det dog være en idé at få et par timer hos en revisor. Eller måske endda få en revisor til at klare det hele hvis din økonomi er til det, det er faktisk ikke så dyrt hvis du kun har en lille forretning med få bilag.
Hvis du selv har mod på at føre det, så kan du prøve at høre om nogle eventuelt har et regnskab der allerede er udarbejdet med flere konti, bilag og hvad der ellers hører til, som du må få lov at lure lidt på. Jeg synes hurtigt man får føling for hvordan det skal klares, når man får lov til at se ét som man ved allerede er korrekt opstillet. Naturligvis kan det ikke læres på en time, men det er en fin start!
Ja der skal som de andre skriver laves et regnskab, da det ikke lyder som om du helt har styr på det med bogføringen, og hvad du kan trække fra kan det være en god ide at bruge lidt tid med en bogholder der enten kan hjælpe dig igang med at lave dit regnskab selv eller som kan lave det for dig. det behover ikke at være så dyrt.
kom lige i tanke om moms afregning dette skal laves hver kvartal på baggrund af dine indtægter og udgifter.
personligt tager jeg 500,00 pr mrd. + moms for at hjælpe små fimaer med deres bogføring dette indbefatter også moms afregningen, så har du en fornemmelse for prisen.