Vi ansatte i går en ny montør! Yeehaa!! Jeg tager derfor kontakt til den nye medarbejders fagforening (3F) Måtte derefter lytte lææænge til den faglige medarbejder, der absolut mente Han lovede at sende mig lidt materiale på emnet. Mathilde |
Lad mig starte med første ting: Den ansættelseskontrakt, du har lavet, skal overholde "Lov om ansættelsesbevis". Der findes forskellige skabeloner på nettet man kan downloade. Det kan blive rigtig dyrt, hvis du ikke overholder den lov!
Jeg vil fraråde at man tager kontakt til medarbejderens fagforening. Nu har du gjort det og så kommer der helt sikkert et krav om overenskomst. Normalt sender de en standart overenskomst, som de så vil bede dig underskrive. Naturligvis vil den faglige sekretær mene, at du som arbejdsgiver er bedre stillet med en overenskomst.
Nu ved jeg ikke hvad overenskomst din medarbejder skal ind under, men forvent at mindstelønnen er højere end det du giver ham i dag. Dertil skal du regne med omkring 10% ekstra til pension. Der kan også i overenskomsten. Der kan også være et krav om at du betaler lidt til 3F, for hver time medarbejderen arbejder.
Da jeg ikke kender overenskomsten, ved jeg ikke hvornår den sidst er forhandlet og hvornår den udløber. Men lad os antage at den er forhandlet i år 2011 og er gældende i 3 år, så den løber til 1. marts 2014. Normalt skal en overenskomst opsiges, med 1 eller 3 måneder op til den 1. marts 2014.
Glemmer man at opsige den, køre den videre og skal forhandles.
Lad mig tage et eksempel:
Du har ansat Børge og tegner overenskomst med 3F. Børge er nu dækket af overenskomsten. Du fyrer Børge og skriver til 3F at du har fyret Børge og gerne vil opsige overenskomsten. 3F siger den løber til 1. marts 2014.
Så hvis du ansætter Knud, er han også dækket af 3F overenskomst, indtil 28. februar 2014.