Ja, giver da gerne et par hurtige råd...
For det første... Content is king!
Det allervigtigste er at man sørger for at få skrevet noget relevant kvalitets indhold til siden, for mængden er heller ikke ubetydelig. Jeg plejer gerne at sige minimum 350 ord til hver underside og det dobbelte til forsiden. Jo mere Google har at læse, des nemmere har den ved at finde ud af hvad siden handler om.
Ren kode!
Det her er der sikkert uenighed om, men ikke desto mindre er min erfaring at jo renere kode du har, des bedre. Og her mener jeg ikke W3C validering, for det har INGEN betydning for SEO. Det gælder derimod om at forenkle sin kode så meget som muligt.
Undgå at bruge unødvendige tags, og undgå for alt i verden tabeller til opbygningen af siden struktur. Tabeller er KUN nødvendige når man har brug for... Ja, en tabel! :) De er altså IKKE beregnet til at bygge en hel sidestruktur op i.
Skriv din kode så enkelt som muligt, og sørg for at bruge de korrekte tags til dine elementer.
Implementer dine søgeord naturligt
De fleste ved at man skal sørge for at få sine søgeord flettet ind i overskrifter og brødtekst. Men her er det vigtigt at man ikke "over-optimere". Mange gør den fejl at de skriver alt deres tekst, og bagefter putter søgeordene ind, hvor de nu lige passer. Det kommer let til at virke unaturligt. Hav istedet dine søgeord for øje, imens du skriver din tekst, og brug dem kun hvor det lyder naturligt.
Variér dit indhold
Sørg for ikke bare at have én stor paragraf med tekst i en lang smørre. Gør din tekst indbydende ved at fremhæve sætninger som f.eks. blockquotes, bullet points eller billedtekster - for ja, selvom google ikke kan læse billeder, så HAR det betydning at din tekst også indeholder billeder - og ja, det ved jeg godt der er stor uenighed om, men min erfaring fortæller mig at det har en betydning.
Se din side som et spindelvæv
Det er ikke uden grund at de roboter der crawler din side hedder "spiders" :) Så tænk derfor på din side som et spindelvæv. Sørg for at linke dine sider på kryds og tværs, f.eks. ved at smidde et link på de ord der har en relevant underside - i mit tilfælde f.eks. hjemmesider, logodesign, brochure osv.
Hver gang en spider støder på et link, følger dén den.
Title tags
Og nu vi er ved links. Så HUSK nu for pokker at lave title attributes på alle dine links, og inkluder gerne et relevant søgeord - men sørg for at anchor text og title ikke er ens.
Link building
Som de fleste sikkert ved, kommer man ikke uden om linkbuilding. Men gør ikke den fejl at tro det er det ALT afgørende for din SEO. For det er altså ikke af så stor betydning som mange "eksperter" påstår. Og jo, det HAR betydning, men du kan ikke opnå topplaceringer med link building alene - det skal bruges som en supplement til den interne optimering.
Når du laver din linkbuilding, skal du i øvrigt sørger for at du får en naturlig linkprofil. Dvs. du skal sørger for at linke naturligt... Så du skal ikke bruge dine søgeord i alle anchor tekster, men sørge for også at bruge din URL, sætninger som "Læs mere", "Klik her" og "Vil du vide mere". Google er ikke dum, og kan hurtigt se hvis der er lavet unaturlig link building, og så får man altså langt mindre effekt af sine links. Så søgeord er altså IKKE så vigtige når vi snakker linkbuilding :)
Det var lige et par hurtige råd :)
Jeg har faktisk skrevet en lille artikel med råd, i forbindelse med udviklingen af mine nye hjemmeside. Da den ligger på min nye side, som ikke er færdig endnu, så I skal ikke undre jer over domænenavnet eller fejl og mangler på siden :) Hvis man har lyst kan man læse den her.
// Mikkel Johansen