Jeg har et firma (enkeltmandsvirksomhed) A med tilhørende CVR-nummer, og dertil yderligere en "administrativ enhed" B med eget SE-nummer. Jeg kører to forskellige aktiviteter i de to firmaer og ønsker at føre separate regnskaber.
Det har vist sig at være lidt problematisk af og til når jeg skal købe ting og ydelser, da mange ikke kan håndtere at fakturere til B, fordi B ikke har sit eget CVR-nummer.
Men er det problematisk i forhold til regnskabet og skat? Kan jeg godt lade en faktura stilet til A indgå i mit regnskab for B?
Ja mig bekendt ender du jo skattemæssigt med kun et regnskab, så det er mere internt det kan koste overblik, i en enkeltmandsvirksomhed mener jeg bestemt du skatter af det samlede overskud/reaultat, så det skulle ikke gi problemer med korrekt skat eller moms.
Jeg spørger dumt, momsangiver man ikke også i et personligt selskab under hoved CVR samlet eller hvordan foregår det (du kan nok høre jeg ikke har CVR men kun har haft med A/S og ApS at gøre) H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg er enig i at det rent resultatmæssigt er ligegyldigt, i sidste ende er det samme kasse og samme over/underskud, men jeg er i tvivl om der skulle findes bogføringsregler der f.eks. sagde at alle fakturaer skulle være stilet til det korrekte firmanavn, til SE-nummeret når der var tale om et sådant, eller hvad ved jeg.
Mht til momsangivelse, så foregår det separat for CVR- hhv. SE-nummeret.
Mht til momsangivelse, så foregår det separat for CVR- hhv. SE-nummeret
vi to venter stadigt på en med den her viden - men det med momsen får man til at tro, at det er vigtigt den bogføres korrekt, for ellers bliver den enkelte moms jo forkert - hvilket måske i princippet ikke gør nogen forskel, med mindre noget falder for ex for mindstegrænsen for betaling og tilbagebetaling på 50 kr - men SPÆNDT?
Sådan rent udenfor - har vi ofte når der skydes en film, regninger som er skrevet mere eller mindre i hånden og betalt af regisører kontant under hastearbejde i marken og ofte uden CVR eller navn og rodet moms, men der går jeg tilbage og kræver en ny regning korrekt udfyldt (ligesom regisørerne og andre faktisk har klare skriftlige instrukser for hvordan en regning skal se ud hvis vi skal refundere kontante udlæg, men det er jo en lidt anden sag.)
Kan du ikke gøre samme når det sker - ringe til dem og sige, at regningen skal være korrekt og xx xx xx - så får du det jo også konteret så du ikke selv i regnskabet blander ting?
VH
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Momsmæssigt har du valgt at opdele din virksomhed i to momspligtige aktiviteter (Lavet en delregistrering). Momsmæssigt får hver delregistrering sit eget registreringsnummer og skal momsmæssigt behandles som to selvstændige afgiftspligtige enheder. Det medfører blandt andet at al handel mellem dine to enheder skal ske med moms.
Af pligter ved en delregistrering følger, at der skal føres et særskilt momsregnskab for hver delregistrering og, at der skal indsendes en momsangivelse for hver delregistrering. Momslovens krav til faktura skal følges, hvilket blandt andet betyder at det rette navn skal være anført på fakturaen. Alternativt hvis det er en omkostning som skal fordeles mellem de to enheder, skal det ske på baggrund af en aftale. En faktura der skulle være modtaget hos Enhed B men modtaget hos enhed A bør du enten få afsender til at rette fakturaen eller alternativt fakturer videre til den rette enhed.
Skattemæssigt er et hvor det hele lægges sammen men momsmæssigt er der tale om at det i hverdagen skal betragtes som to selvstændige enheder.
Tak, der var nøgleordet: Viderefakturering. I nogle tilfælde kan vi bede om at få lavet en ny faktura med rette navn på, men visse firmaer, f.eks. et større dansk postmonopol, er kun i stand til at fakturere til et firma med CVR-nummer, og altid stilet til det firmanavn som er tilknyttet CVR-nummeret.