Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af andres ApS

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 8. Aug 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil høre om der er nogle der ved om man kan opkøbe andres ApS? I tilfælde af at man kan- hvilke regler gælder der?

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jan 07
Indlæg ialt: 98
Fra  Laros A/S Skrevet kl. 21:38

I skal sådan set bare blive enige om en pris. Går ud fra, du taler om et bestemt ApS, og at du har en snak med sælger?

Herefter skal I bare lave en børsnota, hvor pris osv. fremgår...

Fra Århus
Tilmeldt 8. Aug 12
Skrevet kl. 21:49

Ja, vi er i snak med sælger.. Kan man så bare åbne et nyt firma med nyt navn under dette ApS?

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jan 07
Fra  Laros A/S Skrevet kl. 21:58

Altså du mener, at du så bliver ejer, og ændrer du selskabets navn og driver dette som ny ejer? Ja, det kan du sagtens.

Pas dog på med, om der er nogen krav mod selskabet, som du ikke kender til....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:01

For sælger er prisen jo afgørende - også for det skattemæssige når han sælger sine anparter

For køber er der en meget klar risiko, idet man jo overtager alle lig i lasten - gæld kendt som ukendt - så man skal jo være sikker i sin sag.

Jeg ved jo ikke hvorfor I vil købe det ApS hvis I alligevel skal ha et andet navn, men I kan jo ikke sådan bare åbne et selskab under det, men I kan navneskifte osv - og normalt også branche skifte hvis det er det I vil, men hvorfor så ikke starte et nyt frisk ApS - Koster måske 3-4000 kr at stifte - og man skal naturligvis ha 80.000 kr at investere (ikke omkostning) men det burde det andet ApS vel også koste, hvis ikke egenkapitalen er borte - og så er vi tilbage i risikoen + genetablering af kapitalen

vh

Fra Århus
Tilmeldt 8. Aug 12
Skrevet kl. 22:08

Tak for jeres indlæg- skulle bare blive lidt klogere på det.. Cookie- du har sikkert ret - det vil være bedre og mere sikkert at starte et frisk ApS..

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jan 07
Fra  Laros A/S Skrevet kl. 22:09

Jeg tror netop, det er fordi EK er væk - så kræver det ikke samme slags kapital at overtage som at starte et nyt op.

Det er da ikke nødvendigt at genetablere egenkapitalen for at foretage den manøvre...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:32

MasterAaen:

Jeg tror netop, det er fordi EK er væk - så kræver det ikke samme slags kapital at overtage som at starte et nyt op.

Det er da ikke nødvendigt at genetablere egenkapitalen for at foretage den manøvre...

Det tror jeg også - men så er du vel enig i at man dels let kan ha en masse risiko - dels jo enten kan måtte lukke, eller kan lukkes lidt lettere hvis man ikke lige betaler en hver sit - og så skal man jo ofte gerne ha banken med sig.

Det er jo korrekt, at man kan leve uden ApS kapital hvis man ikke skylder penge til nogen og betaler alle alt, men det er langt fra en ideel situation som jeg umiddelbart ville fraråde.

(I lidt anden boldgade: Gad vide om der en gang kommer nye regler, så man ikke helt udsigtsløst kan skilte med ApS og så måske, som selskaber jeg kender, ha negativ egenkapital på 400.000 kr og alligevel år ud og år ind bare kan skrive en ledelseserklæring om at NU vil det gå fremadSmile)

vh

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Jan 07
Fra  Laros A/S Skrevet kl. 22:40

Jo ganske enig - der kan være et væld af skeletter i skabet. Selv hvis man kender selskabet rigtig godt, kan der dukke uventede høje krav op, som gør at man må lukke og slukke!

Jeg er ikke klar over, om der er regelændringer på vej, men jeg tænker egentlig ikke, at problemet er så stort, for går de i banken eller andetsteds for at få finansiering, vil de (i hvert fald lige p.t.) sandsynligvis blive bedt om at vise et regnskab...... og så bliver det nok et pænt nej tak :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror som ikke der er regelændringer/stramninger på vej. Men som nævnt, f.eks et selskab med negativ egenkapital på 400.000 kr gennem mange år stille og roligt stigende minus - og bare en ledelseserklæringer og alt kører lykkeligt.

Hvorfor går det - jo dels har banken vist en kaution og så lever de åbenbart med det og glæder sig over renterne hvis kautionen er stærk nok, og de private kreditorer holdes omkring 50 t - og så ellers en skøn forvirring af løn til og fra selskabsdeltager i status (nok den ene som har penge til gode og den anden der har taget for meget) - og ikke revisor på, men det går jo, lidt underligt nok i mine øjne

Hups - ked af at hijacke tråden - jeg vil stadigt råde til at stifte frisk ApS frem for at satse på et godt brugt selskab uden ApS kapitalStick out tongue

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)