Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA firma

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 13. Jan 12
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er bestemt ikke ekspert på området, men har googlet og læst.

Sådan som jeg læser det, så er et SMBA som en slags forening, men hvor man får ens udbytte, uanset størrelse på indskud, dog kan man lave bestemmelser som f.eks. siger at man får et udbytte der står mål med ens arbejdsindsats.

Ret mig gerne hvis jeg tager fejl :-) 

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 11:45

Lidt "off-topic" i forhold til trådstarter, men aligeveller......

Jeg mener ikke det er særligt relevant om der kan siges noget skidt eller godt om SMBA - jeg mener, tværtimod, at det burde være i statens interesse (og hermed og SKAT´s) at iværksættere og andre folk med igangsættende ideer, ikke skal være tvunget til at sætte hus, bil, ægtefælle og børn på spil, for at starte en virksomhed, som på sigt kan hjælpe..... netop staten.

Efter min mening burde man afskaffe begrebet "enkeltmandsfirma" for så vidt dette indebære fuld hæftelse med alt hvad man ejer. I de fleste andre lande i Europa, har man indset at det ikke fremmer lysten til at starte erhverv op, hvis man risikere alt. Det har vi endnu ikke fundet ud af her i dk.

Fra Brønshøj, Kbh
Tilmeldt 27. Oct 09
Indlæg ialt: 143
Fra  KCB Group S.M.B.A. Skrevet kl. 15:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu vil jeg gerne komme med noget hands-on erfaring med driften af et SMBA selskab.

Jeg har en virksomhed med to andre, som begge studere og dermed får SU, ingen af os havde kapital til at starte et ApS eller A/S så derfor var der kun en vej frem og det var et SMBA. Selvom vi havde en enorm lang stiftelses periode inde hos E&S så har den del af det været nogenlunde smertefri, vi havde Peter fra PPconsult til at hjælpe os stifte selskabet.

Vi er nu et år gammelt og indtil nu har vi da mødt meget lidt modstand. Så det kan altså lade sig gøre at overtale banker, leverandører og andre som kan ende med "håret i postkassen" når det kommer til penge. Det hele for os handler om at overbevise vores leverandører, vores bank om at dette er ikke et "fup nummer" og et Smba nødvendigvis ikke behøver at være forbundet med noget negativt. og indtil nu har vi haft rimelig god succes med at danne gode forretnings muligheder og forbindelser rundt omkring i landet og i skandinavien.  På B2C delen af vores forretning, der har vi ikke mødt nogen tvivl eller kunder som ikke har ville handle med os trods selskabsreformen har et negativt omdømme..

Men er der noget jeg fortryder, så er det at vi på et senere tidspunkt (Så vidt jeg ved) ikke kan omdanne vores smba til et ApS skattefrit ligesom man kan med et enkeltmands eller I/S selskab.

Men hvis du har yderligere du gerne vil vide, så kan du sende mig en pm :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:39

teknisk set er SMBAet en billigere og friere selskabsform - og det faktum er der nogle mennesker, som har det lidt vanskeligt med...

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 18:50

Eik Emil Christensen:
Men er der noget jeg fortryder, så er det at vi på et senere tidspunkt (Så vidt jeg ved) ikke kan omdanne vores smba til et ApS skattefrit ligesom man kan med et enkeltmands eller I/S selskab.

Hvorfor skulle man også det???

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:34

Provins:
Hvorfor skulle man også det???

Det kunne være at man gerne ville have nogle investorer ind, som foretrækker at besidde en andel af ejerandelene som svarer til den investerede kapital.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:41

eller at den ene af SMBA deltagerne ikke ville være med længere så valget måske blev enkeltmandsvirksomhed eller SMBA og sikkert mange andre grunde - men SMBA korrekt brugt er da et godt alternativ for mange

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 104
Fra  NEANEOS Skrevet kl. 19:42

Tak for svaret alle sammen! 

Og tak fordi du gad dele din erfaring med os her Eik. Det er nu meget dejligt at høre en anden persons erfaring!

For mig lyder SMBA helt klart som det bedste selskabsform som en studerende fremfor enkeltmandsfirma (såfremt man ikke er alene), på den måde kan man nemligt også få det til at hænge sammen med SU og hvor meget man må få udbetalt ved siden af SU. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:28

Mahyar:
på den måde kan man nemligt også få det til at hænge sammen med SU og hvor meget man må få udbetalt ved siden af SU. 

Ikke mod SMBA men en enkeltmandsvirksomhed kørt under virksomhedsordningen har også fuld mulighed for at tjene penge i virksomheden uden at hæve og uden at påvirke SU

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 104
Fra  NEANEOS Skrevet kl. 20:31

Nåh, det var jeg ikke klar over. Nu er jeg i hvert fald blevet meget klogere! :-) 

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)