Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget skal en enkeltmandsvirksomhed betale, før udbetaling af løn?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle :)

Jeg er pt. ansat som grafiker i et lille mediebureau, og tjener ca. 20.000,- før skat
Som eneste tilknyttede grafiker i virksomheden, er det kun mig, der designer alle løsninger, samt står for rettelser, service m.m.
Virksomheden har en række sælgere, som ringer ud til andre virksomheder og sælger vores produkter.

Jeg er selvlært, men mener bestemt, at jeg er konkurrence dygtig, og at jeg er god til det jeg laver. (Grafik, webdesign, logo, m.m.)
Har også fået positiv respons fra kunder, samt virksomheder der selv har ringet ind og bestilt et produkt, på baggrund af mine referencer. 

Derfor går jeg nu med overvejelser om at starte mit eget lille mediebureau, da jeg ligeså godt selv kunne stå for det?
Derfor vil jeg gerne undersøge, de ting som jeg skal være opmærksom på.

Det må være en enkeltmandsvirksomhed, der passer bedst til mine behov ..
Hvad skal mit firma ca. omsætte for, hvis jeg nogenlunde skulle få de samme løn, som den jeg får på nuværende tidspunkt?

Hvilke udgifter vil der være forbundet? (Jeg vil ikke have udgifter forbundet med husleje og medarbejdere)..
Måske skal jeg alligevel bruge 1-2 sælgere, hvis jeg ikke selv kan skaffe kunderne.. (men her ville jeg nok finde på en god provisions ordning).. 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:13

Hej Samz3n jeg kan hjælpe dig med nogle af dine spørgsmål men ikke alle sammen. som virksomheds ejer ska du altid huske at betale skat lige meget hvor meget du tjener eller hvor lidt. men sådan som jeg forstår det skulle du ikke kunne få special ordning til virksomhed hvis det give mnng håber jeg. men som enkeltmandsvirksomhed hæfter du med alt hvad du ejer hvis du skal ud og låne penge. om virksoheds ejer er det svært og lade vær med at hav udgifter. du vil for det mete altid have udgifter om du er ejer af en virksomhed eller bare en normal borger. så tror det bliver en svær løsning men self kan det lade sig gøre men hvis du skal have 20,000 udbetalt skulle jeg mener du skal tjene rimlig godt men lægger du moms til så er det lidt bedre stillet da 25% af den har du taget med det sammen og et er det du skal betalt til skat

det er ikke s svært og regne ud hvis du siger 60,000 minus moms så er der 45000 tilbage sier du - 39 % til din egen lomme vil du få en udbetaling der hedder 27,450 så skulle du gerne have betalt alt i skat for at få til din egen lomme men hvadmed udgifterne dem har jeg ikke regnet med

er ikke regbkabs mand på ingen måde fordi du kan trække nogle udgifter fra osv men ved bare ikke med hvad og osv

Mvh Mike

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:10

Du vil skulle dække ferie, sygdom, atp, barsel og får ikke lønmodtagernes garantifond hvis dine kunder lukker så jeg vil mene du bør ha mindst 50% mere i OVERSKUD, efter udgifter til evt drift, bogføring o.l., for at det skal være overvejelsen værd m.a.o. hvis 20 t nu, så 30 per måned og enngod mavefornemmelse for stabil udvikling
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 11
Indlæg ialt: 13
Fra  Oikos Development I/S Skrevet kl. 14:36

Hej!

Man kan jo kort sagt sige, at alle udgifter skal være betalt før du kan hæve din egen løn.

At være selvstændig er bestemt hårdt arbejde og du ville formentling skulle stå for det hele selv i laaaaaang tid efter opstart - produktion, branding, salg, kundekontakt, mv.

Tvivler på, at du kan finde sælgere, der udelukkende vil aflønnes ved provision.

Et godt råd kunne være, at kontakte 5-7 større virksomheder, som kunne være interesseret i en freelance grafiker. Hvis du så kunne 5-10 timers arbejde om ugen ved alle virksomheder, så kunne du få en rimelig månedsløn ind.

Vi benytter selv en freelance, da vi så ikke skal betale en fast løn, men stadig har en god fleksibel medarbejder, som samtidig kender virksomheden.

Håber du kunne bruge dette lille indslag. God vind!

Tilmeldt 20. Aug 12
Skrevet kl. 16:57

Tusinde tak for de mange hurtige respons! :)

Så i ville anbefale, at jeg startede en enkeltmandsvirksomhed, og herefter tilbyder mine evner i form a freelance?

Jeg tror dog godt, at jeg selv kunne finde et marked for mine produkter, og skaffe kunder via. hjemmeside og markedsføring, som jeg selv vil stå for.. (Det er jo markedsføring jeg laver til hverdag hehe)

Jeg har også prøvet at sælge over telefonen, og her ser jeg mange muligheder, for at skaffe kunder.
Det gør vi i den virksomhed, som jeg er ansat i 

OBS!
Det jeg er mest interesseret i at vide, er hvor meget min virksomhed skal "inkassere", før jeg selv kan hive en løn ud på ca. de 20.000 kr. (før skat)

De eneste udgifter jeg lige umiddelbart kan få øje på, er moms og skat. moms er jo 25 % men ved ikke hvor meget firmaskatten udgør..
- Ellers er det måske nogle diverse arbejds relaterede ting, men det er ikke nogle faste udgifter.

Når alle udgifter er blevet betalt og jeg vil hive min løn ud, skal jeg vel også beskattes i min privat økonomi..
Findes der ikke et regnestykke, så jeg selv kan regne ud, hvad jeg kan få i løn, alt efter hvad mit firma har tjent?

Mangler stadig at vide, hvad mit firma ca. skal tjene, for at jeg kan give mig selv ca. 20.000 i løn.. er det 60.000 eller mere?

Mvh
Samz3n.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:03

jeg kan ikke se at du ikke skulle ha nogle udgifter fek husleje strøm osv alt det skal du vel betale med mindre du lejer et værelse et sted :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:12

Skatten er i princippet det samme krone for krone, om du har det som overskud i den personlige virksomhed eller får løn som nu

Du skal dække ferie, atp, sygdom osv som nævnt så hvis du skal ha de 20000 før skat, ja så skal du efter min mening ha mindst 30000 i overskud som personligt selskab
Med andre ord, du skal ha bogføring og alle udgifter dækket + de 30.000 kr jeg mener du skal ha selv om måneden = lad os sige omkostningerne er 10.000, ja så skal du ha 40.000 + moms = ialt 50.000 kr du så skal fakturere for

Har du ingen omk er det jo så bare de 30.000 + moms = 37.500 du skal fakturere for

Så har du i begge eksempler 30 til dig selv hvor du idag har 20 - begge dele før skat, og den forskel skal du så mene kan dække usikkerheden, løn i ferie osv, så jeg ville se det som absolut minimum og du skal ha det alle 12 mdr om året

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:18

Med mindre du kører virksomhedsordning (vso) og det lyder ikke så aktuelt ud fra dine tal, men surf efter det, så er din skat det samme, du betaler personlig skat af overskuddet og ikke virksomhedsskat.

Hvis du kommer op i topskat f.eks vil VSO være aktuelt måske, der kan du betale personlig skat af det du hæver og lade resten stå til 25% virksomhedsskat. Der vil jeg råde dig til at ha en revisor omk med i budgettet for at få vso rigtigt, men ellers er det bare personlig skat af overskuddet
Venlig hilsen

Tilmeldt 20. Aug 12
Skrevet kl. 09:51

kigger:

jeg kan ikke se at du ikke skulle ha nogle udgifter fek husleje strøm osv alt det skal du vel betale med mindre du lejer et værelse et sted :)

Min husleje, strøm osv. er i mine personlige udgifter, og det vil jeg betale ud af de 20.000 før skat.
Jeg kan ikke se, at jeg skulle få noget fradrag, for at arbejde hjemmefra?
Hvad har jeg af fordele ved at arbejde hjemmefra? og hvad er der af ulemper?
Jeg ville bruge halvdelen af mit soveværelse som arbejdsstation. 

Tilmeldt 20. Aug 12
Skrevet kl. 11:25

Så i dit eksempel, hvor jeg fx ikke har nogle omk., så skal jeg fakturere for 37.500,- (7.500,- moms).
Så skriver du, at jeg har 30 til mig selv (hvor jeg idag har 20).. Vil det så sige, at jeg kan hive 30.000 ud som løn, og beskattes på normalvis (8% am og 37,5% skat) og så kan jeg selvfølgelig trække mit fradrag fra?

Det betyder vel, at jeg også kan nøjes med at fakturere for 25.000,- (5.000,- moms), og så hive 20 ud, som jeg får nu.
Forskellen er bare, at der så ikke indgår ferie, atp og sygdom.. Svarer disse omkostninger til ca. 10.000,- ?

Jeg er 21 år og har ikke særlig mange udgifter hver måned. Jeg behøver ikke en kæmpe løn, men bare jeg kan få det til at løbe rundt.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)