Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning ved salg af virksomhed - købspris 0 kr.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg står overfor at skulle sælge min virksomhed til en køber. I den forbindelse har jeg et spørgsmål.

Hvis jeg nu sælger virksomheden for 0 kr - til gengæld for at køberen overtager alt gæld. For nemhedsskyld siger vi at denne del er 100.000 kr.

Bliver jeg så personligt (enkeltmandsvirksomhe) beskattet af de 100.000 kr.?

Hvis svaret er ja, er der så nogle mere smarte løsninger? Kan det fx betale sig at omdanne sig til et aps eller andet inden en overtagelse?

Hvad vil man i givet fald kunne trække fra, inden man bliver beskattet af den gæld der bliver overtaget?

Håber på svar :-)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:33
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Hej

Så er salgssummen jo ikke kr. 0, men derimod kr. 100.000

Der skal herefter opgøres eventuelle avancer ved salget og beskatning undgår du heller ikke.

Tonny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 22:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Selektiv:

Som Tonny skriver, så er der jo en indtægt på 100.000 kr., så ja, selvfølgelig skal du beskattes af denne indtægt.

Men hvis din gæld på 100.000 kr. er opstået ved fuldt ud fradragsberettigede køb eller handlinger, så kan man jo godt betragte hele overdragelsen af webshoppen som skattefri. Dit resultat vil jo i så fald blive 0 kr., og du vil dermed ikke skulle betale skat af de 100.000 kr.

Hvis dine eventuelle fradrag i forbindelse med stiftelse af gælden er fradraget i tidligere år, og dermed ikke kan medtages i år, så vil du dog have en skat, som skal betales i år.

Fra København
Tilmeldt 11. Mar 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 13:45

Hej,

Tusinde tak for brugbart svar :-)

Ved du, om man ved en omdannelse til et aps inden overdragelsen, kan slippe og betale en mindre skatteprocent af avancen ved salget? Og er det lovligt?

Martin E. Jensen:

Selektiv:

Som Tonny skriver, så er der jo en indtægt på 100.000 kr., så ja, selvfølgelig skal du beskattes af denne indtægt.

Men hvis din gæld på 100.000 kr. er opstået ved fuldt ud fradragsberettigede køb eller handlinger, så kan man jo godt betragte hele overdragelsen af webshoppen som skattefri. Dit resultat vil jo i så fald blive 0 kr., og du vil dermed ikke skulle betale skat af de 100.000 kr.

Hvis dine eventuelle fradrag i forbindelse med stiftelse af gælden er fradraget i tidligere år, og dermed ikke kan medtages i år, så vil du dog have en skat, som skal betales i år.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:23

Til Selektiv

Tak for den éne stjerne for et iøvrigt korrekt svarSurprise

Så afholder jeg mig følgelig fra flere svar til dig.

Tonny

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)