Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forkert betalt moms til privat?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. Aug 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg står i den situation at en virksomhed har købt en service hos mig, de har betalt mig et beløb med moms, lad os sige 125 kr. De ved jeg er privat person, og ikke er moms registreret.

Som privat person, burde jeg jo have fået beløbet betalt uden moms altså 100 kr.

Bør jeg gør virksomheden opmærksom på dette, og betale dem de 25 kr. i moms tilbage, fordi dette kan gå udover mig? Eller kan jeg tillade mig at sige at jeg bare har scoret en bonus, fordi virksomheden har lavet en fejl, og så bare rapportere til SKAT at jeg har tjent 125 kr.?

På forhånd tak for svarene og forsat god søndag!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:12

Rexto:
Eller kan jeg tillade mig at sige at jeg bare har scoret en bonus, fordi virksomheden har lavet en fejl, og så bare rapportere til SKAT at jeg har tjent 125 kr.?

Reglerne er klokkeklare. Den er der uberettiget modtager - eller opkræver - moms, skal afregne momsen til SKAT. Det vil sige, at du i princippet skal indsende 25 kr. til SKAT. (Eller få virksomheden til at lave betalingen om)

/Henrik

Tilmeldt 19. Aug 12
Skrevet kl. 08:25

Hej Henrik, tak for svaret.

nu har jeg prøvet at komme af med den moms jeg har fået... Jeg tog fat til SKAT, og de siger at jeg skal kontakte virksomheden så de kan lave deres betaling og faktura om...

Virksomheden fortæller mig bare at de ikke har gjort noget forkert, og at de altid betaler deres fakturaer med moms, de vil altså ikke lave fakturaen om. Hvad gør man lige i sådan en situation så?

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 862
Fra  Dansk Elektronikreparation Systemservice Skrevet kl. 09:43

Rexto:
Virksomheden fortæller mig bare at de ikke har gjort noget forkert, og at de altid betaler deres fakturaer med moms, de vil altså ikke lave fakturaen om. Hvad gør man lige i sådan en situation så?

Nu knækker filmen lidt for mig Smile Kan du forklare dig lidt nærmere? Du skriver *De* vil ikke lave fakturaen om. Det er vel dig , som har lavet en faktura - ikke kunden?

Hvad er beløbet på din faktura? Og har du skrevet noget som helst om moms på fakturaen? Hvis der ikke står noget om moms på en faktura lydende på kr. 100,- og kunden så betaler dig kr. 125,-, skal du altså bare sende 25,- tilbage til dem og så ikke gøre andet - de har simpelthen bare sendt dig for mange penge. Er det sådan det hænger sammen?

dbh
Kenneth

Læs om alle fordelene ved en varmepumpe på varmepumpeoversigten.dk

Tilmeldt 19. Aug 12
Skrevet kl. 10:40

Jeg har ikke selv lavet fakturaen. Virksomheden har lavet fakturaen for mig, det er noget de altid gør.

De beløb jeg har angivet er bare et eksempel. Men beløbet er på nogle tusinde kroner. Og jeg har altså fået et momsbeløb på knap 2.000 kr. som jeg egentlig ikke skulle have, da jeg ikke er momsregistreret.

Nej de har ikke bare sendt for mange penge, de har sendt mig de penge de skyldte + moms.

Virksomheden siger at de altid gør sådan, og at der aldrig har været problemer før, selvom de har betalt til private mange gange.

På forhånd tak for svarene :-)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rexto:

Jeg har ikke selv lavet fakturaen. Virksomheden har lavet fakturaen for mig, det er noget de altid gør.

Der er tale om, at din kunde har lavet et afregningesbilag imellem jer.

Her er det faktisk udsteder af afregningsbilaget, som skal sikre sig, at leverandøren er momsregistreret, og faktisk er det din kunde, som bærer risikoen for det manglende momsfradrag i denne transaktion.

Du er dog pligtig til at gøre din kunde opmærksom på problemstillingen (hvilket du har gjort). Hvis du ikke modtager et andet bilag, uden moms, så bliver du nødt til at indtægtsføre hele beløbet som en indtægt, samt gøre din kunde opmærksom på, at de ikke har fradrag for momsen (det bør deres bogholder/revisor i øvrigt også have styr på).

Læs i øvrigt mere på dette link fra skat.dk om afregningsbilag:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=96211

Kopieret fra skat.dk:

Hvis en sælger, der ikke er momsregistreret, modtager et afregningsbilag, hvorpå der er anført afgiftsbeløb eller anden angivelse af, at afregningen indbefatter moms, skal sælger gøre køber opmærksom herpå og tilbagebetale momsbeløbet til køber, jf. bekendtgørelsens § 47, stk. 3.

Som ved almindelig fakturaudstedelse er købers momsfradragsret betinget af, at der foreligger forskriftsmæssig købsdokumentation. Et afregningsbilag, der er udstedt, uden at sælger er momsregistreret, er således ikke korrekt dokumentation for købers momsfradragsret.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 13:45

Hej Martin,

Martin E. Jensen:
Hvis en sælger, der ikke er momsregistreret, modtager et afregningsbilag, hvorpå der er anført afgiftsbeløb eller anden angivelse af, at afregningen indbefatter moms, skal sælger gøre køber opmærksom

Sådan skal det nemlig være!

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Tilmeldt 19. Aug 12
Skrevet kl. 14:15

Tusind tak for dit svar Martin.

Det er lige præcis et afregningsbilag. Tak for linket, og fortolkningen.

Jeg har haft kontakt med SKAT, og ingen af dem jeg har snakket med har rigtig styr på afregningsbilag, men dem jeg har snakket med kom alle til den konklusion at jeg skulle kontakte virksomheden, og få dem til at lave en kreditnota eller bare tilbage betale momsen, og huske at have en kvittering på dette og en kvittering for at jeg har fortalt dem, at jeg har sendt momsen tilbage.

De gange jeg har spurgt om jeg ikke bare kunne indtægtsføre momsen, har de været hurtige til at sige at det ville være forkert, fordi virksomheden så får en fejlagtig moms fradrag.

Martin: Er du sikker på at jeg bare kan indtægtsføre momsen, så længe jeg har bevis for at jeg har kontaktet virksomheden og fortalt at de ikke kan få momsfradrag?

Nu er der så bare et andet problem, siden jeg har optjent dette beløb og fået det udbetalt er jeg blevet momsregistret (som enkeltmandsvirksomhed), virksomheden ved intet om dette, og min momsregistrering har intet med denne virksomhed at gøre. Kan dette give bagslag for mig, hvis jeg bare indtægtsføre momsen som privat indtjening?

På forhånd tusind tak for svarene.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:29

Nej..idet disse to problemstillinger er uafhængige af hinanden.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rexto:
Martin: Er du sikker på at jeg bare kan indtægtsføre momsen, så længe jeg har bevis for at jeg har kontaktet virksomheden og fortalt at de ikke kan få momsfradrag?

Det er jeg sikker på at Martin ved nærmere eftertanke - og ved genlæsning af sit eget link - ikke vil stå på mål for.

Iøvrigt kan der kun udstedes afregningsbilag mellem to momsregistrerede virksomheder. Det var du ikke på tidspunktet, hvorfor det er dit ansvar at gøre indsigelse og bede om en faktura uden moms. Ligesom det er dit ansvar at den for meget betalte moms tilbagebetales din kunde.

/Henrik

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)