Jeg skal arrangere et arrangement (hedder det virkelig det?) der finder sted næste år. Man skal tilmelde sig og betale på forhånd. Jeg forventer at de fleste tilmeldinger vil finde sted i år. Det vil sige at jeg har et stort [håber jeg ;)] overskud i år og en masse udgifter næste år.
Vil det sige at jeg skal betale skat af en evt overskud, og så komme ud med at stort underskud næste år?
Hvordan kringler jeg sådan en mest hensigtsmæssigt?
Hvis deltagerne skal ha alle penge tilbage hvis det ikke bliver til noget næste år, så vil jeg mene du skal bogføre i status som skyldige til deltagerne i debet og kredit bank Når eventet er på plads, fører du det så over til debet omsætning, kredit skyldige i status, for først da ef pengene dine. Derved er det ikke overskud i år
Hvis de ikke skal ha noget retur uanset hvad, må du lige vente på en smartere forklaring dukker op, hvis muligt Venlig hilsen
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Next man, bare for at blive klogere, gælder det også uanset om pengene ikke kan kræves tilbage på noget tidspunkt, også selv om eventet ikke bliver til noget, altså at det er den risiko de der deltager løber, for at gi arrangementet et chance?
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er egentlig et komplesk spørgsmål. Der er risiko for at behandlingen sker forskelligt regnskabsmæssigt og skattemæssigt.
Kan ikke svare direkte uden nærmere i casen. Vi snakker her om risiko overgangen. Er den Overgået i dit eksempel ? I princippet ja. Men dertil kommer regel om at omkostninger skal følge indtægter. Hvordan vil du håndtere den ? Skal vi så indtægtsføre det forventet overskud ?
Jeg gad godt se en kendelse på det. Det er teorien. I praksis ville den blive periodeseret :)
Som jeg opfatter det, uanset hvor kryptisk svarene ellers er, så er det et spørgsmål og retserhvervelsestidspunktet, heraf er det afgørende om de modtagne indbetalinger skal tilbagebetales, hvis det omtalte arrangement ikke bliver til noget.
I dette tilfælde med trådstarters spørgsmål er jeg enig i, at der kan ske en fuld periodisering indtil arrangementet er afholdt (retserhvervelsestidspunktet).
Beklager det sene respons, har lige været ude at fejre en oversået eksamen ;)
Tak for de gode svar. Gode ting at arbejde videre med!
Giver meget god mening, at pengene ikke er tjent endnu.
@Cookie: Man får naturligvis pengene tilbage, hvis arrangementet ikke bliver til noget. Er det mon overhovedet lovligt ikke at gøre det? (Og selv om det var, ville jeg nu gøre det alligevel.)
Ja det er lovligt, man skal bare gøre det klart. Jeg kender intet til events, men det er absolut lovligt, at nogen er med på at satse på en udvikling med et beløb der tabes hvis det kikser. Jeg tror ikke det er sådan med alm biletter naturligvis og derfor mente jeg også man bare tager det over status i år, og først tager indtægten når eventet kører Venlig hilsen