Kære revisorer og lignende, Som overskriften siger, så har jeg et par spørgsmål omkring skattefradrag for personlige udgifter i forbindelse med drift af virksomhed (2011). Jeg vil prøve at stille dem overskueligt op. - Jeg har drevet en internetbaseret virksomhed, hvor min computer er blevet benyttet 50 pct. til privat brug samt 50 pct. til erhvervsmæssigt brug. Undervejs blev min computer totalskadet - heldigvis havde jeg forsikring på den - men det kostede mig 590 kr. i selvrisiko samt 1829 kr. for en ny forsikring på den nye computer. Mit spørgsmål er nu - kan jeg trække 50 pct. af de 590 kr. og 1829 kr. fra i skat? - Min private mobiltelefon er lige så blevet benyttet til erhvervsmæssig brug - dog nok kun 25 pct. til erhvervsmæssigt brug. Er det muligt for mig at trække 25 pct. af min abonnementspris fra i skat? Er der andre fradragsberettigede ting, som man ikke lige tænker over, men som man egentlig burde skrive? Såfremt det er muligt at opnå fradrag for disse ting - skal jeg så bare trække det fradragsberettigede beløb fra virksomhedens overskud? Med venlig hilsen Patrick |
Hej Patrick,
Patrick:- Jeg har drevet en internetbaseret virksomhed, hvor min computer er blevet benyttet 50 pct. til privat brug samt 50 pct. til erhvervsmæssigt brug. Undervejs blev min computer totalskadet - heldigvis havde jeg forsikring på den - men det kostede mig 590 kr. i selvrisiko samt 1829 kr. for en ny forsikring på den nye computer. Mit spørgsmål er nu - kan jeg trække 50 pct. af de 590 kr. og 1829 kr. fra i skat?
Du kan trække det 100% fra i skat.
Kun momsen skal eventuelt fordeles 50/50. Der er dog ikke moms på forsikringer, så begge beløb er sandsynligvis uden moms.
Patrick:- Min private mobiltelefon er lige så blevet benyttet til erhvervsmæssig brug - dog nok kun 25 pct. til erhvervsmæssigt brug. Er det muligt for mig at trække 25 pct. af min abonnementspris fra i skat?
Du kan igen trække telefonen samt forbrugsudgifter 100% fra i skat, men du kan kun få 25% af momsen refunderet i firmaet. De sidste 75% af momsen kan dog fradrages fuldt ud i skatten.
Du vil dog blive beskattet af fri telefon af 2.500 kr. årligt.
Patrick:Er der andre fradragsberettigede ting, som man ikke lige tænker over, men som man egentlig burde skrive?
Der er uden tvivl masser af muligheder, men for at kunne beskrive dem, så skal vi vide mere om din virksomhed, samt hvilke udgifter du evt. ønsker at fradrage.
Loven er endda sådan bygget op, at nogle kan få fradrag for noget, som andre ikke kan få fradrag for. Så derfor er det nødvendigt med et større kendskab til din konkrete situation.
Patrick:Såfremt det er muligt at opnå fradrag for disse ting - skal jeg så bare trække det fradragsberettigede beløb fra virksomhedens overskud?
Ja!
Når du i forbindelse med årsafslutningen laver din skatteopgørelse, som tillæg til firmaets resultatopgørelse, så inddrager du alle de ekstra fradragsmuligheder du har.
Her er altså tale om de fradrag, som du har mulighed for, udover de bilag du har trukket fra i årets bogholderi.
Skatteopgørelsen tager selvfølgelig også højde for de ekstra skatte, som du skal betale - eks. skat af fri telefon.