Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefradrag for personlige udgifter i forbindelse med virksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Farum
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære revisorer og lignende,

Som overskriften siger, så har jeg et par spørgsmål omkring skattefradrag for personlige udgifter i forbindelse med drift af virksomhed (2011). Jeg vil prøve at stille dem overskueligt op.

- Jeg har drevet en internetbaseret virksomhed, hvor min computer er blevet benyttet 50 pct. til privat brug samt 50 pct. til erhvervsmæssigt brug. Undervejs blev min computer totalskadet - heldigvis havde jeg forsikring på den - men det kostede mig 590 kr. i selvrisiko samt 1829 kr. for en ny forsikring på den nye computer. Mit spørgsmål er nu - kan jeg trække 50 pct. af de 590 kr. og 1829 kr. fra i skat?

- Min private mobiltelefon er lige så blevet benyttet til erhvervsmæssig brug - dog nok kun 25 pct. til erhvervsmæssigt brug. Er det muligt for mig at trække 25 pct. af min abonnementspris fra i skat?

Er der andre fradragsberettigede ting, som man ikke lige tænker over, men som man egentlig burde skrive?

Såfremt det er muligt at opnå fradrag for disse ting - skal jeg så bare trække det fradragsberettigede beløb fra virksomhedens overskud?

Med venlig hilsen

Patrick

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Patrick,

Patrick:

- Jeg har drevet en internetbaseret virksomhed, hvor min computer er blevet benyttet 50 pct. til privat brug samt 50 pct. til erhvervsmæssigt brug. Undervejs blev min computer totalskadet - heldigvis havde jeg forsikring på den - men det kostede mig 590 kr. i selvrisiko samt 1829 kr. for en ny forsikring på den nye computer. Mit spørgsmål er nu - kan jeg trække 50 pct. af de 590 kr. og 1829 kr. fra i skat?

Du kan trække det 100% fra i skat.

Kun momsen skal eventuelt fordeles 50/50. Der er dog ikke momsforsikringer, så begge beløb er sandsynligvis uden moms.

Patrick:

- Min private mobiltelefon er lige så blevet benyttet til erhvervsmæssig brug - dog nok kun 25 pct. til erhvervsmæssigt brug. Er det muligt for mig at trække 25 pct. af min abonnementspris fra i skat?

Du kan igen trække telefonen samt forbrugsudgifter 100% fra i skat, men du kan kun få 25% af momsen refunderet i firmaet. De sidste 75% af momsen kan dog fradrages fuldt ud i skatten.

Du vil dog blive beskattet af fri telefon af 2.500 kr. årligt.

Patrick:

Er der andre fradragsberettigede ting, som man ikke lige tænker over, men som man egentlig burde skrive?

Der er uden tvivl masser af muligheder, men for at kunne beskrive dem, så skal vi vide mere om din virksomhed, samt hvilke udgifter du evt. ønsker at fradrage.

Loven er endda sådan bygget op, at nogle kan få fradrag for noget, som andre ikke kan få fradrag for. Så derfor er det nødvendigt med et større kendskab til din konkrete situation.

Patrick:

Såfremt det er muligt at opnå fradrag for disse ting - skal jeg så bare trække det fradragsberettigede beløb fra virksomhedens overskud?

Ja!

Når du i forbindelse med årsafslutningen laver din skatteopgørelse, som tillæg til firmaets resultatopgørelse, så inddrager du alle de ekstra fradragsmuligheder du har.

Her er altså tale om de fradrag, som du har mulighed for, udover de bilag du har trukket fra i årets bogholderi.

Skatteopgørelsen tager selvfølgelig også højde for de ekstra skatte, som du skal betale - eks. skat af fri telefon.

Fra Farum
Tilmeldt 10. Jul 11
Skrevet kl. 15:25

Tak for et super svar, Martin! Yes

Jeg har drevet et I/S med en kammerat. Lad os nu sige, at jeg i 2011 havde et overskud på 4000 kr. fra virksomheden.

Martin E. Jensen:

Patrick:

Du kan trække det 100% fra i skat.

Kun momsen skal eventuelt fordeles 50/50. Der er dog ikke moms på forsikringer, så begge beløb er sandsynligvis uden moms.

Jeg har tjekket kvitteringerne - og hvis jeg fjerner momsen, giver det i alt 2301 kr. Kan jeg så bare trække de 2301 kroner fra mit overskud på 4000 kroner? Også uden at blive beskattet, som det følgende eksempel med fri telefon?

Er der andre, der kan bekræfte dette?

Martin E. Jensen:

Patrick:

- Min private mobiltelefon er lige så blevet benyttet til erhvervsmæssig brug - dog nok kun 25 pct. til erhvervsmæssigt brug. Er det muligt for mig at trække 25 pct. af min abonnementspris fra i skat?

Du kan igen trække telefonen samt forbrugsudgifter 100% fra i skat, men du kan kun få 25% af momsen refunderet i firmaet. De sidste 75% af momsen kan dog fradrages fuldt ud i skatten.

Du vil dog blive beskattet af fri telefon af 2.500 kr. årligt.

Tak - men det kan ikke betale sig for mig, da mit forbrug er under 2500 kr. årligt.

Kan jeg trække noget fra mht. slid af pc under udvikling af hjemmeside el. datatrafik?

Med venlig hilsen

Patrick

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 16:33

Patrick:

Jeg har tjekket kvitteringerne - og hvis jeg fjerner momsen, giver det i alt 2301 kr. Kan jeg så bare trække de 2301 kroner fra mit overskud på 4000 kroner? Også uden at blive beskattet, som det følgende eksempel med fri telefon?

De regler jeg beskriver i indlægget ovenfor gælder for 2012.

I 2011 var reglerne omkring multimediebeskatning gældende (den blev ophævet pr. 1. januar 2012), så der vil du blive beskattet af 3.000 kr., såfremt du fradrager dine omkostninger til telefon, computer og/eller internet.

Ja, du kan fradrage omkostningerne fuldt ud i dit resultat, men det medfører så multimediebeskatning (i 2011).

Patrick:

Tak - men det kan ikke betale sig for mig, da mit forbrug er under 2500 kr. årligt.

Bemærk, at det er ikke 2.500 kr. du skal betale, men skatten af 2.500 kr. Derudover får du en del af momsen udbetalt i kolde kontanter.

Patrick:

Kan jeg trække noget fra mht. slid af pc under udvikling af hjemmeside el. datatrafik?

Hvis du fradrager både køb og drift af din pc 100% i firmaet, hvordan vil du så yderligere fradrage "slid af pc"? Det ville jo i så fald give dobbelt fradrag... Big Smile

Men svaret er ja! (dog ikke til dobbelt fradrag)

Du kan jo fradrage din pc 100%, samt anvendelse af internet (hvilket jeg formoder er det du kalder "datatrafik") 100% i skatten, så det må da siges at være en god forretning.

I 2011 udløser det multimediebeskatning. I 2012 udløser det ikke beskatning.

Fra Farum
Tilmeldt 10. Jul 11
Skrevet kl. 16:37

En kammerat har fradraget 50 pct. af omkostningerne i forbindelse med reperation af hans computer, men han bliver ikke beskattet af multimediebeskatningen. Hans far er revisor - og han har sagt, at han skulle fradrage 50 pct. af reperationsomkostningerne. Er det ham, der gør det forkert, eller hvordan?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 17:25

Patrick:

Er det ham, der gør det forkert, eller hvordan?

Ja, det vil jeg mene.

Det kunne være rart at høre hans argument for at gøre, som du beskriver.

Fra Farum
Tilmeldt 10. Jul 11
Skrevet kl. 19:49

Martin E. Jensen:
Det kunne være rart at høre hans argument for at gøre, som du beskriver.

Jeg vil da lige prøve at høre ham ad.

- Men der er ingen mulighed for mig at opnå fradrag for mine udgifter mht. computeren - uden at blive ramt af multimedieskatten?

Med venlig hilsen

Patrick

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)