1. Når man sender fakturaer ud til kunder, skal man så bogføre momsen udfra fakturadatoen eller efter hvornår kunden indbetaler pengene? Jeg spørger fordi april kvartalet jo går til den 30. juni og momsen skal jo indberettes ud fra dette tidsinterval. 2. Jeg har aldrig rigtig fattet det med straksafskrivningerne. Hvis jeg køber en computer eller et skrivebord til min enkeltmandsvirksomhed (til eks. 10.000kr), så bliver de jo bare bogført i kassekladen som en udgift og bliver trukket fra på firmabankkontoen. Men hvordan skal man forholde sig til selve "straksafskrivningen"? Er det noget der skal nedfældes på selvangivelsen i slutningen af året og hvordan fungerer det i praksis og økonomisk på det tidspunkt? 3. Nu bruger jeg kun kassekladen i et Excel ark hvori jeg også holder momsregnskab. Desuden holder jeg styr på mine bilag. Det er rimelig simpelt..der er kun fakturaer til kunder og fakturaer for køb af driftsmidler og evt. inventar til virksomheden. Et årsregnskab burde så kunne laves rimelig simpelt den 31. december så ikke, dvs. uden eventuel brug af revisor? (en indtægtsangivelse - alle udgifter = overskud eller underskud) 4. Jeg havde i forvejen en computer da jeg oprettede virksomheden. Bruger den 50/50 til arbejde og privat nu. Men hvordan finder man værdien....skal man se på hvad komponenterne koster idag....eller skal man finde frem hvad den kostede dengang? Den kan også straksafskrives selvom jeg køber en bærbar evt. til opgaver udenfor kontoret? (i selvangivelsen) På forhånd tak for hjælpen. Er ikke viildt godt inde i regnskabssystemet endnu, men det kommer vel :-) René |
Hej!
Det er fakturadatoen, der er afgørende.
Nej.....summer det op under en konto i driften( småanskaffelser u/11.600 kr).
Ja...du skal også lave en balance.
Brug værdien i handel og vandel.
/Peter