Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler ved opstart af rådgivende ingeniørfirma

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Aug 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg er ingeniør studerende, og tumler lidt med en idé om at starte en rådgivende inginør virksomhed.

Findes der nogle regler om hvilke (hvor lang) uddannelse man skal have for at må opstarte et ingeniør firma?

Hvad er reglerne for konsulent ansættelse? udbetales lønne som hvis det var en regning, altså uden at skulle holde skatte regneskab osv?

Tror det er nok spørgsmål for denne gang.

På forhånd tak! 

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 12:16

Man skal vel være uddannet ingeniør for at kunne rådgive folk.

Hvilken område vil du gerne rådgive om da ?

Tilmeldt 16. Aug 12
Skrevet kl. 12:23

Er det noget du ved? Jeg læser til ingeniør, men skal man f.eks. have opnået en bachelor, eller er der regler om at man skal have sin Msc tittel, for at må starte? f.eks. ligesom læger.

Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 12:31

Hej Mikkel.

Well, "Rådgivende Ingeniør Virksomhed" (Konsulent virksomhed)
er jo et rimelig bredt område, jeg vil råde dig til at vælge et bestemt område og blive den bedste indenfor DET område.

Konsulent ansættelse, den linje, er det løn til dig selv du snakker om? er det løn til ansatte? det er lidt uklart for mig.
Umiddelbart er du ansat i dit firma, og aflønnes som alm. ansat, din virksomhed sender regning til kunden, og din virksomhed betaler din løn.
Ret mig hvis jeg tager fejl folkens, det er bare min opfattelse af det.

Men helt ærligt, ikke negativt ment, nærmere konstruktivt.
Hvad regner du med at rådgive folk med? Hvorfor skulle folk vælge lige netop dig?
Hvis du bare er studerende så har du jo ingen erfaring, hvilket jeg kunne forestille mig er et problem da du ikke har nogen referencer.
Igen, det er konstruktiv kritik for at du ikke skyder dig selv i foden.

Jeg tror ærlig talt bare det bliver svært. Normalt når folk går selvstændige som rådgivere plejer de at have 5-10 år på bagen og har et bredt netværk både kollegaer og gode kunderelationer.

Hvis du har gåpåmodet og føler dig sikker, så kan jeg kun sige Go for it! men hvis du er i tvivl kunne det være en Rigtig God Investering at finde en stor ingeniør virksomhed der arbejder med det du vil rådgive indenfor, og tilbringe nogen år der for at kende stoffet indgående, lære alle tricksne af de gamle proffer, og have en masse gode kollegaer du kan trække på som selvstændig(Netværk!) og møde en masse kunder(Kunderelationer!) og du kan lave dig et brand i den virksomhed, lade dit navn blive kendt af kunder, så har du ligepludselig gjort det MEGET nemmere for dig selv.

Håber ikke du tager dette på en negativ måde.

MvH
- Holm

Tilmeldt 16. Aug 12
Skrevet kl. 12:41

Planen var at rådgive inden for byggeri som jeg beskæftiger mig med, speciel rettet mod private der skal have bygget huse, og ønsker en til at holde styr på bygherer, byggetilladelser osv. konsulent (freelance) delen, var mere i retning af hvis der skulle være områder hvor mine kompetencer pt. ikke var tilstrækkelige. Mit netværk, er måske ikke så meget i virksomheder, men har let adgang til massere af studerende som er længere i uddannelsen end jeg, og da jeg ved hvor svært det er at finde et studiejob inden for denne branche i Nordjylland, må det formodes at det er relativt nemt at finde "konsulenter". 

Det var mere med hensyn til aflønningen i denne model af ansættelse?

Tilmeldt 13. Dec 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:43

Hej Mikkel

Jeg faldt lige over dit indlæg, og ville gerne høre resten af historien. Fik du startet din egen rådgivende ingeniør virksomhed?

Jeg tænker, at det vil være smart, at tage kontakt til FRI (Foreningen for Rådgivende Ingeniører), og suge så meget viden ud af dem, som du har mulighed for.  

Ang. selve skatteregnskabet, afholder SKAT kurser i skatteregnskab, som kan hjælpe dig. 

Jeg bider mærke i, at du allerede begynder at snakke løn, før du konkret fortælle, hvilket marked du vil dække. Den første tid som selvstændig, er sjældent særlig lønsom, hvor det drejer sig meget om at skaffe sig erfaring og opgaver. Her er man som nyuddannet meget svagt stillet, og derfor kan ens konkurrenceparameter hurtigt blive laveste pris. 

Der er ingen regler, mig bekendt, der siger hvilken uddannelse man skal have for at være indehaver af en ingeniørvirksomhed, men inden for ingeniørverdenen sælger man sig tit på sit CV, både uddannelsesmæssigt, og erfaringsmæssigt. 

Ingeniør er ikke en beskyttet titel, så den må alle bruge. Derimod Civilingeniør, det er en beskyttet titel, som du kun må anvende med en Kandidat-uddannelse. 

Er du færdiguddannet? Og i hvilken retning?

///AC

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)