Hej Mikkel
Jeg faldt lige over dit indlæg, og ville gerne høre resten af historien. Fik du startet din egen rådgivende ingeniør virksomhed?
Jeg tænker, at det vil være smart, at tage kontakt til FRI (Foreningen for Rådgivende Ingeniører), og suge så meget viden ud af dem, som du har mulighed for.
Ang. selve skatteregnskabet, afholder SKAT kurser i skatteregnskab, som kan hjælpe dig.
Jeg bider mærke i, at du allerede begynder at snakke løn, før du konkret fortælle, hvilket marked du vil dække. Den første tid som selvstændig, er sjældent særlig lønsom, hvor det drejer sig meget om at skaffe sig erfaring og opgaver. Her er man som nyuddannet meget svagt stillet, og derfor kan ens konkurrenceparameter hurtigt blive laveste pris.
Der er ingen regler, mig bekendt, der siger hvilken uddannelse man skal have for at være indehaver af en ingeniørvirksomhed, men inden for ingeniørverdenen sælger man sig tit på sit CV, både uddannelsesmæssigt, og erfaringsmæssigt.
Ingeniør er ikke en beskyttet titel, så den må alle bruge. Derimod Civilingeniør, det er en beskyttet titel, som du kun må anvende med en Kandidat-uddannelse.
Er du færdiguddannet? Og i hvilken retning?
///AC