Hej Dennis,
Sagen er den, at i Danmark er der ganske få udsalgssteder med kosmetik - forstået på den måde, at Matas og supermarkederne og endelig duty-free sidder på markedet. Det du skal gøre er at rette blikket væk fra dem og tænke i nye baner. Du kan selvfølgelig være heldig at komme ind et af stederne, men så er du 100% afhængig af een kunde og en skønne dag, så er der en ny spiller, der vapper dig ud. (Hvis nogen er uenige med mig, så kom endelig på banen med råd til Dennis her)
Kosmetik er jo et skønt produkt. Det koster minus at lave en god læbestift og den sælges i dyre domme. Du skal nok tænke som mange af dine kolleger herinde - internethandel. Så beholder du alle de sjove avancer selv og du spreder dine kunder ud på mange små. Selvfølgelig er dette et kæmpe arbejde, men du fremtidssikrer så at sige dig selv i det lange løb.
Der er også andre mere håndgribelige salgskanaler. Du kan f.eks. leje stadepladser i storcentre eller føromtalte Bilka osv. Det sikrer dig en massiv kundestrøm og du betaler enten en procentdel af omsætningen eller en fast pris for en uge. Min erfaring har været blandede med stadepladser. En gang solgte jeg for 500.000 kroner porcelæn på een uge og en anden gang solgte jeg for 100 kr reproduktioner.
Jeg vil næsten vædde på, at hvis du har et flot produkt med gode deklarationer og fornuftige priser, så kan en stadepladsleje i en uge uden problemer tjene sig hjem. Husk samtidig det gentagne
salg. Dine kunder skal kunne få fat i dig for at købe mere, så tryk en hjemmesideadresse på emballagen eller noget andet.
Hvad med home-parties? Der findes masser af lingeri- og sexudstyrs-homeparty sælgere. Måske nogen vil have din kosmetik med ud og sælge? Hvis de kan købe det af dig til grossistpriser, så kan de da lave en fornuftig handel på det også. Kosmetik er jo ikke konkurrerende men supplerende til lingeri.
Med andre ord - tænk ud af boksen! Du skal finde måden at sælge dit produkt på uden for de almindelige kanaler. Du kan endda vælge postordrekataloget, men det er hamrende dyrt.
God vind med projektet! Det er hammer spændende.
Mange hilsner fra
Flemming
PS: Jeg kan muligvis sætte dig i forbindelse med en ven, som ved alt om dette. Han har tætte forbindelser med både producenter og detailhandlere på netop dette område.