Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Videre med en god idé?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået en god idé (en opfindelse) - og har efter længere tids søgen konstateret at den dims jeg har fundet på ikke findes i forvejen (ihvertfald ikke sådan som jeg har tænkt den).

Jeg er novice inden for opfinder området, og skal prøve at komme ud over kanten med denne opfindelse.
Der er tale om et stykke industrielt design. En af mine venner er arkitekt og vil sandsynligvis kunne være med til at løfte idéen til et højere niveau. Jeg overvejer at kontakte ham mhp. at diskutere idéen, men har brug for lidt gode råd forinden.
Jeg føler lidt jeg sidder med en lottokupon med gevinst på, og tør ikke vise den til andre, men da jeg har brug for at komme videre, er jeg nødt til at inddrage andre. Spørgsmålet er, hvordan jeg skal håndtere idéen fra og med det øjeblik hvor jeg videregiver oplysninger til andre (selvom det er venner).

Kan og bør jeg beskytte mig på en eller anden måde inden jeg videregiver oplysninger om min opfindelse? 
I givet fald, hvordan skal jeg gøre det?

Kom med nogle gode råd! De belønnes med stor tak, men indtil videre også kun pæne ord...

Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 313
Skrevet kl. 15:50
Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 17:02

Alt om både i Danmark

Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 17:06

Jeg ved ikke, hvilken produktgruppe din opfindelse er i, men du kan tage et kig på Schur Inventures hjemmeside.

http://www.schurinventure.com/skabeloner/skabelon10/?id=23

Tilmeldt 30. Nov 05
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:26
Hej Trewop,

Først en lille trøst..

Min fornemmelse er at du én blandt mange

Mine råd til dig vil være (uden at kende arten af din ide)

1) Få registreret den hos PVS.
De har netop lanceret et nyt produkt som hedder "DESDOC"
(Det som en notarius Publicus gjorde i gamle dage)
Det koster 500 kr + moms. (625.-)
Det tager 2 min hvis du ellers har gjort lidt hjemmearbejde inden.
Linket er her https://www.dkpto.dk/desdoc/index.htm
Det er ikke nogen decideret beskyttelse, men det kan bruges til at vise hvornår du har fået en ide. Koblet med nedenstående holder man folk med skumle bagtanker på afstand, men nok ikke notoriske skylngler.
Til gengæld er det også for en økonomi hvor alle kan være med.

2) NDA (non disclosure agreement)
Få udarbejdet er Hemmeligholdelseserklæring som passer til dit produkt og de firmaer du forventer at skulle arbejde sammen med.
Der findes flere sikkert en del sites hvor du kan downloade noget du kan skrive videre på.  Men ellers er her noget som vi plejer at bruge
http://opfind.teknologisk.dk/6594,2?hilite=Aftale
Få en underskrift inden du sætter et møde op.

Vil du gå videre skal du som en anden rigtigt har skrevet over i design, brugsmodel eller patent (evt varemærke). Udover partrade (privat firma som rådgiver, læs koster lidt) findes der masse af rådgivning at få hos PVS (patent og varemærkestyrelsen) som er meget venlige.
www.dkpto.dk
Også Teknologisk Institut kan ofte hjælpe.

Hvis du har brug for at snakke mere konkret med nogen (design, produktion osv) om din ide så kan du også i al beskendenhed tage fat i os.
Vi forsøger at hjælpe private over dørtærsklen med ideer til billig penge (fase opdelt), men naturligvs kun såfremt det ligger indenfor et område, hvor vi med sikkerhed kan tilføre processen noget væsentligt.

Generelt tror jeg ikke du skal være bange for at noget bliver "stjålet".

De fleste firmaer vil ikke rodes ind i sager med dårlig omtale og beskyldninger.

Gør du ovenstående har du taget broden af det meste og jeg mener sagtens du kan fortælle dine venner (arkitekten) om det.

En af de 7 dødssyndere for "opfindere" er at lade tingene ligge i skrivebords skuffen og ikke lade nogen se det. Det skal du ikke gøre.

Klø på og held og lykke

/Voss

Lars Forsberg
www.fabrikators.com
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)