Hej Vi er en it-drift-virksomhed (hosting) med en del år på bagen, og udskifter jævnligt udstyr med nyt. Derfor ligger vi inde med ganske udmærket hardware og udstyr, der virker fint, men det er brugt. Det hober sig ret meget op, og vi ønsker at sætte det til salg på f.eks. ebay. Når man er virksomhed og selv har købt noget fra nyt, men senere vil sælge det brugt, laver man så en alm. faktura med eller uden moms på? Selvom det meste af udstyret nok er afskrevet eftersom det typisk er 3-5 år gammelt, hvordan forholder det sig så, hvis det ikke er afskrevet helt, f.eks. ved et fejlkøb, som man bare vil af med hurtigt igen? Har set lidt på Skats website, men har ikke kunne finde svar på lige præcis dette. Brugtmoms-ordningen hører vi så vidt jeg kan se ikke helt under, da vi jo ikke køber brugt og sælger videre med avance osv. Hilsen Lars |
Lars E. D. Jensen:Det hober sig ret meget op, og vi ønsker at sætte det til salg på f.eks. ebay.
Du må gerne sende mig en prisliste når du når så langt, mikkel@mikjaer.com
Lars E. D. Jensen:Når man er virksomhed og selv har købt noget fra nyt, men senere vil sælge det brugt, laver man så en alm. faktura med eller uden moms på?
Hvis din virksomhed sælger varen så skal du opkræve moms, hvis du derimod trækker udstyret ud af firmaet og selv sælger det personligt skal du ikke. Du kan trække udstyret ud til den pris det er nedskrevet til. Jeg vil dog fraråde dig og spekulere i den del, da det er ret nemt at gennemskue hvis du sælger noget til dig selv for 1kr og efterfølgende sælger det på dba til flere tusinde kr :-)
Lars E. D. Jensen:Selvom det meste af udstyret nok er afskrevet eftersom det typisk er 3-5 år gammelt, hvordan forholder det sig så, hvis det ikke er afskrevet helt, f.eks. ved et fejlkøb, som man bare vil af med hurtigt igen
Du bestemmer helt og holdent selv hvad du vil tage sælge udstyret til ... hvis du vurdere at anvendelsesværdien af det er så lille at det bare skal ud så må du gerne forære det til den lokale computerklub hvis det er det du ønsker, du skal tænke på at du under normale omstændigheder skal betale skrotningsafgift for den slags. Så ofte kan det være en god forretning at forære det til nogen som vil bruge det :-)
Mén altså ... din vare, du sætter prisen.