Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorar til udenlandsk konsulent

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ansat en konsulent, dansk, men bosiddende i USA i mit enkeltmandsfirma. Han rådgiver om edb og vedligeholder min hjemmeside . Vi har en aftale om et årligt honorar, som udbetales i månedsrater. Konsulenten er ikke skattepligtig i Danmark. Kan jeg sætte beløbet ind på en konto i danmark uden at få problemer med skat ? Konsulenten kommer reglemæssigt på forretningsbesøg i Danmark, og da det er dyrt at overføre til udlandet, foretrækker han denne ordning. Hilsen Zigge

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:09

Han er dansk og udfører arbejde for en dansk virksomhed. Han opholder sig en del i DK som jeg forstår dig. Jeg vil mene han bør spørge skat under skat.dk, kommunikation, og også høre dem om han behøver bindende svar

Det har også betydning om han, som du skriver, er dansk med dansk CPR, for så ville jeg tro du var forpligtet til at indberette honoraret til skat, ellers kunne du risikere at hænge på skatten.

Hvis han skatter i DK er der jo ikke megen tvivl, så går det fint, men hvis han mener ikke at skulle det, ville jeg forhøre mig hos skat.

Som dansk bør han let kunne ha konto i dansk bank, det kan en amerikaner også søge om
Venlig hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

zigge:
Konsulenten er ikke skattepligtig i Danmark. Kan jeg sætte beløbet ind på en konto i danmark uden at få problemer med skat ?

det væsentlige for SKAT er ikke hvor pengene bliver indsat, men mer at du indberetter til SKAT at du har udbetalt dem til pågældende.

Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 08:14

Tak for svaret, man får jo svar som man spørger !! Honoraret udbetales ikke til en enkeltperson men til et firma registreret i USA med div. registreringsnumre mm. lige som i danmark. Gør det en forskel i forhold til Skat. Jeg bogfører jo fakturaen fra firmaet lige som alle andre fakturaer.

Hilsen fra Zigge.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:38

forudsat det dermed er en virksomhed og virksomheden der laver arbejdet - og ikke kamufleret en dansk statsborger der faktisk burde være lønmodtager hos dig - ja så har du ikke indberetningspligt - når du har USA registreringsnummer på (tror det hedder org xxxxx) men det er din pligt at være sikker på at det faktisk er et USA firma, specielt når det er en dansker som regelmæssigt er i Danmark - men jeg tror alt er ok, og du betaler bare hans faktura og skal ikke opgive noget, og gør ellers som anvist med bogføring

Eneste hage er måske så, om den amerikanske virksomhed har en bankkonto i danmark - for hvis nu det er privatpersonen der har kontoen - vil det nok bidrage til tro om, at det ikke er firmaet der får pengene men danskeren som person - og så er du tilbage i slyngen om indberetningspligt.

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Spørgsmålet er om ikke det amerikanske firma er skattepligtigt til Danmark jf. beskrivelsen i Ligningvejledningen:

http://www.tax.dk/jv/cd/C_D_8_11_8.htm

Eller om omsætningen er så stor, at der reelt er tale om det udenlandske selskab skal registreres i Danmark.

/Henrik

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 13:15

Der skal naturligvis ikke betales skat af betaling til et udenlandsk selskab, bortset fra særlige tilfælde som nævnt og er henvist til her i tråden, der kan have med skatteunddragelse at gøre.

Min selskab er i Thailand, og naturligvis må de danske myndigheder ikke beskatte selskabets regninger. Det ville jo være fuldstændigt vanvittigt. Enhedslisten ville måske kunne lide ideen, men den ville nok ikke holde ved fx en EU-domstol. Det ville jo forhindre danskeres fri bevægelighed, hvis de tilfældigvis fik kunder i Danmark.

Nuvel, et amerikansk eller thailandsk selskab kan formentlig ikke få konto i en dansk bank, og meget undtagelsesvist har jeg modtaget penge på kin private konto. Det har været meget, meget små beløb og yderst sjældent.

Problemet er, at det er lidt vanskeligt at dokumentere i sit regnskab, hvis man ikke oversætter, men det bliver alligevel noget rod.

Man kan derfor tænke sig, at amerikaneren slet ikke opgiver det i sit amerikanske selskab... Men det er vel ikke dit ansvar.

I Jyske Bank tager de 20 kroner for at overføre penge til udlandet, og hvordan vi en vender og drejer den, så skal danskeren i USA vel have pengene til USA på et tidspunkt, så det virker underligt.

Hilsen, Robert

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:35

Helt enig Robert. Problemet her kan KUN være, at det er dansk statsborger som udfører arbejdet løbende og med løbende (lønlignende) betalinger og som ofte kommer til danmark og vil ha pengene ind på dansk konto. Der bør man lige være sikker på det amerikanske org nr og jeg synes også kontoen i den danske bank bør tilhøre det amerikanske firma for begge parters skyld. De større banker kan lave konti til udenlandske virksomheder og de største har også kontor i USA som kan hjælpe med set up

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)