Jeg har ansat en konsulent, dansk, men bosiddende i USA i mit enkeltmandsfirma. Han rådgiver om edb og vedligeholder min hjemmeside . Vi har en aftale om et årligt honorar, som udbetales i månedsrater. Konsulenten er ikke skattepligtig i Danmark. Kan jeg sætte beløbet ind på en konto i danmark uden at få problemer med skat ? Konsulenten kommer reglemæssigt på forretningsbesøg i Danmark, og da det er dyrt at overføre til udlandet, foretrækker han denne ordning. Hilsen Zigge |
Han er dansk og udfører arbejde for en dansk virksomhed. Han opholder sig en del i DK som jeg forstår dig. Jeg vil mene han bør spørge skat under skat.dk, kommunikation, og også høre dem om han behøver bindende svar
Det har også betydning om han, som du skriver, er dansk med dansk CPR, for så ville jeg tro du var forpligtet til at indberette honoraret til skat, ellers kunne du risikere at hænge på skatten.
Hvis han skatter i DK er der jo ikke megen tvivl, så går det fint, men hvis han mener ikke at skulle det, ville jeg forhøre mig hos skat.
Som dansk bør han let kunne ha konto i dansk bank, det kan en amerikaner også søge om
Venlig hilsen