Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er en bevilling en betingelse?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:25
Hvor mange stjerner giver du? :

I Århus ligger en dejlig frisør "Barberen"
Hos ham kan herre komme og få studset lokkerne samtidig med man får en kold fadøl, tilmed kan man købe cigarer.

Og nu tænker jeg at hvis jeg vil gøre det samme i min butik, altså tilbyde kunder en kold fadøl men uden betaling.
Vi har bl.a. en frisør butik og en fotobutik så vi er næppe en restauration.

I restautionsloven (https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=129763) står at loven og dens regler gølger følgende:

§ 1. Denne lov omfatter restaurationsvirksomhed, hvorved forstås selvstændig erhvervsvirksomhed ved servering af stærke drikke. Endvidere omfatter loven servering af stærke drikke ved enkeltstående arrangementer, jf. § 22.

Stk. 2. Bestemmelserne i § 28, § 31, stk. 2, og §§ 32, 33 og 38 finder tilsvarende anvendelse ved salg af mad og drikkevarer til nydelse på eller ved salgsstedet.

Stk. 3. Ved servering forstås i denne lov salg af stærke drikke til nydelse på eller ved salgsstedet.

Stk. 4. Ved stærke drikke forstås i denne lov drikkevarer med 2,8 pct. volumen alkohol eller derover.

Stk. 5. Kun personer og selskaber m.v., der har alkoholbevilling, må forestå servering af stærke drikke, jf. dog §§ 20-22.

Stk. 6. Offentlige institutioners virksomhed omfattes ikke af lovens kapitel 3.

Ang. stk. 1 er vi ikke restaurationsvirksomhed
Ang. stk. 2 så sælger vi ikke mad elerdrikkevare
Ang. stk. 3 så sælger vi stadig ikke drikkevare men bruger det som kundepleje ligesom hvis det havde været en skål bolcher
Ang. stk. 4 så er en fadøl "stærke drikke" men ændre vel ikke på faktumet af at vi ikke er en restauration 
Ang. stk. 5 ja ja ja ja ja
Ang. stk. 6 så er vi private

Men ser vi så på §20 som omtalt i stk.5 står der følgende:

§ 20. Kantinevirksomhed kræver ikke alkoholbevilling. Ved kantinevirksomhed forstås servering i dertil indrettede lokaler i eller i tilknytning til arbejdspladser og tilsvarende steder for personer, der er beskæftiget i virksomheden, og for personer med ærinde i virksomheden.

Eftersom vi har lounge miljø hvor kunder kan indtage kaffe, the, icetea, økologiske saft på flaske samt alle mulige andre sodavand kan man så betegne det som "kantine" for kunderne har jo netop ærinde i virksomheden når der betaler for vores arbejde.

Det skal jo siges at folk får jo nok kun én øl og altså ikke den vilde "lørdags-druk-tur" bare fordi de bliver klippet.

Jeg kan skrive et langt indlæg, men skal også stoppe et sted for at give plads til Dit svar...

Evt. bemærk §24 der jo så går imod min ovenforstående argumentation... men så er det underligt at frisøren i Århus kan

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)