Hejsa
Jeg er selvstændig IT konsulent med et lille Aps. Selskabet har eksisteret 13 år og jeg har alle årene benyttet en revisor til revision og udarbejdelse af årsregnskab. Den daglige bogføring står vi selv for og dette foretages i WinFinans programmet.
Jeg betaler ca. 12.000 for revision og udarbejdelse af regnskab. Udover dette bidrager revisoren egentlig ikke med noget. Han kommer eksempelvis ikke af egen drift med forslag til "fradrag" jeg kunne benytte mig af eller lignende, men svarer naturligvis på konkrete spørgsmål.
Jeg er for nyligt blevet opmærksom på, at man kan aflevere sit regnskab uden at have involveret en revisor, på trods af at der er tale om et Aps.
Hvis dette er korrekt er der umiddelbart følgende muligheder: 1) Jeg udarbejder selv årsregnskab, som indsendes til E og S uden revisor påtegning. 2) Jeg udarbejder selv årsregnskab, som efterfølgende kontrolleres og påtegnes af en revisor. 3) Årsregnskabet udarbejdes og revideres som hidtil af en revision.
Mulighed 1) finder jeg ikke attraktiv, idet det er min formodning, at myndighederne nok er mere opmærksomme på regnskaber, hvor der ikke har været involveret en revisor. Ikke at jeg har decideret snask i mit regnskab, men der er naturligvis nogle småting som kan diskuteres.
Mulighed 2) er nok den der tiltaler mig mest, idet myndighederne stadig får et revideret og påtegnet regnskab, men det trivielle arbejde er udført af mig selv.
Mulighed 3) er naturligvis den nemmeste, men er det 12.000 værd?
Som det fremgår af ovenstående er jeg umiddelbart mest interesseret i mulighed 2), men er der noget jeg skal være opmærksom på?
Eftersom jeg selv står for bogføringen, samt udarbejdelse af årsregnskab, er der vel blot tale om, at en revisor lige skal "bladre" det igennem og give regnskabet sin påtegning/anmærkninger.
Set fra myndighedernes synspunkt kan der vel ikke skelnes mellem mulighed 2) og 3) ?
Glæder mig til at høre jeres synspunkter og erfaringer …. |
Jeg er selv i den samme situation som dig - jeg har dog valgt at ligge al bogføring hos min revisor. Det koster mig stort set det samme som du giver, al arbejdet ligger bare ikke hos mig.
Jeg formidler gerne en kontakt hvis du vil have det, det skulle undre, om han ikke kan gøre det billigere.
Kim