Er der nogen der kan hjælpe mig med af afklare flg.:
Jeg er indehaver af en enkeltmandsvirksomhed og kunne godt tænke mig at udvide forretningsområdet. Det kan jeg vælge at gøre indenfor min eksisterende virksomhed eller oprette en ny virksomhed. Da det er et nyt forretningsområde er sidstnævnte mest interessant, men jeg ønsker på den anden side heller ikke at skulle føre regnskab for to virksomheder - derfor mit spørgsmål:
Kan jeg lade min eksisterende enkeltmandsvirksomhed 100% eje den nye enkeltmandsvirksomhed (og dermed køre alt regnskab samlet)?´
Tak for dit svar - men av! Jeg syntes det var ubehageligt nok at gå fra halv-årlig afregning til 3-mdrs. afregning.
Er alternativet så virkeligt at jeg skal omdanne min enkeltmandsvirksomhed (hvilket min revisor fraråder mig af flere årsager) til et ApS, hvor man så vidt jeg kan forstå have flere forretningsenheder under sammen virksomhed? Altså omdanne enkeltmandsvirksomhed X til X ApS og så derfra oprette et Y ApS???
Min alternative idé er blot at have mit nye forretningsområde som en navngiven "division" under min nuværende virksomhed - men jeg ønsker at beskytte at andre skulle få ideen at oprette en virksomhed med lige netop dette navn (men måske man kan registrere navnet som et varemærke, for andre kan vel ikke oprette virksomheder med navne der er registrerede varemærker?).
2. Offentlig regnskab (dvs. konkurrenter får indblik i økonomien)
3. Mindre fleksibelt, faste lønninger hver måned
Men selvfølgelig er der også fordele. Specielt ovenstående afholder mig fra at omlægge til ApS - dog er der da også ting der taler for at omlægge:
1. Ikke personlig ansvarlig
2. Mulighed for holding-selskab
3. Problem omkring Skat''s evt. ansættelses-agtige-forhold hos kunder bliver elimineret
Dog føler jeg at besværet ved at omlægge til et ApS set i forhold til fordelene ikke helt kan betale sig.
I mine øjne ligner det måske mere at din revisor ikke er gearet til at lave regnskaber for et ApS. Som Peter siger er der ikke noget krav om revision. Pkt. 3 under fordele forstår jeg ikke: Problemstillingen er nøjagtig den samme hvis du tænker på det jeg tror (lønmodtager contra selvstændig virksomhed).
Men det helt afgørende er hvordan dine indtægtsforhold ser ud og hvad dine fremtidige forventninger/intentioner er.