Så er vi næsten klar til at sælge vores færdige ebog (foreløbig kun pdf) på dansk og engelsk fra eget forlag, men mangler at få styr på 1) hvordan vi laver dynamisk vandmærkning? og 2) hvad der helt konkret skal stå i hhv. de danske og engelske udgaver?
Flere programmer kan vandmærke, har jeg set. Adobe har noget, der hedder "LiveCycle Rights Management ES", som kan lave dynamiske vandmærker, men om dette er en integreret del af Acrobat Pro, ved jeg ikke. Da jeg til dato ikke har fundet noget gratis program, der laver så gode pdf fra en 4Mb word2010-fil med sort/hvide illustrationer som Acrobat Pro, satser jeg indtil videre på at bruge denne software. Jeg går endvidere ud fra at man kan automatisere processen, så vi ikke skal sidde og vandmærke hvert enkelt køb? Er der nogen, som har erfaring med dette?
Tak for disse links, dem vil jeg læse på. Men jeg tror jeg stiller spørgsmålet igen i en lidt anden formulering, for dét jeg egentlig gerne vil have noget input til er hvad man blandt velinformerede e-handlere d.d. antager for at være "fornuftig sikring" af e-bøger. Markedet udvikler sig jo hurtigt, og det er mit indtryk at mange idag mener, at man ikke længere behøver sikre sine e-bøger så voldsomt.
Det er det jeg prøver at finde ud af. Vi vil gerne køre en positiv, tillidsfuld, men samtidig realistisk linje. Det er mit indtryk at DRM er for tung en sikring til vores bog, som vi (forlagsgruppen) faktisk mener må blive en bestseller, der måske inden længe også skal ud på andre formater end pdf, som vi starter med. Så det handler om at ramme en metode, der er brugervenlig, praktisk for os som udgivere, og overkommelig rent økonomisk her i starten. Den skal f.eks. beskytte mod at nogen eller Google kan finde ind på downloadsiden, måske et personligt password, som køber får, el. lign. Og ja, skulle nogen begynde at sælge piratkopier, så vil vi nok gerne kunne efterspore dem.
- Et system til distribuering (webshop, eller bare downloadside) som køberne kan gå ind på for at hente bogen.
- Et digitalt vandmærke til hver enkelt kunde, så du kan spore salget til personen der har delt det.
Det kunne eventuelt laves sådan at webshoppen fortæller vandmærke systemet at der er et nyt salg, og giver det et ordre-nummer og en email adresse, og derefter vandmærker e-bogen og mailer den til køberen.
Hvis du har et budget, og du har lyst til at finde ud af en løsning, så må du gerne maile mig på kaspergrubbe@gmail.com, så kan vi helt sikkert finde på en løsning.
Tak for svaret og tilbuddet! Jeg synes også jeg ser det som to systemer, det ene sikrer ens webshop, det andet selve bogen. Så altså: det dynamiske vandmærke indeholder detaljer, der er individuelle for hver køber, modsat et statisk vandmærke, der altid bare er den samme tekst? Jeg forstår det også sådan, at der er ret stor forskel mht. software til den ene og den anden løsning, og at man må gøre op med sig selv, hvorvidt udgifter til sikring står i rimeligt forhold til hvad man evt. vil bruge på at forfølge misbrug. Vi skal lige have gennemtænkt det hele, så vender jeg måske tilbage.
Så altså: det dynamiske vandmærke indeholder detaljer, der er individuelle for hver køber, modsat et statisk vandmærke, der altid bare er den samme tekst?
Korrekt. Der findes programmer der kan vandmærke filer tilfældigt nok til at du ikke ødelægger filen så den kan bruges normalt, men hvis man ved hvordan, så kan man læse og finde ud af hvem der har lækket den.