Hej, Jeg vil gerne scrape et website og sælge det videre. Informationen jeg scraper er gratis og tilgængelig for alle. Er det lovligt? Hvis ikke - så er alternativet at scrape for når der kommer nyheder op på websitet og så sælge en "notice" når der kommer noget bestemt. Er dette så lovligt? Er der noget som ved noget om dette? Eller nogen der kender en advokat som har forstand på digitale copyrights? Tak |
Du kan ikke bare benytte copyright beskyttet indhold, og jeg ville til hver en tid skaffe en direkte tilladelse fra det pågældende site.
Jeg kan fortælle at jeg i denne uge har sendt et erstatningskrav til en person for 95 tilfælde af misbrugt copyright beskyttet tekst. Det som er det største problem for mig er egentlig ikke at folk bruger mit indhold, men når det skaber duplicate content der skader mine placeringer på google så bliver jeg sku sur.
Pas på hvad du gør. Du kan hurtig ende i en del problemer og ende med at skulle betale en masse penge. I dette tilfælde er det ejeren af indholdet der bestemmer prisen for brugen af det.
Jeg ved flere danske aviser ikke engang tillader at man bruger deres rss feed til at skabe indhold, uden at man har en skriftlig tilladelse.