Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Coprights ved web scraping

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 25. Sep 08
Indlæg ialt: 79
Fra  Travelmate Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg vil gerne scrape et website og sælge det videre. Informationen jeg scraper er gratis og tilgængelig for alle. Er det lovligt? Hvis ikke - så er alternativet at scrape for når der kommer nyheder op på websitet og så sælge en "notice" når der kommer noget bestemt. Er dette så lovligt?

Er der noget som ved noget om dette? Eller nogen der kender en advokat som har forstand på digitale copyrights?

Tak

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:34

Du kan ikke bare benytte copyright beskyttet indhold, og jeg ville til hver en tid skaffe en direkte tilladelse fra det pågældende site.

Jeg kan fortælle at jeg i denne uge har sendt et erstatningskrav til en person for 95 tilfælde af misbrugt copyright beskyttet tekst. Det som er det største problem for mig er egentlig ikke at folk bruger mit indhold, men når det skaber duplicate content der skader mine placeringer på google så bliver jeg sku sur.

Pas på hvad du gør. Du kan hurtig ende i en del problemer og ende med at skulle betale en masse penge. I dette tilfælde er det ejeren af indholdet der bestemmer prisen for brugen af det.

Jeg ved flere danske aviser ikke engang tillader at man bruger deres rss feed til at skabe indhold, uden at man har en skriftlig tilladelse.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:58

Tja, det lyder altså umiddelbart hverken som en særlig god eller sympatisk ide; og fordi noget er "gratis og tilgængeligt" betyder jo ikke, at der ikke er copyright på det.

En nyhedsovervågning vil nok være en anden snak, men vær opmærksom på, at der har været flere kendelser og sågar i fogedbud (dog noget gamle) i forbindelse med deep linking til f.eks. nyhedssites. Men en eller anden form for web mining, hvor man solgte adviceringer, når f.eks. et bestemt ord er blevet fundet x antal gange i sammenhæng med et andet ord, er der juridisk set sandsynligvis ikke noget galt med.

Tilmeldt 25. Sep 08
Fra  Travelmate Skrevet kl. 11:13

Mange tak for de hurtige svar.

For at udpensle det lidt mere, så kan det godt sammenlignes med scraping af en nyhedsside. Vi vil gerne have en bot til at scrape og hvis EB.dk f.eks. skriver "X er vildt populært under EM", så vil vi gerne sende den tekst videre til X.

Hvis ikke det er lovligt - er det så muligt for os at scrape det til vores interne medarbejdere uden at videresælge den direkte tekst, men derimod omformulere den og fortælle at EB f.eks. har sagt det og det?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:00

Altså tilsvarende hvad f.eks. Infopaq leverer? Det er nok et marked med hård konkurrence især fordi konkurrenterne i mange tilfælde vil have aftaler med rettighedsindehaverne. Men kør på, hvis I tror på det:-)

Som udgangspunkt er det _sandsynligvis_ tilladt at viderebringe deeplinks eller snippets med copyright-materiale med tydelig kildeangivelse - med mindre rettighedsindehaveren eksplicitet har forbudt det.

At mine teksten til en intern database og derefter videregive informationerne i citeret eller omformuleret form ("EB har sagt at xyz") kan jeg ikke umiddelbart se et problem i. Men som en anden bruger også skriver, så er det bestemt et område, hvor man skal træde særdeles varsomt. Hvis hele jeres forretningsmodel baserer sig på dette koncept, er det nok en god ide at kontakte en advokat og få forpligtigende rådgivning under ansvar. 

Hvis det skulle gå hen og blive en succes, risikerer man, at eller andet kvikt hoved hos en rettighedsindehaver pludselig ringer og vil have penge:-) Alternativet er selvfølgelig den lange og tunge gang, hvor man sikrer sig aftaler med rettighedsindehaverne hver især.

Tilmeldt 25. Sep 08
Fra  Travelmate Skrevet kl. 14:13

Hej igen,

Ja noget tilsvarende, men det her er ikke inden for nyhedsbranchen og der er ingen direkte konkurrenter.

Problemet er at det forringer værdien af det firma som man scraper fra, så de vil ikke være interesseret i at signe nogen aftaler. Det er dog ret kompliceret, så vil måske være en god idé at snakke med en advokat.

Kender du nogen gode advokater på det her område?

Tilmeldt 14. Sep 08
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 14:37

Det kan desværre ikke - lige meget hvor meget det er tilgængeligt vil der være ophavsret på det der står - men man kan altid betale ejeren og få adgang - dog er det spørgsmålet hvad fe vil have - men hvis man ikke har afgangen, vil en retsag bliver dyr!

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:04

heffer:
Problemet er at det forringer værdien af det firma som man scraper fra, så de vil ikke være interesseret i at signe nogen aftaler

Her bør der nok være en eller anden alarmklokke, der ringerWink

Prøv evt. Viltoft (http://viltoft.dk). De har et godt ry, men koster jo nok det som gode advokater koster...

Fra Viborg
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 18:07

Forestil dig at du lever af at skrive artikler. Synes du så det lyder ganske fint at andre automatisk planker dine tekster og sælger dem? Eller at du som fotograf synes det er helt fjong at de billeder du har brugt timer på at skyde og redigere, automatisk kopieres og sælges af andre uden at du får en krone for det?

Med forbehold for at jeg er sulten, træt og irritabel lige nu, så begriber jeg slet ikke at spørgsmålet overhovedet kommer på tale. Selvfølgelig må du ikke stjæle tekster og slet ikke sælge dem medmindre du har en klokkeklar aftale med dem, der har ophavsretten til det materiale du gerne vil bruge.

Indhold på nettet, det være sig artikler, billeder, grafik, lyde, musik osv. er ikke 'gratis'. Et eller andet sted enten er der betalt eller bliver der betalt for udarbejdelsen af det materiale og det skal andre selvfølgelig ikke bare rage til sig og sælge uden at rettighedshaveren får sin del. Det er materiale skabt af andre, som du forsøger at sælge. Kan du slet ikke selv se problematikken i det?

Derudover er der problemet med duplicate content, som kan gå ud over rettighedshavernes placering på Google, men det er en helt anden snak.

Tilmeldt 25. Sep 08
Fra  Travelmate Skrevet kl. 21:23

Som sagt er det et noget mere kompliceret produkt jeg har i tankerne. Det giver jo sig selv at man ikke bare må tage en artikel eller et foto, kopiere den og sælge det til en tredjepart uden tilladelse. Det vil både være umoralsk og ulovligt.

Jeg vil helst ikke komme ind på den konkrete idé, men det er lidt det samme som dette fiktive eksempel: EDBpriser indhenter priser fra forskellige webshops. Jeg vil gerne scrape de priser de har på siden og fortælle enkelte webshops hvad deres konkurrenters priser er.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)