Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der copyright på en pressemeddelelse

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Mar 06
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :
På presswire.dk og kultunaut.dk kan man tilmelde sig pressemeddelelser indenfor bestemte områder.

Må man frit gengive dem som man vil (med kildeangivelse) eller er der principielt copyright på teksten ?

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:33
Tjah - teksten er jo underlagt lov om ophavsret.
Dog tror jeg ikke, du skal forvente sagsanlæg, hvis du bringer meddelelser derfra - vi der bruger disse tjenester vil jo netop gerne have vores tekst spredt.
mvh Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:54

Det er en interessant diskussion, men Hans - er du nu helt sikker på, at pressemeddelelser er underlagt loven om ophavsret og ikke må gengives i uredigeret form. For så kender jeg adskillige aviser, som hver eneste dag bryder den lov! :-) (de bringer ofte pressemeddelelsen i sin helhed - det har jeg ofte oplevet med vores egne historier)

Tilmeldt 31. Mar 06
Skrevet kl. 22:34
Det vil næppe være god reklame for et firma at sagsøge andre for at bringe en pressemeddelelse :)
Det kan vi godt blive enige om.

Kom bare på at tænke på det principielle spørgsmål.

Hvis det er ritzau du tænker på så betaler de store medier for adgangen til pressemeddelser
Tilmeldt 31. Mar 06
Skrevet kl. 20:34
Forfattere til værker i lande der har underskrevet Berne Convention såsom Danmark har automatisk særlige rettigheder mht. brug, videregivelse m.m. af værket. Videregiver du et værk eller et andet værk baseret på dette værk uden at have ophavsretten til værket eller tilladelse fra dem der har dette så overtræder du deres ophavsret. Forfatteren til værket kan give alle eller dele af sine rettigheder til værket til andre. Så svaret til dit spørgsmål er nej hvis det du gengiver ikke kan karakteriseres som Fair Use, men det er sandynligvis ikke svært at få ret til at gengive en pressemeddelelse. Det kræver jo bare at du sender ophavsmanden en e-mail.
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)