Du har fået en super fed ide til et firma - du brænder for det og rykker på det - entuiasmen er i top! Men pludselig går du i stå, mister modet lidt og den dårlige samvitighed hober sig op, ligeså de bunker af opgaver, som du har stillet dig selv - du føler dig udbrændt, energien og overskuddet faiter ud, alligevel vil du ikke give op, fordi du tror på din ide og virksomhed. Jeg oplever det at, være iværksætter er som en ruchebane, med op og nedture og jeg er måske ikke den eneste der har været i samme situation - hvad gjorte i for at komme videre og genvinde energien eller gjorte i? De bedste hilsner Jayfine |
Kender du det?
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
- 1
Egentlig er det ikke begrænset til iværksættervirksomhed, men til alle initiativer, som kræver lidt mere end bare at gøre det. Når der involveres planlægning, kontakt, udvikling og andre faktorer, så kan det nemt gå hen og opleves som om at tingene går lidt langsomt til tider. Og når man ikke kan mærke fremdrift, demotiveres man. Jeg gør selv 2 ting: 1. Jeg sætter realistiske delmål, som kan opnås indenfor en overskuelig tid. Hver gang jeg når et delmål, så kan jeg mærke, at der er sket noget i mit projekt, og motivationen bliver selvforstærkende. 2. Jeg spiser sundt, sover tilstrækkeligt og holder fri, når jeg holder fri. Det medvirker til, at jeg har mere fokus, når jeg arbejder. Og på den måde når jeg mere. Jeg indrømmer blankt at 2. er mere et ønske end en livsstil, men jeg véd, at det virker, når jeg ind imellem opnår at overholde den taktik. Generelt set, så vedligeholdes et stærkt initiativ ved at der forekommer positive reaktioner på det, man gør. Om de positive reaktioner er menneskelige (ros og anerkendelse fra venner, kunder, leverandører) eller om det simpelthen blot er et "Hey! Det lykkedes! Jeg er sej!" er mindre væsentligt. Og endelig kan det hjælpe lidt til at have nogen at sparre med. Ligesom til styrketræning - det er nemt at snyde sig selv ved kun at tælle til 8 i stedet for 10, når man løfter vægtstangen. Men hvis man træner sammen med en anden, så presser man hinanden til at opnå mål, som er tilfredsstillende. Jeg håber, at du kunne bruge mit indlæg til noget - og at du får motivationen tilbage. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Jeg kender det rigtig godt! Og en ting jeg lærte sidst jeg var selvstændig er at uden sparringspartnere går det bare ikke! Så når jeg har sådan en "mandagsfølelse" - det hele er uoverkommeligt og opgaverne hober sig op, så gør jeg en af to ting: - Jeg kontakter et i mit netværk, som jeg mener kan sparke mig igang - det plejer at være en anden iværksætter som ved hvordan det er. Nogle gange har det været rigtig slemt og så smutter jeg lige en tur ned til en psykolog i Frederikshavn - hun er min gamle supervisor (jeg er jo psykoterapeut) og arbejder kognitivt - det vil sige målrettet med konkrete her og nu ting der kan løses med adfærdsændring. Man kan vel kalde hende min personlige coach, men er langt mere end det fordi hun kender mig SÅ godt :) De 771 kroner er givet gudeagtigt godt ud, jeg går altid fra hende med masser af energi, nye idéer og en klar plan. - Den anden ting jeg gør at skrive en komplet liste over alle de ting jeg skal gøre. Ud for hver ting skriver jeg om det er vigtigt eller knap så vigtigt, samt en deadline. Så deler jeg et papir op med et stort plus på midten og skriver alle de ting der er meget vigtige og som har en deadline indenfor en måned i det øverste venstre felt, de ting der er vigtige, men som har længere deadline i øverste højre felt. De ting som er knap så vigtige, men som har kort deadline, ryger i nederste venstre felt og resten - dem der er knap så vigtige og har længere deadline, ryger i det nederste højre felt. Så har jeg fuldstændig overblik over tingene og kan nemt prioritere mine opgaver. Men derudover kan jeg varmt anbefale dig at når du har det sådan, kører en tur til nærmeste skov eller strand (park eller strandpark tæller ikke) og går en rigtig god tur på en time i rask tempo, mens du kigger rundt på naturen og trækker vejret dybt - det lyder banalt, men det er god medicin - for manglende motivation, kærestesorger, pengeproblemer, psykopatiske chefer og meget andet skidt. Held og lykke og mange hilsner fra Mette - som næsten hver gang finder den rigtige metode... |
Hej Peter & Mette. Tak for de gode råd og lister - jeg er meget taknemmelig for den gode og ærlige respons. Jeg er helt enig med Peter om at, en sund og god livstil, hjælper til overskuddet og humøret - men det kræver jo også overskud og energi ![]() Jeg er i den situation, at jeg desværre ikke har det store netværk og sparring, som jeg ønsker og er tiltrængt. Jeg oplever at folk, omkring mig desværre ikke har overskud og har nok i sig selv og deres eget liv. Derfor er jeg på amino, for at få nogle gode råd, læse om andres historier og få nogle gode kontakter -jeg ved ikke lige endnu, hvordan jeg griber det an, med at finde en eller flere sparrings partner - har i nogle råd til det? De bedste hilsner Jayfine ![]() |
Hej :) Nu bor du jo forholdsvis tæt på Kbh og derfor er dine muligheder nærmest ubegrænsede - giv et ring til erhvervs- og selskabsstyrelsen og hør om de kan henvise til iværksætter netværk. Ring også til dit kommunale erhvervskontor og spørg om det samme - de ved hvis der er nogle netværk i dit lokalområde. Hvis det usandsynlige skulle ske, at der ikke er nogen, så ring til din lokale avis og sig at du er iværksætter og vil oprette en netværksgruppe - om de har lyst til at interviewe dig om dit firma og fortælle i avisen hvordan folk kan kontakte dig hvis de vil være med i netværket - lokalaviserne plejer at være ret flinke til at hjælpe nystartede erhvervsfolk :) Held og lykke! Mette |
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)