Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fastsættelse af den gældende kurs for tilbagebetaling af gældsforpligtelse i et ikke-lovligt betalingsmiddel

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Aug 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har et spørgsmål angående "lovlige betalingsmidler", som de hedder. Jeg sendte oprindelige forespørgslen til Nationalbanken, da de havde en publikation som informerede om forhold vedrørende dette, men de må ikke svare mig på juridiske spørgsmål. Jeg bringer derfor mig spørgsmål, som jeg sendte til dem, nedenfor, i håb om at nogen herinde kan give mig svar:

I publikationen "Lovligt betalingsmiddel" (Kvartalsoversigt, 2006 3. kvartal) (http://www.nationalbanken.dk/DNDK/Publikationer.nsf/side/Kvartalsoversigt_3_kvartal_2006/$file/kap03.htm) omtales tilbagebetaling a gældsforpligtelser i ikke-lovligt betalingsmiddel som følger:

Ved fordringer udstedt i fremmed valuta kan debitor frit vælge, om betalingen skal ske i den pågældende valuta eller danske kroner. Vælger debitor at betale fordringen i danske kroner, skal kursen på betalingsdagen anvendes. Dette følger af gældsbrevslovens § 7.

Hvordan fastsættes "kursen på betalingsdagen"? Hvis min kunde har en gældsforpligtelse overfor mig i guld, hvordan - præcist - fastsættes kursen i danske kroner for guld, som jeg som kreditor er forpligtet til at godtage - hvis ikke jeg vil komme i fordringshavermora - som betaling for forpligtelsen? Hvilken referencekurs anvendes til at fastsætte den i danske kroner tilstrækkelige tilbagebetaling af en gældsforpligtelse denomineret i guld? Er der tidligere ved domstole dannet præcedens i sådanne sager, hvor der er opstået uenigheder mellem debitor og kreditor?

Tak for hjælpen.

Med venlig hilsen,
Rune Kjær Svendsen

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 20:36

Hej Rune,

runeks:

Hvordan fastsættes "kursen på betalingsdagen"?

Hvis min kunde har en gældsforpligtelse overfor mig i guld, hvordan - præcist - fastsættes kursen i danske kroner for guld, som jeg som kreditor er forpligtet til at godtage - hvis ikke jeg vil komme i fordringshavermora - som betaling for forpligtelsen?

Hvilken referencekurs anvendes til at fastsætte den i danske kroner tilstrækkelige tilbagebetaling af en gældsforpligtelse denomineret i guld? Er der tidligere ved domstole dannet præcedens i sådanne sager, hvor der er opstået uenigheder mellem debitor og kreditor?

Der findes jo mange forskellige udbydere af guld, og kurserne er forskellige, men følger jo alle sammen guldprisen på handelsmarkederne. Kan I ikke skrive en kontrakt, hvor I definerer, at gældsforpligtelsen følger den aktuelle guldpris?

Alternativt kan I fastlægge jeres interne kurs ved at lægge jer op af et af de mange bureauer, som køber og sælger guld.

Måske dette link kunne være til inspiration: http://www.goldpricerate.com/english/gold-price-in-denmark.php

Tilmeldt 2. Aug 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:17

Hej Martin,

Tak for dit svar. Er det muligt at lave en kontrakt, der kun tillader at gælden kan tilbagebetales i guld? Eller trumfer gældsbrevloven/loven om lovligt betalingsmiddel dette? Jeg kan ikke helt forstå, sådan rent intellektuelt, hvad meningen er med at det skal kunne gennemtvinges at gælden kan tilbagebetales i danske kroner. Hvis menningen er at jeg skal kunne få det tilbage som jeg har udlånt (guld), hvorfor kan debitor så ikke købe det, i stedet for at jeg skal gøre det? Hvis vi antager at "kursen på betalingsdagen" per definition er den kurs som guld kan erhverves til, hvorfor kan debitor så ikke købe guldet selv, og tilbagebetale mig i det som blev udlånt i første omgang, nemlig guld?

Måske skal jeg bare lade være med at stille spørgsmål omkring loven, da den sjældent er formet af logik, forekommer det mig :).

Mvh.

Rune Kjær Svendsen

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 00:42

Haha... jeg må lade dig være svar skyldig.

Vores penge som betalingsmiddel blev jo i sin tid netop indført for at gøre betalingen nemmere, da det ikke altid var lige nemt at skulle betale med en gris, ko, hest eller en halv (grill-) kylling Wink

Umiddelbart vil jeg dog mene, at man sagtens kan lave en aftale om at betalingen skal falde i bananer, hønseæg, elastikbånd eller guld for den sags skyld. Men som du selv nævner, så er lovgivningen ikke altid logisk opbygget, så det kan sagtens være, at debitor altid skal have mulighed for at betale i klingende dansk mønt. Man kunne jo netop forestille sig, at debitor ikke havde mulighed for at købe sig til de pågældende bananer, hønseæg, elastikbånd, mv., og så ville man jo i gældsaftalen have indført en ekstra kursrisiko på den pågældene vare, som debitor ville være bundet op på.

MEN set ud fra et generelt perspektiv, så burde der vel heller ikke være nogen problemer i at modtage gældende dansk valuta? Du kan jo i løbet af ganske få minutter veksle dine kroner til guldkroner (hos tandlægen) eller til guldbarer på børsen.

Så umiddelbart er problemet vel heller ikke større, end som så... eller hvad? Stick out tongue Er det fordi du selv er bange for kursrisikoen på Euroen (og dermed kronen)?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:35

Hvis i begge er erhvervsdrivende er der aftalefrihed, så burde det ikke være noget problem. Men mig bekendt skal man dog have licens for at handle med guld ... og jeg vil da tro at man i den forbindelse, skulle kende disse regler? Eller tager jeg fejl?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:52

runeks:

Ved fordringer udstedt i fremmed valuta kan debitor frit vælge, om betalingen skal ske i den pågældende valuta eller danske kroner. Vælger debitor at betale fordringen i danske kroner, skal kursen på betalingsdagen anvendes. Dette følger af gældsbrevslovens § 7.

Guld er vel ikke omfattet af ovenstående regler. Guld er ikke en valuta.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)