Hej alle Jeg har et spørgsmål angående "lovlige betalingsmidler", som de hedder. Jeg sendte oprindelige forespørgslen til Nationalbanken, da de havde en publikation som informerede om forhold vedrørende dette, men de må ikke svare mig på juridiske spørgsmål. Jeg bringer derfor mig spørgsmål, som jeg sendte til dem, nedenfor, i håb om at nogen herinde kan give mig svar: I publikationen "Lovligt betalingsmiddel" (Kvartalsoversigt, 2006 3. kvartal) (http://www.nationalbanken.dk/DNDK/Publikationer.nsf/side/Kvartalsoversigt_3_kvartal_2006/$file/kap03.htm) omtales tilbagebetaling a gældsforpligtelser i ikke-lovligt betalingsmiddel som følger: Ved fordringer udstedt i fremmed valuta kan debitor frit vælge, om betalingen skal ske i den pågældende valuta eller danske kroner. Vælger debitor at betale fordringen i danske kroner, skal kursen på betalingsdagen anvendes. Dette følger af gældsbrevslovens § 7. Hvordan fastsættes "kursen på betalingsdagen"? Hvis min kunde har en gældsforpligtelse overfor mig i guld, hvordan - præcist - fastsættes kursen i danske kroner for guld, som jeg som kreditor er forpligtet til at godtage - hvis ikke jeg vil komme i fordringshavermora - som betaling for forpligtelsen? Hvilken referencekurs anvendes til at fastsætte den i danske kroner tilstrækkelige tilbagebetaling af en gældsforpligtelse denomineret i guld? Er der tidligere ved domstole dannet præcedens i sådanne sager, hvor der er opstået uenigheder mellem debitor og kreditor? |
Hej Rune,
runeks:Hvordan fastsættes "kursen på betalingsdagen"?
Hvis min kunde har en gældsforpligtelse overfor mig i guld, hvordan - præcist - fastsættes kursen i danske kroner for guld, som jeg som kreditor er forpligtet til at godtage - hvis ikke jeg vil komme i fordringshavermora - som betaling for forpligtelsen?
Hvilken referencekurs anvendes til at fastsætte den i danske kroner tilstrækkelige tilbagebetaling af en gældsforpligtelse denomineret i guld? Er der tidligere ved domstole dannet præcedens i sådanne sager, hvor der er opstået uenigheder mellem debitor og kreditor?
Der findes jo mange forskellige udbydere af guld, og kurserne er forskellige, men følger jo alle sammen guldprisen på handelsmarkederne. Kan I ikke skrive en kontrakt, hvor I definerer, at gældsforpligtelsen følger den aktuelle guldpris?
Alternativt kan I fastlægge jeres interne kurs ved at lægge jer op af et af de mange bureauer, som køber og sælger guld.
Måske dette link kunne være til inspiration: http://www.goldpricerate.com/english/gold-price-in-denmark.php