Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan beskytter jeg min forretningsidé?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg går i øjeblikket med tanker om at starte egen virksomhed, da jeg mener at have fundet en ny og innovativ måde at komme ind på et "i forvejen eksisterende marked". Derfor overvejer jeg i øjeblikket at kontakte relevante investorer. i den forbindelse vil jeg høre, om nogen af jer derude kan fortælle mig hvad mine muligheder er for at beskytte min idé, således at disse investorer ikke har mulighed for at "stjæle" den? Der er som sagt ikke tale om et helt nyt produkt som jeg kan tage patent på, men en innovativ og konkurrencedygtig vinkling, som kan skabe en konkurrencedygtig virksomhed på et i forvejen eksisterende marked. 

Er der en mulighed for at man kan udføre et juridisk dokument i forbindelse med en præsentation for en investorer, således at den som får præsenteret min virksomheds-idé, ikke kan kopiere idéen, og starte en lignende virksomhed efterfølgende? 

Jeg håber at nogen af jer derude kan hjælpe mig, eller evt. sætte mig i forbindelse med nogen som kan? 

På forhånd mange tak!

Fra Harlev J
Tilmeldt 20. Mar 11
Indlæg ialt: 517
Fra  IN-MediaWeb ApS Skrevet kl. 21:55

Der er mange af den slags spørgsmål her på amino - prøv at søg lidt og du vil blive meget klogere. Kort fortalt så er det sjældent en god ide at gøre alt for meget ud af at beskytte din ide. Hvis du virkelig vil have en investor til at hoppe på din ide - så skal du sælge den godt og grundigt til din investor med en seriøs og grundig forrentningsplan. Du kan selvfølgelig lave en hemmeligholdesesaftale, men tror den praksis vil lukke mange døre for dig. Husk på at for investoren så er din ide, uanset hvor god den er, lig med stor risiko. 

Så sats på at sælg din ide for fuld blus for en eventuelt kommende investor - sandsynligheden for at han vil forsøge at stjæle ideen er meget lille og sandsynligheden for at han magter at udføre den uden dig er sikkert endnu mindre. Så drop hemmelighedskræmmeriet når du skal skaffe investorer må være rådet herfra (uden at jeg selv har været igennem den mølle - endnu)

\Mikkel

Fra København
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:03

Hej Mikkel.

Mange tak for dit svar - jeg vil klart se mig lidt mere omkring herinde, og se om det kan gøre mig klogere!
Der er dog lige den hale ved det, at ham som jeg har tænkt mig at præsentere for min idé, om muligt også kunne være en interessant person at indgå partnerskab med. Dermed er det ikke sikkert at han kun skal agere investor, da han har meget know-how som klart vil gavne virksomheden. Da min idé har en flere aspekter som ligger direkte indenfor netop hans kompetenceområde, er det jo ikke usandsynligt at han kunne finde på selv at iværksætte min idé. Ikke mindst fordi han har meget af den nødvendige kapacitet i sin nuværende virksomhed.

- Jeg vil jo helst sikre at han ikke har mulighed for at "gå igang" uden mig. men ved ikke om det er muligt rent juridisk?

Fra Harlev J
Tilmeldt 20. Mar 11
Indlæg ialt: 517
Fra  IN-MediaWeb ApS Skrevet kl. 12:39

Som sagt kan du forsøge dig med en hemmeligholdelsesaftale - hvis han vil underskrive en sådan. Hvordan det så stiller dig juridisk, hvis han alligevel vælger at stjæle din ide - det ved jeg ikke med sikkerhed. Men vil tro at medmindre det er helt unikt så vil det være rigtig svært at komme efter ham. Men det afhænger nok af hvad ideen egentlig går på.

Jeg tror din bedste mulighed er at tro 100% på at uanset hvad så er du den bedste til at effektuere din ide - så hvis han snyder dig, så finder du bare en anden og slår ham i konkurrence istedet.

Men nogen med mere juridisk viden må kunne hjælpe med hvordan du juridisk er stillet.

\Mikkel

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)