Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af returpant-system og genbrugsfirma i Spanien.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Kbh
Tilmeldt 23. Jan 11
Indlæg ialt: 387
Fra  www.hjemfisk.com Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Aminoer...

Nu hvor jeg lige er et smut i Lloret de mar, Spanien for, som hver sommer, at arbejde, har jeg lige et spørgsmål jeg ikke kan lade være med, at spørge jer om:

Er der penge i, at lave retur system for flasker (plastic/glas) for et helt land som fx Spanien?

Her i spanien ved de ikke hvad pant fx er. Eller hvad det vil sige, at genbruge glas, jern, metal, plastic osv...

så nu tænker jeg lige ud af posen...
kunne man mon lave et samarbejde af en art med danske udenrigsministerium om, at eksportere den danske retur-systems / genbrugsmodel til et land som fx spanien? Evt. et privat firma, der står for alt genbrug i et helt land.

Det virker virkelig, som om de ikke aner, at man kan tjene penge på, at genbruge plastic, glas, jern, metal osv. osv.

Alt her i Spanien kommer i den samme skraldespand lige meget hvor man er i Spanien. Jeg har forhørt mig hos en hel del spaniere med lidt indblik i emnet og alle siger det samme: Her i landet findes intet retur-system

Ps. det samme gør sig gældende med fx. Malta.

PPS. Hvem er det, der tjener på, at have et returpant-system samt genbrugsfirma??

Mvh. Sander Pennerup

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:45

Sander pennerup:
Hvem er det, der tjener på, at have et returpant-system

Ingen

Sander pennerup:
Hvem er det, der har et returpant-system

Carlsberg

Sander pennerup:
Er der penge i, at lave retur system for flasker (plastic/glas) for et helt land som fx Spanien?

Altså i DK er pantsystemet jo påtvunget, så det kræver som minimum samarbejde med den Spanske regering.

Med mindre altså at du vil indsamle glas- og plastflasker med henblik på genindvinding af råmaterialer?

Fra København
Tilmeldt 7. Feb 12
Indlæg ialt: 111
Fra  Fitnessbuddy Skrevet kl. 19:47

Jeg har været i indien og de har opgivet pant systemer.

Til gengæld udnytter nogle det og starter en privat virksomhed som genbruger plastik. Først knuser de plastiken, så tørede de den på slummens tage, så smeltede de den om til små tern, og videresolgte dem til producenter.

Der er gode penge i det, hvis du kan gøre processen effektiv og med billig arbejdskræft.

Mvh. Christian 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:50

dåser skal i princippet bare mases flade og pakkes på paller så kan det sælges hos den lokale skrothandler :-)

Fra Kbh
Tilmeldt 23. Jan 11
Fra  www.hjemfisk.com Skrevet kl. 19:59

det er ikke KUN plast og flasker, men generelt alt.. de genbruger ej heller pap og papir fx. her i Spanien.

Fra København
Tilmeldt 7. Feb 12
Fra  Fitnessbuddy Skrevet kl. 20:20

Hvis skraldet er næsten frit tilgængeligt afhænger alt jo af hvor effektiv din genbrugs procedure er. 

Kan du samle skrald ind, få lavet det videresælgeligt og lave en fortjeneste så start dog med det. Jeg tror dog personligt, at omkostningerne er for store og med lønningerne i spanien. Indien er et ekstremt tilfælde og dette foregik i slummen, men omsatte for uendelig høje summer! 

Fra Kbh
Tilmeldt 23. Jan 11
Fra  www.hjemfisk.com Skrevet kl. 20:27

men hvis det virker i dk kan det vel også virke i sydeuropa?

og her findes intet i forvejen

Fra København
Tilmeldt 7. Feb 12
Fra  Fitnessbuddy Skrevet kl. 21:28

Lad mig få det på det rene. 

Din idé er at få spanien til at adoptere det danske pantsystem? :) 

Fra Kbh
Tilmeldt 23. Jan 11
Fra  www.hjemfisk.com Skrevet kl. 21:51

tja.. hvorfor ikke?

men der er nok ikke så mange penge i et retur/pantsystem, som der er i sortering af affald. Som der ej heller rigtig er her i Spanien.

Jeg undrer mig bare hver dag når jeg er på arbejde her i lloret de mar, at det flyder med dåser, plasticflasker og andet skrald, der i dk ville indbringe en formue..

og det samme gør sig gældende med indsamling af pap/papir... alt affald kommer i samme forbrændingsovn her nede.

har undersøgt det..

Fra København
Tilmeldt 7. Feb 12
Fra  Fitnessbuddy Skrevet kl. 21:54

Nej jeg tror desværre heller ikke, at det bliver fordelagtigt for dig at forsøge.. Tror det bliver en masse timer med en dårlig løn.

Men i fattigere lande såsom nogle i afrika og indien fungerer det pr. håndkræft og meget effektivt! :)

Fed nok idé ellers. 

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)