Tusinde tak for alle svarene. Tak til Tina for tilbud om rådgivning :) Det giver stof til eftertanke. Især fordi det lyder som om man næsten må lukke sin forretning efter nogle år hvis man vælger en løsning som er svær at bygge videre på. Men der er vel webshops som ikke vælger en open source løsning fra starten som har eksisteret i mange år på en DanDomain-løsning (bruger bare DD som eksempel) og har kunne følge med tiden og deres forretnings udvikling eller hvad? Skal man virkelig til at bygge hele webshoppen op fra bunden igen hvis man senere vil skifte til en anden løsning? Og tager steder som DanDomain, Scannet osv. ikke højde for at webshops vokser, udvikler sig og stiller nye krav? @Peter: Vil du uddybe det med at de fleste IT-løsninger typisk har en levetid på 3 år? Hvorfor, og hvad sker der så? Mvh, Karsten |
Hej Karsten.
Nu var formålet ikke at gøre dig usikker, men blot at gøre dig opmærksom på at der findes andre løsninger end dem du skitserede i dit oplæg.
Men, men, men også en løftet pegefinger mod hurtige løsninger, som måske ikke er de bedste. Du skal ikke nødvendigvis starte helt forfra om 3 år, selvom du måske vælger "forkert" nu - men det forkerte valg kan altså have konsekvenser.
Et eksempel: en kunde som henvendte sig sidste år: shoppen havde 33.000 indekserede sider, hvilket helt klart skyldtes dårlig opsætning - jeg skal dog spare dig for detaljerne. Selve flytningen af shoppen til en ny platform var håndterbar, men søgemaskineoptimeringsmæssigt var det en katastrofe. Vi gav et bud på opgaven, blev fravalgt - formentlig fordi vi var for dyre - og shoppen er i dag ikke i drift. På trods af at det angiveligt var en fornuftig forretning sidste år, er den i dag ikke i drift.
Det er efter min bedste overbevisning fordi det er for dyrt at rette op på fortidens fejltagelser - derfor: tænk fremadrettet, tænk ikke bare på at komme i gang - men tænk på at det gerne skulle være et projekt der løber i mange år, og som gerne skulle give dig penge tilbage.
Men som Lundsby også skrev: der er ingen garantier, hvilket i min verden er det bedste argument for at vælge et system som kan tilgåes af rigtig mange udviklere, frem for et lukket system som kun kan håndteres af få.
Mvh
Lars