Af god vilje ønskede jeg at hjælpe en god ven med at spare lidt på deres adwords kampagner. Det er jo ikke rocket science og min mening er at der kommer mere værdi, hvis at virksomheden selv kan forstå forholdet imellem kampagner og øget konvertering, hvilke ord som hitter osv. Så ringer han til deres tidligere leverandør for at opsige. De snakker sig hurtigt frem til at han ikke skulle opsige med følgende grund. >>> Der er ikke noget at spare pga. at de køber så meget hos google at de kan få CPC billigere. |
Der er ikke mængderabatsordninger, men jo højere CTR ens annoncer kører med, des lavere CPC kan man ligeledes køre med.
Google kigger ikke på hvad du giver pr. klik, men hvad de tjener i det store perspektiv. Et eksempel:
Annonce #1 har en CPC på 5kr., men ud af 100 visninger klikker kun 2 på den (dårlig tekst, urelevante keywords tec). = Google får 10kr. for 100 visninger.
Annonce #2 på samme keyword som #1 har en CPC på 3kr., men ud af 100 visninger klikker hele 15 personer på den (fængende tekst og relevante keywords) = Google får 45kr. for 100 visninger.
Derved ved annonce #2 bliver vist mere til lavere pris end #1 med højere pris, simpelthen fordi den giver Google flere penge i lommen.
Og derfor er det netop rocket science (selvom du måske ikke synes det ) - finde de rigtige keywords (heriblandt long tail keywords), brede matches og relevante og fængende tekster.