Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp... Skal man betale pension til sine medarbejder?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Brønshøj
Tilmeldt 22. Nov 08
Indlæg ialt: 96
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg har nye ansatter og jeg vil gerne ved om er der en regel hvor man SKAL betale pension til sin medarbejder lig som feriepenge eller. bestemmer jeg selv over dette?

fordi jeg har ikke gjort det med de tidligere medarbejder... 

M.V.H

Ihab  

Succes er ikke destinationen, men kan være begyndelsen på rejser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47146
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01

Feriepenge og atp SKAL du følge og betale efter reglerne. Brug f.eks danløn og opret timeløn eller måned/funktionær, så bliver det beregnet automatisk og indberettet.
Pension afhænger af overenskomst og er ellers frivilligt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Jul 12
Indlæg ialt: 79
Fra  Erhvervs- og HjemmeTjenesten Skrevet kl. 12:25

Hvis du ikke har skrevet pension i kontrakten, skal du ikke betale. Det er noget i skal aftale under ansættelsessamtalen.

Mange skriver i kontrakten at man skal have været ansat et år før, der kan udbetales en aftalt procentdel af lønnen i pension.

Overenskomster operere som regel med en ansættelse på 12 mrd., med mindre man har en brancherelateret pension i forvejen og er fyldt 20 år.

Erhvervs- og HjemmeTjenesten

www.hjemmetjenesten.dk

Fra København K
Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 112
Fra  Visma DataLøn A/S Skrevet kl. 07:53
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Multidata A/S:

Hej Ihab

Om du skal betale pension og feriepenge afhænger som oftes af evt. overenskomst.

Jens

Rigtig nysgerrig - i hvilke tilfælde afhænger feriepenge ret af overenskomst?? Jeg troede det var styret i ferieloven hvad lønmodtagere angik?

Har Multidata en anden løsning på feriepenge, hvor f.eks. nogle arbejdsgivere og ansatte der ikke har overenskomst bare kan droppe feriepenge? Det vil virkeligt være nyt for mig- Ferieloven for lønmodtagere er vel ufravigelig (men man kan altid aftale BEDRE end loven individuelt) jævnfør:

Ferieloven er som hovedregel ufravigelig. Du og din arbejdsgiver kan derfor som udgangspunkt ikke indgå aftaler i strid med ferielovens regler. 

vh

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 14:13

Du skal lige være opmærksom på, at hvis du har ansat medarbejdere med løntilskud eller i flexjob, så skal der, som hovedregel, også afregnes pension, selvom der ikke er tegnet overenskomst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:34

Espresso:
Du skal lige være opmærksom på, at hvis du har ansat medarbejdere med løntilskud eller i flexjob, så skal der, som hovedregel, også afregnes pension, selvom der ikke er tegnet overenskomst

Godt point . her vil den myndighed der "giver" tilskud i forhold til dig eller den ansatte generelt give dig klar besked om løn og ansættelsesvilkår. Igen vil de fleste lønsystemer, ex Danløn specielt i forhold til feriepenge og ATP klare beregningen korrekt når bare du indlægger timetal osv - så tager den med eller uden ATP og med indlagt ansættelsestype så kommer ferien at blive korrekt - men pension skal du så selv i lønsystemet indlægge (let) i forhold til det som den nævnte myndighed siger omkring pension (eller som overenskomst siger omkring pension - eller som du selv vælger at tilbyde)

vh

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)