Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil/privat bil i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Jun 12
Indlæg ialt: 21
Fra  BESTRONG Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Har ikke så meget forstand på alt det her med skat og moms, men jeg har købt en varebil (Opel Vivaro ) tili værdi af 44.000 kr. plus moms. 

Skal jeg købe den i mit firma så jeg kan trække momsen fra, eller hvordan gør jeg lige det?

Håber der er en der kan hjælpe mig her.

Venlig hilsen regnskabs amatøren Henning 

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 59
Fra  Bottelet Consult Skrevet kl. 18:30

Hej Henning

Er det en gulpladebil?
Skal su bruge bilen privat eller udelukkende til erhverv?
Hvilken selskabsform driver du din virksomhed i?

Mvh Oliver

Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Jun 12
Fra  BESTRONG Skrevet kl. 21:33

Det er et enkeltmands firma, det er en gulplade/papegøje plade bil og jeg skal køre både privat og erhverv.

Venlig hilsen Henning

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 22:05

Henning Kristensen:
Det er et enkeltmands firma, det er en gulplade/papegøje plade bil og jeg skal køre både privat og erhverv.

Vores bil er købt på de samme vilkår, og vi kunne ikke trække køb af bil eller momsen af købsprisen fra, men får fradrag samt moms retur for al reparation og alt brændstof.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:49

Henning Kristensen:

Som Birte skriver, så må du ikke trække momsen af købet fra i dit momsregnskab, når du også skal køre i bilen privat. Drift og vedligehold har du dog 100% momsfradrag for. Hvis du kan nøjes med at køre i bilen erhvervsmæssigt (her tæller kørsel mellem hjem og arbejdsplads ikke som erhverskørsel), så kan du også fratrække momsen af købet i dit momsregnskab.

Der er forskel på om det er gule plader eller papegøje plader - er det gule plader, så er det udelukkende erhvervskørsel du må bruge den til, og så kan du trække momsen fra - er det papegøje plader, så må du også anvende den til privat brug, og kan ikke fratrække momsen af købet. Dette forudsætter at der kommer nye plader på - du kan godt have en en bil på plader som er registreret tidligere, som der må køres privat i - så skal den bare have et lille rundt klistermærke fra Skat bagpå, som fortæller, at du må køre privat i den.

MVH

Thomas

Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Jun 12
Fra  BESTRONG Skrevet kl. 23:34

Tak for svaret Bite

Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Jun 12
Fra  BESTRONG Skrevet kl. 23:41

Og til dig også Thomas, men syntes faktisk jeg er blevet lidt mere forvirret nu, eller i hvert fald mere i tvivl. 

Jeg vil nok køre 50% erhverv og 50% privat, og ca 20.000 km i alt.

Hvis vi så siger drift koster 15.000 kr om året.

Hvad kan så bedst betale sig kørepenge eller mit firma ejer bilen? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:59

Henning Kristensen:

Jeg er ikke sikker på, hvordan reglerne er mht. kørepenge og fradrag af moms, så der skal vi nok have en revisor på banen. Du kan trække al momsen af drift fra, så længe du kører erhvervskørsel i bilen (også selvom fordelen er 500 km erhverv og 20.000 km. privat). Om du kan udbetale dig selv kørepenge samtidig med, at du trækker momsen af driften er jeg ikke klar over.

Hvis du kan udbetale dig selv skattefri befordringsgodtgørelse, så er det i 2012 10.000 km x 3,80 pr. km. = kr. 38.000,00

Dette skal så holdes op mod de 15.000 drift koster om året og de 3.000,- du kan få i momsfradrag (disse beløb skal nok ganges med min. 2 for at passe med dine udgifter på 20.000 km)

En god idé vil være at høre en revisor eller anden rådgiver, der er inde i reglerne på området, for at få den bedste løsning.

MVH

Thomas

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:55

Henning Kristensen:

Først vil jeg sige, at 15.000 kr. til drift lyder af meget lidt, når du forventer at køre 20.000 km.

Forsikring og vægtafgift er nok ca. 8-12.000 kr. årligt, og derudover skal du betale for brændstof, service, reparationer, mv.

Min erfaring siger mig, at man sjældent kan drifte en bil for under 2,5 kr. pr. km, så du skal nok forvente omkring 2,5 x 20.000 = ca. 50.000 kr. årligt til driftsomkostninger.

Thomas Bang Petersen:

Jeg er ikke sikker på, hvordan reglerne er mht. kørepenge og fradrag af moms, så der skal vi nok have en revisor på banen. Du kan trække al momsen af drift fra, så længe du kører erhvervskørsel i bilen (også selvom fordelen er 500 km erhverv og 20.000 km. privat).

Korrekt - dog skal bilen veje maks. 3 tons, før man kan gøre dette.

Thomas Bang Petersen:

Om du kan udbetale dig selv kørepenge samtidig med, at du trækker momsen af driften er jeg ikke klar over.

Det kan man jf. Momsvejledningen afsnit J.2.4.2.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 8. Jun 12
Fra  BESTRONG Skrevet kl. 15:51

Tak for det Martin,... jeg roder lidt rundt på det link du sendte.

Venlig hilsen Henning 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)