Hej Amino'er. Jeg er ved at få en ordre ind på 100.000 kr. i mit I/S-selskab. Når jeg skal have dem udbetalt til løn skal de selvfølgelig beskattes. Men skal virksomheden derudover beskattes og i såfald hvornår? Vil det ikke være smartest at hive alle pengene ud til løn, inden virksomheden bliver beskattet? Derudover skal jeg høre, jeg rejser til New York til december, i forbindelse med en forretningsmesse. Til dette mener jeg at man kan få fradrag på disse. Skal dette blot registreres i min forskudsopgørelse, eftersom det er en personlig ejet virksomhed? Mvh. FB |
fb9:Jeg er ved at få en ordre ind på 100.000 kr. i mit I/S-selskab.
Når jeg skal have dem udbetalt til løn skal de selvfølgelig beskattes. Men skal virksomheden derudover beskattes og i såfald hvornår? Vil det ikke være smartest at hive alle pengene ud til løn, inden virksomheden bliver beskattet?
Derudover skal jeg høre, jeg rejser til New York til december, i forbindelse med en forretningsmesse. Til dette mener jeg at man kan få fradrag på disse. Skal dette blot registreres i min forskudsopgørelse, eftersom det er en personlig ejet virksomhed?
Hej FB
I er vel flere når det er et I/S? ellers er det en enkeltmandsvirksomhed.
Overskud af selvstændig erhvervsvirksomhed, som er personligt ejet, beskattes som personlig indkomst. Det betyder, at du skal betale det samme i skat af et virksomhedsoverskud som af en løn af samme størrelse.
Hvis du driver virksomhed efter personskattelovens regler skal du blot bogføre en "privat hævning" når du udbetaler "løn" (kredit bank - debet privat hævet). Denne postering påvirker ikke dit overskud som du skal betale skat af.
Indkomstskat og arbejdsmarkedsbidrag skal betales af virksomhedens indkomst i løbet af året. Det er ikke de penge, der går i kassen, der skal betales skat af, men den indkomst, du har fået/erhvervet ret til i året. Det betyder for eksempel, at du skal betale skat af et salg på det tidspunkt, du skriver en faktura, selv om du har solgt på kredit. Det betyder også, at du kan trække udgifter fra i det år, du har fået en regning, uanset om du har betalt den. (det er det du bruger din forskudsopgørelse til)
Du har selvfølgelig fradrag for omkostninger der vedr. virksomheden. Det kan du modregne i din omsætning.
(Kapitalafkastordningen og virksomhedsskatteordningen er en smule mere komplicerede)
Mvh Oliver