Bilen kostede 428000 kr. ex. moms, 535.000 inkl. moms. Momsen har jeg ikke fratrukket da jeg bruger bilen ca. 20% privat.
Men der er jo månedlige afdrag og renter på ca. 6000 kr. og så ved jeg ikke helt hvordan det fungerer med afskrivning - jeg kan vel ikke både trække afdrag/renter fra og samtidig afskrive ?
Hej
Du skal have fat i afskrivningslovens bestemmelser, herunder reglerne for blandet anvendte driftsmidler.
Du skal dog være meget opmærksom på, at der er mange "fælder" ved denne fremgangsmåde alt efter den ordning, som virksomheden skal beskattes efter, som Oliver også nævner, eks. Virksomhedsskatteloven og Kapitalafkastordningen.
Fordelingen mellem privat og erhverv skal følgelig kunne dokumenteres, hvilket bedst kan ske i form af en kørebog/kørselsregnskab. I modsat fald kan SKAT ændre fordelingen ud fra et skøn med udgangspunkt i bilens faktiske anvendelse. Iøvrigt går jeg ud fra, at der er tale om en gulpladebil, når du nævner momsen.
Jeg vil anbefale dig at kontakte en af de mange dygtige bogholdere/regnskabsfolk her på Amino, således du kan få et helt klart overblik over de forskellige regler omkring blandet anvendte driftsmilder og konsekvenserne i relation til den valgte beskatningsordning for virksomheden.
Iøvrigt er afdrag aldrig fradragsberettigde, idet det kun er afvikling af gæld, hvorimod de påløbne renter på lånet er fradragsberettigede.
Tonny