Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning af virksomhedsbil

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 31. Jul 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har købt en bil i virksomheden, som jeg afdrager ca. 6000 kr. med pr. måned. Hvordan bogfører jeg dette ? Hvad med afskrivning ?

Tilmeldt 1. Jun 12
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 20:55
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvad stod bilen til i indkøbs pris ex moms?? Totalværdien over 12300 ex moms skal på afskrivnings konto. Dine afdrag skal konteres for sig

Tilmeldt 31. Jul 12
Skrevet kl. 22:24

Bilen kostede 428000 kr. ex. moms, 535.000 inkl. moms. Momsen har jeg ikke fratrukket da jeg bruger bilen ca. 20% privat.

Men der er jo månedlige afdrag og renter på ca. 6000 kr. og så ved jeg ikke helt hvordan det fungerer med afskrivning - jeg kan vel ikke både trække afdrag/renter fra og samtidig afskrive ?

Tilmeldt 1. Jun 12
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 22:33
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det vil jeg da umiddelbart mene du kan. For at være sikker ville jeg kontakte skat. De har de klare svar :) og de er jo heldigvis til at tale med

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 59
Fra  Bottelet Consult Skrevet kl. 23:01

Hvilken form driver du din virksomhed i?

Tilmeldt 31. Jul 12
Skrevet kl. 23:16
Fra Odense
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 59
Fra  Bottelet Consult Skrevet kl. 23:40
Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 23:58

Hej,

Det er helt alm bil lån - ikke leasing du har lavet?

Hvis det er et bil lån, skal du sætte det lånte beløb ind som en gæld. Afdrag bogføres herpå, så din gæld bliver mindre (altså ikke noget som du har fradrag for)

Renterne smider du i resultatsopgørelsen.

Bilen afskriver du over levetiden - typisk 7 år (regnskabsmæssigt) og skattemæssige afskriver du bilen saldomæssigt med 25%.

Hvis det et leasing, er der andre regler, men ingen grund til at forklare dem, hvis det bare er et alm lån.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:05

append:

Bilen kostede 428000 kr. ex. moms, 535.000 inkl. moms. Momsen har jeg ikke fratrukket da jeg bruger bilen ca. 20% privat.

Men der er jo månedlige afdrag og renter på ca. 6000 kr. og så ved jeg ikke helt hvordan det fungerer med afskrivning - jeg kan vel ikke både trække afdrag/renter fra og samtidig afskrive ?

Hej

Du skal have fat i afskrivningslovens bestemmelser, herunder reglerne for blandet anvendte driftsmidler.

Du skal dog være meget opmærksom på, at der er mange "fælder" ved denne fremgangsmåde alt efter den ordning, som virksomheden skal beskattes efter, som Oliver også nævner, eks. Virksomhedsskatteloven og Kapitalafkastordningen.

Fordelingen mellem privat og erhverv skal følgelig kunne dokumenteres, hvilket bedst kan ske i form af en kørebog/kørselsregnskab. I modsat fald kan SKAT ændre fordelingen ud fra et skøn med udgangspunkt i bilens faktiske anvendelse. Iøvrigt går jeg ud fra, at der er tale om en gulpladebil, når du nævner momsen.

Jeg vil anbefale dig at kontakte en af de mange dygtige bogholdere/regnskabsfolk her på Amino, således du kan få et helt klart overblik over de forskellige regler omkring blandet anvendte driftsmilder og konsekvenserne i relation til den valgte beskatningsordning for virksomheden.

Iøvrigt er afdrag aldrig fradragsberettigde, idet det kun er afvikling af gæld, hvorimod de påløbne renter på lånet er fradragsberettigede.

Tonny

Tilmeldt 31. Jul 12
Skrevet kl. 09:23

Jeg kører efter personskatteloven og bilen er ikke på gule plader.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)