Kære Aminoer Jeg har en bekendt, der for år tilbage har rodet sig ind i et I/S med en ven, hvor selskabet nu er gået konkurs. Det forholder sig desværre således, at min bekendtes forretningspartner ikke besidder basale økonomiske egenskaber, og denne har derved bidraget kraftigt til selskabets konkurs (skyldig moms m.v.). Min bekendte har en forholdsvis sund økonomi, og vil meget gerne nedbringe sin gæld, men partnerens økonomi fungerer pt. som håndjern på denne nedbringelse, da min bekendte i tilfælde af afbetaling på "sin andel" således også hænger på partnerens. Er der nogen her på siden, der har erfaring med udarbejdelsen af et juridisk bindende dokument, der per dato XX.XX.XX omstøder den solidariske hæftelse i I/S'et, og således opdeler restgælden i 2 lige store halvdele, som de kun hæfter personligt for? Jeg har hidtil ikke kunne finde nogen dokumentation omkring dette, og jeg medgiver at det ikke er i kreditorernes interesse (SKAT / bank), og jeg ved således heller ikke, om disse i sådan et tilfælde skal inddrages og kan gøre modsigelse. Håber på gode råd og vejledning. På forhånd tak. |
Det tror jeg desværre ikke kan lade sig gøre, solidarisk hæftelse er vel en af de grundpiller der bærer et I/S - jeg har ihvertfald ikke hørt andet under jura lektionerne.