Jeg har en hjemmeside, hvor jeg videresælger trøjer for Spreadshirt.com.
Når en kunde køber en ting, så betaler de selvfølgelig moms, og den moms får spreadshirt.
(Spreadshirt ligger i Tyskland)
Her er spørgsmålet: - Hvad med den danske moms, skal jeg betale 25% der, eller kan jeg fortælle at jeg allerede har betalt 19% i moms i Tyskland, så jeg kun skal af med 6% i DK? - Hvor skal jeg skrive at jeg videresælger fra Tyskland? - Hvordan sætter jeg det hele op så det er korrekt ifølge loven? - Skal jeg ringe til skat eller hvordan fortæller jeg at jeg allerede har betalt 19% moms?
- Kom gerne med nogle nye spørgsmål, som er besvaret, da jeg er helt på bunden inde for dette emne, ret mig gerne hvis jeg er forkert på den :-)
Som jeg forstår dig så forhandler du vare for en Tysk virksomhed. En kunde der køber vare ved dig betaler så dig direkte? eller kommer varen fra D sammen med en faktura? og D afregner dig for dit salg? eller hvordan sker dette?
Hvis ovenstående er rigtigt så skal du blot bogføre dine afregninger for provision og da det er mellem EU lande så ingen moms under to forudsætninger - Se dem i linket - Det er lidt en jungle men der er hjælp her:
Når en kunde bestiller en trøje, så kommer betalingen over på en konto, som jeg har oprettet hos spreadshirt, og de penge kan jeg så udbetale efter 30 dage via paypal eller direkte over på min bankkonto. Det kaldes vist Dropshipping, det jeg har gang i.
Så det du siger er at jeg kun skal betale 19% moms, fordi det er fra Tyskland?
Ok det ser ud til at du alene modtager provision for dit salg - så ville jeg mene at din kunde der har bestil vare hos dig vil modtage dem direkte fra D med en faktura er det rigtigt?
Hvis ja så er det jo blot din provision der skal bogføres uden tax - og din kunde betaler faktura direkte til Tyskland incl. 19% moms.
Men Jacob vent lige og se om ikke der kommer svar fra en der også arbejde med Dropshipping og som har direkte erfaringer dermed!
Du kan læse lidt i mellemtiden på det link som jeg har givet dig!
God arbejdslyst
PS! Hvad bogfører du i selv arbejder jeg med en freeware SW WinFinans et udemærket program til Small Business?
Man kan da virkelig undres over at du starter sådan et projekt før du har sat dig ind i reglerne!
Er du moms registreret skal du normalt ikke betale den tyske moms hos din leverandør, du skal derimod pålægge dine produkter dansk moms (25%) når du sælger dem.
Hvis din side henvender sig til DK og du giver udtryk for at det er dig der er sælger er du reklamationspligtig over for kunden! (sidespring) :-)
Hvis vi formoder du er momsregistreret skal du opgive dit momsnummer til din tyske leverandør der herefter skal sælger momsfrit til dig. Du skal herefter afregne moms i DK.
Du skal ikke være ked af at du er gået igang forud for viden om det med regnskaber og momsen - man må nogle gange bare kaste sig ud i det - det er lidt som med humlebien - dens vigefang er for lille til at bære vægten men da humlebien ikke ved det - ja så flyver den bare!
Her er meget om det du nu går igang med - du er også velkommen til at trække mere på mig hvis du har behov for regnskabs -og/bogførenings hjælp uden det skal koste dig en formue!
Send mig en mail joma@stofanet.dk såfremt! Eller ring 40786158