Jeg har forsøgt mig med at læse forbrugerombudsmandens spamvejledning, og har ikke helt fået løst mit spørgsmål. Mit spørgsmål: Mine tanker: Jeg bider især mærke i: "Markedsføringslovens § 6 omfatter henvendelser ”...med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder mv.” Det betyder, at det er forbudt at sende konkrete tilbud på varer eller ydelser. Da jeg ikke har henblik på at sælge varer, hverken nu eller på noget tidspunkt, så ser jeg ikke at lovgivningen bør dække. Et citat der kunne "gøre det IKKE ok", må være: "Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at også ren ”branding” af den erhvervsdrivendes navn er omfattet af forbuddet, da det sker med henblik på efterfølgende afsætning. " Her ser jeg ikke vi bliver ramt, da der absolut ikke er fokus på branding. Det er ikke meningen at dem vi skriver til på noget tidspunkt skal købe noget som helst. Det er et samarbejde hvor vi får artikler og de får gratis omtale. Dog... Vi sælger CPM reklamer på websitet, hvor dem vi skriver til faktisk, desværre også kunne have interesse i at købe reklamer. Det er dog absolut ikke noget vi ønsker at fortælle dem - og vi ville helst have dette forblev uvist for dem (medmindre de aktivt leder efter det). Udfordringen består vel i branding citatet... På trods af vores intentioner er at de absolut ikke skal handle hos os i forbindelse med at vi tager kontakt, så kunne det i en domstol vel ses som branding at tage kontakt til dem i første omgang. |
Nu skal du lige huske at det kun er dækkende over henvendelser på mail, fax o.l. Du må f.eks. godt ringe til dem, eller sende et brev (Så længe de ikke er reklame beskyttet)
Og din henvendelse vil -mig bekendt- være spam jf. markedsføringsloven.
Desuden - Hvorfor gøre det, hvis du er i tvivl? Ring til dem, og få eventuelt lov til at sende mere information på mail. Det tror jeg ikke ret mange siger nej til, og det viser måske også mere seriøsitet.