Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bliver dette opfattet som spam?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 7. Aug 09
Indlæg ialt: 140
Fra  Monera ApS Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har forsøgt mig med at læse forbrugerombudsmandens spamvejledning, og har ikke helt fået løst mit spørgsmål.

Mit spørgsmål:
Må jeg tage kontakt til virksomheder, med henblik på at de skriver artikeler på min hjemmeside, mod omtale på min hjemmeside?

Mine tanker:
Dette bør være lovligt. Det bør ikke ses som en salg af produkt / tjenesteydelse, men derimod et samarbejde med virksomheden. 

Jeg bider især mærke i:

"Markedsføringslovens § 6 omfatter henvendelser ”...med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder mv.” Det betyder, at det er forbudt at sende konkrete tilbud på varer eller ydelser. 

Henvendelser, der ikke nævner konkrete produkter eller tilbud, er imidlertid også omfattet § 6, hvis de har til formål før eller siden at afsætte den erhvervsdrivendes produkter. "

Da jeg ikke har henblik på at sælge varer, hverken nu eller på noget tidspunkt, så ser jeg ikke  at lovgivningen bør dække. 

Et citat der kunne "gøre det IKKE ok", må være:

"Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at også ren ”branding” af den erhvervsdrivendes navn er omfattet af forbuddet, da det sker med henblik på efterfølgende afsætning. "

Her ser jeg ikke vi bliver ramt, da der absolut ikke er fokus på branding. Det er ikke meningen at dem vi skriver til på noget tidspunkt skal købe noget som helst. Det er et samarbejde hvor vi får artikler og de får gratis omtale.

Dog...

Vi sælger CPM reklamer på websitet, hvor dem vi skriver til faktisk, desværre også kunne have interesse i at købe reklamer. Det er dog absolut ikke noget vi ønsker at fortælle dem - og vi ville helst have dette forblev uvist for dem (medmindre de aktivt leder efter det).

Udfordringen består vel i branding citatet... På trods af vores intentioner er at de absolut ikke skal handle hos os i forbindelse med at vi tager kontakt, så kunne det i en domstol vel ses som branding at tage kontakt til dem i første omgang.

Er i gang med at lave verdens bedste inkassobureau hos Likvido Inkasso.

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 21:57

Nu skal du lige huske at det kun er dækkende over henvendelser på mail, fax o.l.  Du må f.eks. godt ringe til dem, eller sende et brev (Så længe de ikke er reklame beskyttet)

Og din henvendelse vil -mig bekendt- være spam jf. markedsføringsloven. 

Desuden - Hvorfor gøre det, hvis du er i tvivl? Ring til dem, og få eventuelt lov til at sende mere information på mail. Det tror jeg ikke ret mange siger nej til, og det viser måske også mere seriøsitet. 

Fra Valby
Tilmeldt 7. Aug 09
Indlæg ialt: 140
Fra  Monera ApS Skrevet kl. 10:09

Jeg er enig i at man klart bør ringe først, men lige nu er jeg mest interesseret i at kende mine muligheder.

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være ulovligt? :-) Hvad er det præcis som giver problemet i lovgivningen?

Er i gang med at lave verdens bedste inkassobureau hos Likvido Inkasso.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 11:40

Rasmus Hansen:
Må jeg tage kontakt til virksomheder, med henblik på at de skriver artikeler på min hjemmeside, mod omtale på min hjemmeside?

Det skulle ikke give anledning til problemer se §6 i forbrugerombudsmandens vejledning:

1: Markedsføringslovens § 6 – i korte træk:

Markedsføringslovens § 6 begrænser erhvervsdrivendes mulighed for at sende reklame. Fx er det som udgangspunkt forbudt at sende reklame via elektronisk post, sms, mms og fax. Det er derimod som udgangspunkt lovligt at sende reklame ved almindeligt brev, adresseret reklame og andre direkte markedsføringsmetoder til bestemte personer, medmindre personen har frabedt sig at få reklame på den måde. Adresseløse husstandsomdelte reklamer og reklamer på nettet er ikke omfattet af bestemmelsen. Telefoniske og personlige henvendelser (”dørsalg”) til forbrugere er omfattet af forbrugeraftaleloven og af pligten i markedsføringslovens § 6, stk. 3 til at tjekke den såkaldte Robinsonliste hos CPR over personer, der har frabedt sig adresseret reklame.

ad sende reklamer:

-det er forbudet via mails sms mm.

- men der er ok at sende alm. post!

Så jeg ser ikke noget problem i at udsende et brev med forespørgsel på om virksomheden kunne have interesse i at bytte ydelser eller hvad det er du pønser på!

Men et brev ryger ofte i papirkurven - så jeg ville gennemføre en lille telmarketing opgave på dette og gøre følgende:

Du udvælger de virksomheder der er relevante for dig og du opsøger navnet på den ansvarlige for markedsføring i virksomheden. 

Du ringer dem op og taler med dem om dit forslag og påpeger det forventede udbytte for begge parter!

Du spørger nu om det er ok at du sender materialet til personen du taler med og hvis der ikke tages en beslutning på stedet siger du - jeg vil kontakte dig om et par dage og det gør du så

Metode & Værktøjet dertil:

1. Udvælge relevante virksomheder - web-site - sæt dig lidt ind i virksomheden ved at læse om dem på deres web-site´n  

2. Finde kontaktnavn - samme 

3. CRM - værktøjet kunne være et simpelt regneark hvori du notere dine indsamlede data og dine noter efter samtalen samt noterer hvornår du vil ringe igen - jeg bruger selv en excel model dertil som du gerne må se

Gå så igang den er tidskrævende, men den giver dig langt mere i resultat end blot at udsende breve der alligevel ryger i papirkurven! Wink

God markedsførings-arbejdslyst!

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 11:53

Rasmus Hansen:

Jeg er enig i at man klart bør ringe først, men lige nu er jeg mest interesseret i at kende mine muligheder.

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være ulovligt? :-) Hvad er det præcis som giver problemet i lovgivningen?

Hele §6 stk 1: (Snappet fra http://www.markedsforingsloven.dk/markedsforingsjura/love/markedsforingsloven.html)

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Nu er det ikke kun afsætning af vare, men pludselig også arbejdes- og tjenesteydelser, og jeg har fået fortalt at et samarbejde = tjenesteydelse.
Men det kan være at der kommer nogen af advokaterneAmino forbi, og kan svare på det 100%.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 12:20

Mark Winther:
men pludselig også arbejdes- og tjenesteydelser,

Mark, Husk nu på at det er forbrugerombudsmanden (forbrugerne advokat) der behandler dette og markedsføringsloven er jo primært for at "beskytte" forbrugerne - Erhvervslivet er jo noget andet to virksomheder behandles juridisk anderledes i en evt. retssag end en virksomhed og en forbruger ville gøre det.

Erhvervsvirksomheder må trods alt gerne rette henvendelse til hinanden - dog. 

mvh john sommer

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 21:07

Som jeg læser indlægget er fokus på email marketing.

Som Mark skriver markedsføringsloven, tolker jeg også reglerne således at den mail IKKE vil være OK. Desværre.

(Dog tror jeg risikoen for at det får konsekvenser er meget mindre end ved en typisk reklamemail - men det er dumt at tage chancen).

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  joma company Skrevet kl. 23:13

mvh john sommer

Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 23:22

john sommer:
http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Nyheder-fra-FO/Pressemeddelelser/Spam-udloeser-boede-paa-50000-kr

Dette link henviser til en stor sag ses også på bøden, men det er jo et spørgsmål om der klages over en mail hvis ikke så ja, men hvis så er det jo altså en dyr sag at løbe ind i.

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 15:07

@Rasmus: Mit bud er, at din mail ligger på grænsen. Der en risiko for, at forbrugerombudsmanden mener, at det er en meget indirekte form for mail "med henblik på afsætning".

Det du skal gøre i en sådan situation:

Bed om en forhåndsbesked af forbrugerombudsmanden. Her tager FO konkret stilling til din situation og du vil bagefter have sikkerhed for, at om din model er lovlig eller ej. Se mere her http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Om-Forbrugerombudsmanden/forhndsbesked. Du kan bruge FOs online-formular.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)