Jeg har efterhånden set på mange skabeloner omkring opbygningen af forretningsplaner, men savner at kunne se hvordan en færdig plan ser ud i virkeligheden. De skabeloner der findes fra startvækst osv. giver ikke det bedste overblik efter min mening, da de ikke er konkrete. Der er mange forskellige måder at gøre det på, så det kunne være interessant hvis der var nogle som ville oploade deres endelig planer uden afslørende detaljer hvis det er muligt. Er selv i fuldgang med min egen.
Hvordan ser de f.eks. ud layout mæssigt, er de lavet i word og excel eller i powerpoint? Håber der er nogen som vil dele deres visioner med os der er i opstartsfasen.
Mvh
Per
http://www.iaudit.dk Professionel bogføring til 375,- ex. moms pr. time i Roskilde og omegn.
Hvordan ser de f.eks. ud layout mæssigt, er de lavet i word og excel eller i powerpoint? Håber der er nogen som vil dele deres visioner med os der er i opstartsfasen.
Du kan skrive den på en serviet hvis du vil. Der er ikke noget fast skabelon til hvordan en forretningsplan skal se ud. Tror du skal løsne lidt op og forstå ikke alt har en præcis formel.
Lav den så den har det nødvendige indhold. Mere er der ikke i det. Så kan du lave den i lige det program du ønsker :-)
Jeg er næsten sikker på om du så så 100 forretningsplaner ville det ikke hjælpe dig da en forretningsplan skal skrives til modtageren.
Er forretningsplanen til eget brug vil du typisk skrive den, så den giver mening for dig og sjældent andre.
Men skriver du den til en investor er det en helt anden sag. Så inden du kan få noget ud af at se hvordan andre gør, skal du først identificere modtager/ læser.
Jeg er ikke den store fan af forretningsplaner, for det kan være skræmmende. Man kan f.eks. støde på udfordringer og forhindringer, som kan give kolde fødder. Nevermind.. :)
Som C.K.F siger, så kunne det være på en serviet. Der er ikke layout'et der tæller eller om det lavet i powerpoint, men mere indholdet. Men hvis du mener struktureringsmæssigt, så vil jeg anbefale at skrive forretningsplanen, således at det er nemt at finde rundt i. Evt. en indholdsfortegnelse, titel til hvert afsnit, sidetal osv. Og der vil jeg mene at Word er et udemærket værktøj. Det giver dig også en fordel hvis du skal præsentere din forretningsplan til en bank.
Skulle jeg lave en forretningsplan, skulle der være masse grafer og statistikker i:)