Hej Klelund
Hvis aftalen er vigtig for Jer, vil jeg anbefale at gå til en god advokat med speciale i aftaleret.
Hvis der f.eks. er tale om, at I gik fra at drive en personlig virksomhed til at være et selskab, så er der tale om en virksomhedsomdannelse, hvor den ene part i aftalen DAKI er uændret (og ikke har haft indflydelse på omdannelsen), mens den personlige virksomhed, som er DAKI´s oprindelige modpart i aftalen ikke længere lever op til sin del af aftalen, men har overdraget rettigheder og forpligtelser i henhold til aftalen til en ny enhed (selskabet). Der er ikke en generel regel om at alle kontrakter bare automatisk fornys og løber forfra, når der sker en omdannelse. Det ville også være ret urimeligt, hvis man f.eks. tilbyder en introduktionsrabat i et år, og modparten ved at ændre virksomhedsform kunne tvinge aftalen til at starte forfra efter f.eks. 11 måneder.
Om det overhovedet er muligt, at overdrage aftalen til selskabet afhænger af hvad der står i aftalen. Hvis der ikke står noget i aftalen, så afhænger det i første omgang af om I har indgået en ny aftale med DAKI i forbindelse med omdannelsen. Hvis der ikke står noget i den oprindelige aftale og der ikke (aktivt) er indgået en ny aftale, men begge parter blot er fortsat som hidtil, vil den mest naturlige fortolkning efter min opfattelse være, at DAKI (stiltiende) har accepteret at selskabet har overtaget alle rettigheder og pligter i henhold til den oprindelige aftale, herunder en løbetid på 12 måneder regnet fra 15. juli 2011. Men som nævnt, hvis det er vigtigt for Jer, vil jeg klart anbefale at gå til en advokat.
Med venlig hilsen
Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk