Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskyttelse af min idé

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Feb 08
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg har fået en god ide og kunne godt tænke mig at vide hvordan jeg sikre denne. Jeg skal have udviklet en hjemmeside og vil samtidig gerne have noget rådgivning fra en sparringspartner jeg har fundet. 

Mit spørgsmål er så, hvordan sikre jeg mig overfor IT-udviklerne og hvordan sikre jeg mig overfor min sparringspartner ?

Jeg har hørt at man kan tage patent ( det er en hjemmside som hvor man ikke har gjort tingene på den måde før ) Det skulle efter sigende koste minimum 20.000 kr. hvilket er penge som jeg sagtens kan bruge andre steder i projektet

Er der muligheder for konkurrenceklausuler ?
Jeg har hørt at de skal være ansat hos mig før end at det kan lade sig gøre, men dette er jo ikke tilfældet og derudover vil de sagtens kunne fortælle ideen videre.

Er en kontrakt omkring tavshedspligt nok, og kan det overhovedet lade sig gøre ?

Glæder mig til at høre fra jer !  

Tilmeldt 21. Aug 06
Indlæg ialt: 292
Fra  WebSafe Skrevet kl. 22:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan sagtens sikre dig i hoved og hale med konkurrenceklausuler og erklæringer om tavshed, men det vil nok ikke være til din fordel i sidste ende. En idé er ikke meget værd i sig selv,  det handler overordentligt meget om udførelsen og ikke mindst hvordan det følges op.

Du får langt mere ud af at diskutere din ide åbent og få masser af brainstorming og feedback på den.

Hvorfor skulle jeg stjæle din idé når jeg allerede mangler tid til at arbejde på mine egne?

Tilmeldt 20. Feb 08
Skrevet kl. 23:00

Det har du selvfølgelig fuldstændig ret i. Den tanke har jeg også haft, ikke mindst hvis at det er noget som evt. vil koste så mange penge at der reelt ikke er penge nok til at føre ideen ud i livet...

Jeg må nok hellere lægge hovedet i blød i ferien og finde ud af hvilken vej jeg vil gå...

Tak for dit input :) 

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 160
Skrevet kl. 23:08

Hvad du end gør, skal du gøre dig umage.

Jeg var selv ved at starte et firma op der hed unik, da min ansatte Bertil Boisen sagde op og startede selv med mit navn, og logo(vi var stadig i opstartsfasen.

Idag er han ved at lave hjemmesiden www.byunik.com

Da det kun var i opstartsfasen, og jeg synes det vil blive for tidskrævende og kosteligt, ville jeg ikke bruge mere tid på det.

Jeg havde ellers en kontrakt hvor der stod det hele tilhørte mig.

Så vær sikker på at det er iorden :)

Tilmeldt 20. Feb 08
Skrevet kl. 23:11

Det lyder da som en skidt historie Martin.

Nu er det jo nemt at være bagklog, men for at hjælpe andre ... Er der så nogen ting du ville have gjort anderledes hvis du skulle gøre det igen ?

Det lyder jo til at du har haft alle "papirerne" iorden uden at det har hjulpet ? 

Fra Calhoun GA. USA
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 84
Fra  travel-to-copenhagen.com Skrevet kl. 23:12

Du kan bruge soegefunktionen paa Amino.dk, i det emnet er taget op mange gange her. Det er altid svaert at bedoemme hvor meget man skal give vaek af sin ide, saa ingen andre stjaeler den-

Man kan altid starte med en non-Disclosure Agreement- disse kan man enda finde online- ellers er der mange her der kan hjaelpe dig. Jeg er enig med dig i at 20 000 kr, er mange penge at give for et patent- har ikke undesoegt prisen i DK.

Som grundraegel vil man antage at en IT udvikler har fundet sin niche, og ikke vil vaere synderlig intereseret i andet end den betaling du vil give ham for at lave din hjemmeside, men jeg kan ikke se der skulle vaere noget forkert i at proeve at overtale IT udvikleren til at underskrive en nda, hvis du er bange for at han stjaeler den- han kan maaske smile lidt, i det de folk mange gange er paa forkant med udviklingen, og ser mange spaendende ting i hverdagen.

Med din sparringspartner, skulle der heller ikke vaere nogen problemer, hvis han ikke vil goere det, kan du bare finde dig en ny.

Som jeg ser det, er en konkurenceklausul noget man underskriver naar man starter i et firma, eller saelger et firma, hvor man tilkendegiver at man ikke vil beskaeftige sig med samme form for virksomhed efter at man er fratraadt- men dette goer sig ikke gaeldende i dit tilfaelde.

Det du har brug for er at komme igang, og undgaa at nogen napper din ide, foer du selv realiserer den.... korrekt?

Man skal give lidt for at faa lidt..... der er ingen der vil kunne fortaelle dig om en ide er god hvis du ikke beskriver den. Jeg har set folk poste deres ideer i dette forum, hvor de har faaet rigtig god og konstruktiv kritik-  

Alle mennesker der faar en rigtig god ide, synes at de er det bedste siden skiveskaaret broed(mig inklusive) men i realiteten kan det vise sig at andre mennesker ikke har samme passion for det- og for at foere en ide ud i livet, kraever det netop passion og drive- noget som de fleste kun har naar det er deres egen ide.

haaber at dette kunne hjaelpe

Adam

Tilmeldt 20. Feb 08
Skrevet kl. 23:27

Tak for svaret Adam.

Jeg vil give dig ret i at IT-udvikleren ikke er den største risiko, da jeg heller ikke tror at han har interesse i at "stjæle" ideen. 

Min sparringspartner har sådan set allerede accepteret at underskrive noget der gør at han ikke har ret til at tage noget af ideen eller lign. og derfor er jeg sådan set heller ikke bekymret, men alligevel vil jeg gerne kunne sikre mig lidt endnu hvis det er muligt.

Jeg kigger lige nærmere på en nda, og ser om det kunne være en mulighed, det lyder i hvert fald spændende.

Adam:
Det du har brug for er at komme igang, og undgaa at nogen napper din ide, foer du selv realiserer den.... korrekt?

Jo det har du helt ret i Adam. Det jeg har brug for er at kunne få noget sparring, udviklet hjemmesiden og ellers bare få startet op uden at der er nogen der napper ideen og starter det inden mig.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Jan 12
Skrevet kl. 23:47

Ja næste gang jeg skal have en ansat eller en partner, så vil jeg sørge for at mødes med ham eller hende personligt mange gange inden det kommer helt op at køre´.

Ellers ville jeg vælge en jeg kender.

Men det er ikke kun på grund af det der skete for mig jeg siger det, man skal aldrig ansætte en der er tvivlsom.

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 00:01

Hej Martin,

Software kan desværre ikke patenteres, og en hjemmesidde software.

Du kan patentere hw og i nogle tilfælde algoritmer. Men SW er stortset umuligt at patentere.

Vh.
Michael

LanSoft A/S - Vi er ligenu igang med at lave nogle store  spændende Forretningsportaler, B2B , således at kunden og leverandøren kan udveksle og styre leverancer,

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Jan 12
Skrevet kl. 00:05

Nej, men et logo og navn kan registreres som varemærke .

Og det ændrer ikke på det der skete.

Mvh Martin

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)