Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP! Dilemma mht. Cand. merc aud. & arbejde.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Ishøj
Tilmeldt 19. Jul 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Folkens.

Jeg er i gang med at studere Ha almen på SDU, som jeg forventer at afslutte til nytår.

Da jeg overvejer at starte som revisorelev, går jeg og tænker om det er bedst at læse cand merc. aud. på fuldtid eller om det er bedre at starte som elev og læse kandidaten på deltid.

Det ville være en stor hjælp hvis I kunne komme med nogle input til hvad der bedst, for- og imod argumenter. og evt. hvis du har erfaringer med det ?

Jeres svar er mere end vigtige for mig - på forhånd tak :)

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 22:46

Personligt ville jeg foretrække praktisk erfaring + teori :-)

Fra Ishøj
Tilmeldt 19. Jul 12
Skrevet kl. 22:48

Hej. Jacob. tak for dit indlæg.

har du erfaringer med dette ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:06

Becker Consult | jacobbecker.dk:
Personligt ville jeg foretrække praktisk erfaring + teori :-)

Støtter det synspunkt - også i relation til cand.merc.aud studiet. Jeg synes det var en fordel at have arbejde sideløbende med studiet. Det var en god måde at få sat teorien ind i nogle rammer.  Eksempelvis kan fagene regnskab og revision hurtigt blive noget teoretisk  i forhold til hvis man arbejder med det til dagligt.....

Fra Ishøj
Tilmeldt 19. Jul 12
Skrevet kl. 01:33

Hej Henrik. tak for dit indlæg.

Hvordan fik du det så til at hænge sammen med forelæsningerne ?

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 07:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Jeg synes også du skal vælge arbejde og studie.

Man kan tydelig mærke, at de fuldstids studerende jeg går i klasse med, ikke arbejder med det til dagligt og ikke har samme erfaring, som os, der har arbejdet som revisor i flere år. De fleste har svært ved, at bestå ekstern regnskab og revision, da er svært, at læse sig til og især ekstern regnskab bør man kende til i praksis.

Jeg kan også selv mærke, at jeg er glad for, at jeg har min erfaring ellers ville jeg slet ikke få det samme ud af CMA. Det er svært, at sidde og forstå regnskab og revision - det er altså noget nemmere i praksis - så kan godt forstå de fuldstidsstuderende finder det svært.

For år tilbage, fik alle lov til, at læse videre og alle nye elever blev tilbudt HD og efterfølgende CMA. I dag er det helt anderledes og hver enkelt vurderes.

Eleverne må oftest først starte på HD efter 1-2 år, når firmaet har set, om de vil ligge noget arbejde i det, har kompetence til, at bestå en HD og efterfølgende CMA.

Derfor kan det være svært for dig, at få lov til, at læse en CMA når du "kun" har en HA og ingen erfaring. Du er i konkurrence med de andre i firmaet, som har en HD og 4-6 års erfaring. Men hvis du vil arbejde i 1-3 år før du starter på CMA, er jeg sikker på, at du nok godt kan få lov til at starte. 

Der er stor forskel på, hvad man får ud af sin CMA og især stor forskel på en uden erfaring og en med erfaring.

Er du dygtig og har du arbejdet fuldtid siden din elev tid, vil du efter endt CMA kunne starte på SR forløbet (måske du lige skal vente 1-2 år for at blive helt klar), mens dem som har læst HA og CMA på fuldtid ofte skal arbejde 5-6 år efter CMA for, at være klar til SR forløbet.

Derfor er der også stor forskel på, hvor meget firmaet får ud af, at sende en med/uden erfaring afsted på CMA. Det koster firmaet det samme og derfor vil de vælge den, hvor de får mest ud af det.

Den store fordel ved, at læse på deltid er, at du jo får fuld løn og ikke kun SU + firmaet betaler dine bøger.

Hvordan man får tid til det?

Jeg går i skole ca 1-2 dage om ugen (deltid) og arbejder så resten af tiden. I perioder er vi jo slet ikke i skole, så der arbejder jeg bare fuldtid+. De fuldstidsstuderende er kun i skole 2-3 dage om ugen, så ikke den store forskel og de tager uddannelsen på 2 år og jeg tager den på 2½.

Mht. lektier, forberedelse osv til timerne, har jeg svært ved, at tage de fuldstids studerende seriøs, da de med kun 2-3 dags skole tid, ikke kan finde tid til, at lave det, mens os på deltid og fuldstids arbejde i status, sagtens kan nå det hele :O) Men det hænger nok sammen med, at de ikke har styr/forståelse for alt det grundlæggende og derfor må bruge MEGET mere tid på lektier og læsning.

Håber du kan bruge ovenstående til noget ellers spørger du bare igen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:06

Yalman89:
Hvordan fik du det så til at hænge sammen med forelæsningerne ?

Jeg havde fri til forelæsninger, men skal ærligt indrømme, at det var hårdt arbe/jde at læse cand.merc.aud ved siden af et fuldtidsjob. Omvendt gav det at man arbejdede inden for faget noget bedre forståelse for teorien. En ting er at læse om revisionsterori noget andet er selv at skulle udarbejde revisionsplaner. Ligesom det er noget andet at kende princippet bag det dobbelte bogholderi og så pludselig skal få et regnskab med tilhørende skatteregnskab til at gå op i en højere enhed.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)