Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbytte eller løn

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46620
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Er det korrekt, at udbytte op til ca 48000 (dobbelt for gifte) med firmaskat og udbytte skat koster ca 52% i skat?

Som modvægt koster løn under topskatten vel ca 43% i samme interval

(eller tænker jeg galt med 25% firma og 27% udbyttet koster ialt de 52% for eneejer af et APS)
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:48

Er det korrekt, at udbytte op til ca 48000 (dobbelt for gifte) med firmaskat og udbytte skat koster ca 52% i skat?

Som modvægt koster løn under topskatten vel ca 43% i samme interval

(eller tænker jeg galt med 25% firma og 27% udbyttet koster ialt de 52% for eneejer af et APS)
Vh

Både ja og nej, idet du mangler 8% AM-bidrag, så den korrekte sats at sammenligne med er nærmere 47-48%.

Derudover skal du omregne udbyttet, da dette er beskattet i selskabet, så det kan sammenlignes med eks. en løn, som kan give flere resultatet, men umiddelbart får jeg den samlede skatteprocent til 45,25 ved udbytte.

Det er også derfor, at den optimale fortjeneste ved udbytte opnås, når man er over topskattegrænsen.

Tonny

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 19:02

Cookie:

gør du lidt for regnestykket er sådan her, lad os tage 100 kr for at gøre det let

100-25% = 75 kr

derefter betale du 27% af de 75% dvs 20.25 kr

skat betalt ialt er således 45.25

forudsat du holder det under den bundgrænse hvor de 27% er gældende

du betaler udbytte af firmaets overskud _efter_ skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:15

tak begge - ja vist 45,25.

Jeg tror vel dog stadigt at bundskattebetalere i snit slipper ved ca 43% inkl. am bidrag eller?

Kommune i snit 25%

Sundhedsbidrag   7%

Bundskat   4%

IALT 37%  som så jo ikke trækkes af de 8% AM bidrag og derfor ca 43% i rundt snit eller 44% inkl. kirkeskat hvis man er på den

som så skal op mod de 45,25% - og der giver jo en masse fornuft - i alle fald - ikke langt mellem udbytteskat under de 2 * 48.000 og det man betaler som bundskattemodtager, så den gamle regel om

Først løn op til topskatteniveau og dernæst udbytte op til 27% grænsen - inden topskat må gælde ret godt?

vh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:32

Cookie:

tak begge - ja vist 45,25.

Jeg tror vel dog stadigt at bundskattebetalere i snit slipper ved ca 43% inkl. am bidrag eller?

Kommune i snit 25%

Sundhedsbidrag   7%

Bundskat   4%

IALT 37%  som så jo ikke trækkes af de 8% AM bidrag og derfor ca 43% i rundt snit eller 44% inkl. kirkeskat hvis man er på den

som så skal op mod de 45,25% - og der giver jo en masse fornuft - i alle fald - ikke langt mellem udbytteskat under de 2 * 48.000 og det man betaler som bundskattemodtager, så den gamle regel om

Først løn op til topskatteniveau og dernæst udbytte op til 27% grænsen - inden topskat må gælde ret godt?

vh

Hej igen

Den sammenligning holder ikke...

Du må tage udgangspunkt i selskabet, hvor der kun er 2 muligheder for at få udbetaling fra, enten som løn (AM-bidrags-pligtig) eller som udbytte.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:

Du må tage udgangspunkt i selskabet, hvor der kun er 2 muligheder for at få udbetaling fra, enten som løn (AM-bidrags-pligtig) eller som udbytte.

Det er nok mig der sover - men med udgangspunkt - i selskab eller personen der ejer et ApS er skatteprocenten vel inkl. AM bidrag for en bundskattemodtager de der ca 43-44% (i gennemsnitskommune) http://www.skm.dk/tal_statistik/tidsserieoversigter/1292.html (lavere i de billigste)

Men det er måske ikke det du er uenig i?

Det så være de 44% som det ca koster virksomheden/ejeren ved udbetaling af bruttoløn og sker det som udbytte "koster" det virksomheden og ejeren tilsammen af med 45,25% ca (så længe det er til 27% udbytteskat og løn under topskattegrænse)

vh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:02

Cookie:

Tonny Skov Pedersen:

Det er nok mig der sover - men med udgangspunkt - i selskab eller personen der ejer et ApS er skatteprocenten vel inkl. AM bidrag for en bundskattemodtager de der ca 43-44% (i gennemsnitskommune) http://www.skm.dk/tal_statistik/tidsserieoversigter/1292.html (lavere i de billigste)

Men det er måske ikke det du er uenig i?

Det så være de 44% som det ca koster virksomheden/ejeren ved udbetaling af bruttoløn og sker det som udbytte "koster" det virksomheden og ejeren tilsammen af med 45,25% ca (så længe det er til 27% udbytteskat og løn under topskattegrænse)

vh

Hej John

Nu linker du selv til skatteministeriet, hvor det relativt enkelt kan opgøres, at den laveste skattesats ud fra et gennemsnit er 45,3%, når der indregnes et AM-bidrag på 8 %. Iøvrigt er ændringen på sundehedsbidraget fra 8% til 7% også årsagen til nedsættelsen af udbytteskattens nedsættelse fra 28 % til 27%.

Derudover er det i dette tilfælde alt andet ligegyldigt om det er udbytte/aktieindkomst eller løn, dog ikke medregnet andre faktorer, hvor det vil være bedre med udbytte end løn eller omvendt.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:16

Tonny Skov Pedersen:

Nu linker du selv til skatteministeriet, hvor det relativt enkelt kan opgøres, at den laveste skattesats ud fra et gennemsnit er 45,3%, når der indregnes et AM-bidrag på 8 %. Iøvrigt er ændringen på sundehedsbidraget fra 8% til 7% også årsagen til nedsættelsen af udbytteskattens nedsættelse fra 28 % til 27%.

Derudover er det i dette tilfælde alt andet ligegyldigt om det er udbytte/aktieindkomst eller løn, dog ikke medregnet andre faktorer, hvor det vil være bedre med udbytte end løn eller omvendt

Jamen vi jo så helt enige Smile (mine 43% er korrekte for Lyngby/Gladsaxe f.eks - men landssnit kan sagtens være 45,3 inkl AM)

Det er jo sikkert som du skriver med nedsættelsen af udbytteskatten paralelt med nedsættelse af sundhedsbidraget - helt enkelt for at udbytte eller løn under de to respektiver "topskattegrænser" (som jeg godt ved er forskellige mildest talt)  skal være nogenlunde ens beskattet i det store perspektiv

(du så i øvrigt sikkert den anden tråd mellem os hvor jeg lige linkede til skats begrundelse for ikke at betale moms tilbage/kræve moms under 50 kr bagatelgrænsen)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)