Hej - jeg har et spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med. Jeg er i gang med at udvikle en webshop + community som fokuserer både på Danmark og udlandet, og kan ikke helt blive enig med mig selv omkring, hvad jeg skal gøre med sproget. Mens jeg kommer til at fokusere på udlandet også, vil mit netværk samt særligt fragtpriserne nok gøre, at kunderne i starten vil overvejende komme fra Danmark. Men Danmark er for lille et marked hvorfor det primære sigte er international succes. Derfor.... - Skal jeg have en dansk og en enkelsk webshop eller kan jeg nøjes med en engelsk? Min målgruppe er primært veluddannede kvinder. - Hvad med community delen, hvor der skal debatteres? Engelsk fremfor modersmål kan hæmme folks skrivelyst. På den anden side vil mængden af deltagere ved at gøre den engelsk alt andet lige gør siden mere nyttig. Er der gode oversætterværktøjer som realistisk (og billigt) ville kunne indbygges og fungere i et forum / community, ligesom f.x. Tripadvisor har det? - Og hvad med SEO? Hvordan kan en engelsksprogede site komme til at ligge højt på google søgninger på dansk eller andet? Er der nogen der kender til tests der er blevet lavet med engelsk versus lokalt sprog så jeg kunne kigge på nogen facts, indtil videre har jeg kun funder (gode) individuelle holdninger. På forhånd tak, håber I får lyst til at dele ud af jeres viden :) |
Den er lidt hård at komme med knald gode bud på :) Umiddelbart ville jeg satse på at gøre den engelsksproget hele vejen igennem. Hvis det - som du siger - er veluddannede kvinder, der er din primære målgruppe, er sproget uden den store betydning. Langt de fleste kan gøre sig ganske forståelige på engelsk (gav den sætning overhovedet mening på dansk?).
Nu er jeg ikke Vestens Hurtigste SEO mand, så det vil jeg ikke komme med de store anbefalinger til. Men jeg kunne forestille mig, at du ville skulle benytte dig af AdWords for at få siden op i dansksprogede søgninger. Herudover kunne du jo overveje at udbygge community og dele/snakkedelen med forskellige sider på facebook (altså én på dansk, en anden på engelsk, en tredie på...).
Men du kan også smide et link op til siden herinde, så vi ved, hvad det er, vi snakker om så'n helt konkret.