Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Endnu engang forsøg på Økonomisk kriminalitet.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 7. Feb 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kærer Aminoer

For ca. 1½ måned siden havde jeg en kunde fra Irland der havde købt varer i vores shop på et stjålet Kredit kort fra USA… Det er der jo ikke meget at gøre ved andet end at acceptere at man både har mistet varerne, samt blevet pålagt en bøde/gebyr fra NETS (250kr.) for at man rent faktisk bare har behandlet og afsendt varer fra en transaktion som NETS jo har valideret var i orden. Nå men nok om det…

Nu i dag har jeg for første gang oplevet at den selv samme kunde engang til har prøvet og denne gang for et noget større beløb (3800kr)…

Det er desværre langt under politiets bagatelgrænse og derfor ikke noget de vil gå ind i. Den nye betaling er ikke engang på PBS liste over risiko kort og dermed er der INTET der tilkendegiver for vores virksomhed at her var der en transaktion vi skulle være OBS på og dermed hvis det ikke havde været en ”genganger” endnu engang havde af sendt varer og mistet masser af penge plus en ny bøde fra NETS...  Jeg har naturligvis et eller andet sted forståelse for at Politiet ikke kan gå ind i alle sager pga ressourcemangel men er alligevel nysgerrig efter at hører hvor mange penge eller hvor ofte i andre webshop ejere oplever dette problem i jeres shop. Jeg synes i hvert fald det virker som om det er et stigende problem i vores shops.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 11:33

Vi har svindelforsøg løbende hver uge. Nogle gange flere gange om ugen. Og vi handler oven i købet kun i Danmark :o)

Vi har været forholdsvis dygtige til at spotte dem (det har måske også kostet salg der har været reelle), så vi har hidtil kun haft en chargeback. Men da det var med betaling på et MasterCard, og vores indløsning på disse ligger hos Swedbank, slap vi for dummebøde gebyret. Og det er i øvrigt ikke en gang sikkert at vi mister ordrebeløbet, men det er ikke afgjort endnu.

Jeg ved ikke om det er et stigende problem, men det er i hvert fald et problem. Og det er voldsomt irriterende, men det må man desværre nok bare acceptere.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:53

Faktisk burde politiet nok ikke ha en sådan bagatelgrænse, for det giver jo svindlere endnu mere frit løb, men det er jo på mange områder, at politiet mangler penge og måske planlægning og derfor ikke kan agere
Nets er jo som sådan bare formidler, men der burde være bedre systemer der kan låse kortnumre og spille smman med webshops o.l.

Tilmeldt 7. Feb 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:40

Problemet er jo at vi rent faktisk ikke engang kan få kortet spærret da det jo ikke er meldt stjålet endnu.

Det er ganske fint at forbrugerne er så godt beskyttet på Net handel men godt nok lidt ærgerligt at vi er så dårligt beskyttet selv. Og må udvikle vores egene systemer for at sikre at vi ikke selv bliver udsat for svindlen. Uagtet om de bare er formidlere eller ej, så "dømmer" de os jo til deres dummebøder når der er en godkendt transaktion der bliver sendt gennem vores systemer...

Men mit indlæg var nu mest ment som et spørgsmål til om det kun er hos mig jeg ser en stigende svindel eller om det er generelt i jeres shops også.

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 17:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Yes, vi får rigtig mange svindelforsøg. Især Ljungby i Sverige er vi populære..

Har været lige så frustreret som dig over svindlen - især fordi der ingen værktøjer eller muligheder er for butiksejeren. Vi skal åbenbart gøre NETS's arbejde OG betale ved kasse 1 hvis NETS fejler - super system..

Nå, men udover lidt brokkeri, er her et par tips til hvad vi i hvert fald gør for at spotte disse tyve (er leveringsadressen i udlandet, så trawler vi ordredetaljerne igennem, og annullerer nok 50% af dem).

1. Vi er skiftet til Quickpay. Har været hos DIBS og Quickpay, og Quickpay gør dig opmærksom, når kort og personens oprindelseslande ikke stemmer overens. Det gør DIBS ikke (hvor svært kan det være?...) Er kortudsteder land et andet end hvor ordren blev foretaget fra, er det 95% af gangene svindel!

2. Er vi den mindste smule i tvivl, så checker vi telefonnummer og adresse på 118.dk. Er det stadig suspekt ringer vi telefonerne op (taletidskort osv).

3. Har vi stadig en dårlig mavefornemmelse, og er ordren relativ stor, så beder vi kunden om at overføre 1 krone fra deres konto til vores netbank. Hermed får vi verificeret brugeren. Den er dog lidt langsommelig, så ellers sender vi forsendelsen uden omdeling. Så skal personen op på posthuset og vise ID - det gider tyvene sjældent, og du får dine varer retur.

Herudover er der et par andre spor, som disse tyve efterlader, men det vil jeg ikke redegøre for i et åbent forum.

God fangst!

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Her i sommermånederne er det et dagligt problem, som vi er udsat for på solbrille webshoppen... Generelt er shops med let omsættelige varer hårdt ramte for tiden. 

Hvis du vil sælge uden for DKs grænser, så er det altså et MUST HAVE, at du har Verified/SecureCode på alle transaktioner. For det første nupper den mange af de dårlige svindlere. Dernæst kan man via modeller afslører de mere hardcore svindlere. Så påtænker du salg i EU, så betal for den service, da den er uundværligt!

Og nu kommer der sikkert mange, som siger at Verified/SecureCode betyder tabt salg, fordi kunderne ik kender det. Og det er også rigtigt, hvis kunderne er fra DK. Men i resten af den etablerede verden, der er Verified/SecureCode noget, som benyttes som mere eller mindre standard. Dog er amerikanere fra nogle stater ligeså uerfarne med det som danskere, men det er altså igen et fåtal af stater... 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15069
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:11

PS glem alt om politiet, når det gælder kreditkort svindel... Selvom beløbet er over deres bagatel grænse, så dør sagerne oftest, når de krydser grænserne... Jeg har kendskab til sager, hvor der er handlet for flere hundrede tusinde kroner til bestemte adresser i Rotherdam og London, og de fortsætter... Politiet har her flere år efter endnu intet gjort... Og det er selvom navne, adresser mm er angivet...

Fra Aalborg
Tilmeldt 25. Dec 09
Indlæg ialt: 655
Fra  Dropshipbase.dk Skrevet kl. 00:21

Der er mange stærke kræfter der igennem tiden har arbejdet benhårdt på at beskytte forbrugerne mest muligt ved onlinehandel, men er der igen der arbejder på en beskyttelse af shoppen i mod svindlerne?

Tilmeldt 12. Jul 12
Indlæg ialt: 40
Fra  FraudID ApS Skrevet kl. 01:38
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg følger lige op på dette indlæg, selv om det er et par uger gammelt Smile

Selv om du har modtaget en ordre fra kunden tidligere, er det ikke ensbetydende med, at det er det samme kort der bliver forsøgt benyttet. De personer som laver betalingskortsvindel i større stil er normalt i besiddelse af flere kort, som de f.eks. kan have købt på carder websites. 

Kortet som du har modtaget en charge back på, er sandsynligvis blevet spærret og nu er banditten gået i gang med det næste kort i rækken. Hverken din indløser (i dette tilfælde Nets) eller den bank som har udstedt kortet, modtager informationer om leveringsadresse, IP adresse og lignende. Så hvis den nye ordre f.eks. er gennemført på et kort udstedt i Tyskland, ja så er der ikke umiddelbart noget der binder sagerne sammen for indløseren. 

Det er også vigtigt at huske på, at din indløser ikke validerer ordren, da de faktisk bare sender anmodningen videre til kortudstederen. Hvis du får at vide, at transaktionen er godkendt og du modtager en autorisationskode, så fortæller det ene og alene, at kortet var aktivt på autorisationstidspunktet, kontrolcifre og udløbsdato er indtastet korrekt og der var dækning for beløbet (vigtigt gælder ikke på Dankort og Visa/Dankort!!!). 

Som andre også har nævnt, er det vigtigt at man som forretning laver sine egne kontroller. Du nævner selv at kortet er udstedt i USA men at varen skulle leveres i Irland, og det er i hvert fald en god indikator på, at der kunne noget galt med ordren. Det er dog ikke kun ordrer med levering i udlandet, der kan være problemer med. Som mange sikkert kan huske, var der i vinteren 2011 en del problemer med de såkaldte "muldyr" som var personer bosiddende Danmark, som var hyret til at modtage pakker og videresende dem til udenlandske adresser. Disse ordrer kan være betydeligt svære at spotte, da der i mange tilfælde ikke vil være et mis match mellem kortudstedelsesland og leveringslandet.  

Jeg arbejder for et IT sikkerhedsfirma, som arbejder på at komme disse problemer til livs. Vi har mange års erfaring med bekæmpelse af kortmisbrug, og den erfaring har vi brugt til, at udvikle et produkt, som på baggrund af nogle enkelte oplysninger om transaktionen med stor sandsynlighed kan vurdere, hvorvidt der er tale om et svindelforsøg eller ej.

Vi skal i gang med at betateste produktet om et par uger, og vi leder i øjeblikket efter forretninger som vil hjælpe os med dette. Det er en åben betatest, som er åben for alle Internetforretninger. Så hvis nogen skulle have lyst til at deltage så send mig en mail eller en PB, så sørger jeg for, at i får et link til testsiden.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:49

Tak Kristian for en rigtig god uddybning - Netop Mulddyr problematiken  er god at få med

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)