Hej, Jeg har igennem et halvt år forhandlet med en nystartet virksomhed i USA omkring ene forhandling af deres produkt i EU i samarbejde med en fra Schweiz. Det ser nu til at lykkedes og de tilbyder at jeg for en sum kan købe 20% af virksomheden til en fornuftig pris, mod at jeg arbejder på at booste produktet i EU. Den del bliver "nem nok" :-) Jeg har CVR nummer osv og penge på erhvervskontoen. Pengene som jeg har stående har jeg tjent på et andet projekt i år og der er derfor pt. ikke betalt skat, men kun moms af indtægten. Men kan jeg trække købet fra i regnskabet direkte? Tusind tak for alle svar der måtte komme |
Hej Vincent
Det kommer meget an på hvad det egentlig er du køber og om du køber personligt eller via et selskab.
Hvis du køber 20% af aktierne i et selskab, så kan du ikke trække noget fra i forbindelse med købet (men du vil kunne modregne købsprisen i en eventuel salgspris den dag du sælger aktierne igen).
Hvis du personligt køber dig ind i en personlig drevet virksomhed, så bliver du interessent i et I/S, og så bliver du medejer af alle virksomhedens aktiver og passiver. Så skal man se på hvad det egentlig er du betaler for, er det driftsmidler? varemærke goodwill etc. Den skattemæssige behandling afhænger meget af hvad det er for nogle aktiver, det er dog de færreste typer af aktiver, du vil kunne fratrække i år, typisk kan de afskrives over en årrække. At gå ind i et amerikansk I/S (partnership) får alle alarmklokker til at ringe, for så kan du personligt komme til at hæfte for firmaets tab, herunder tab som følge af de ofte horrible og uforudseelige amerikanske erstatningssager.
Risikoen kan evt. reduceres/indkapsles ved at du stifter et selskab, som du investerer via. Men så vil udgangspunktet være, at du ikke (i personligt regi) vil kunne fratrække nogen del af anskaffelsen.
Dette er blot nogle få pointer, det du overvejer, lyder som noget der let kan blive meget kompliceret og med høj høj risiko for, at du kommer til at begå en fodfejl et sted, som kommer til at koste dig mange sorger og ikke mindst penge. Selv meget store selskaber med nærmest uendelige ressourcer er yderst forsigtige med at drive virksomhed i USA, da risikoen er meget høj og der nærmest ikke er nogen grænser for hvor galt det kan gå, hvis det først går galt. Så er der er god grund til at tænke sig meget grundigt om.
Med venlig hilsen
Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk