Hej Rene
For det første, så skal du lade være med at spilde din tid på, hvad andre tror, de ved om din virksomhed. Hvis de taler ondt om dig på en måde, som ikke er direkte ulovlig, kan du intet gøre alligevel. Hivs du går ind i en offentlig diskussion, taber du sandsynligvis mere end du vinder.
Men jeg synes, der er to sider af sagen.
Jeg kan godt forstå, at eksisterende udbydere bliver irriterede, når der kommer nogen og forstyrrer markedet.
Et af de markeder, jeg selv opererer på, er markedet for meget billige tekster. Her kommer der gang på gang udbydere, som ikke kan levere ordentlig kvalitet og service til disse meget lave priser. Sådan ser det i hvert fald ud for mig, der gør en indsats for at levere en lidt højere kvalitet end kunderne kan forvente.
Jeg har intet imod, at kundene vælger at få løst deres opgaver hos disse udbydere. Heller ikke selvom de kunne have været kunder hos mig. Det er helt OK. Måske er den lavere kvalitet god nok til kunden - og så er der jo ingen grund til at købe den højere kvalitet. Men det ærgrer mig, når kunder føler sig snydt af de uprofessionelle opkomlinge og derfor tror, at ydelserne altid har så lavt et niveau. Og det ærgrer mig endnu mere, når jeg ser kunder lovprise og anbefale leverandører, som jeg ved ikke leverer varen. Det må jo skyldes, at disse kunder ikke har kompetencerne til at vurdere de ydelser, de har fået leveret - og det er altså synd, hvis de kører rundt i en Skoda, som de tror er en Mercedes (til Skodapris).
Jeg ville inderligt ønske, at der fandtes en måde, hvor jeg kunne forklare kunderne denne forskel. Og af og til - senest i dag - forsøger jeg. Men mit forsøg blev omgående betragtet som utidig brødnid, og afklapsningen kom promte. Nu fremstår jeg så i den pågældende tråd som en desperat og for dyr udbyder frem for en seriøs udbyder med lidt højere kvalitet end gennemsnittet.
Måske opfatter din store konkurrent dig som en useriøs opkomling - jeg ved det ikke, for jeg kender hverken dig eller konkurrenten.
Måske har din konkurrent faktisk ét eller andet at have deres kritik i - det bør du lige træde et skridt tilbage og overveje: Hvordan ser det ud fra kundens synspunkt?
Under alle omstændigheder er din vigtigste opgave at formidle din ydelser så præcist som muligt til dine potentielle kunder - og så leve op til det lovede, når du skal levere.
Èn af de andre i tråden skrev noget i retningen af, at den tid, din konkurrent bruger på dig, kan han ikke bruge på sin egen virksomhed. Det er jeg ikke enig i. Din konkurrent har selvfølgelig en interesse i at se, hvad du gør godt, så han bedre kan konkurrere med dig. På samme måde har du også brug for at vide, hvad der adskiller dig og din konkurrent fra hinanden i jeres fælles kundepotentiales øjne. Og hvis du bruger dit krudt på at irriteres over deres usaglige (for et forudsætter vi, at de er) påstande om dig, så fjerner det dit fokus fra at lære af din konkurrents styrkepositioner - og så har de alligevel haft en lille fordel af deres udåd.
Eller sagt med andre ord:
Brug krudtet på at levere det, du lover - til tiden og til prisen. Det har langt større betydning end din konkurrents ord.
Venlig hilsen
Hans