I modsætning til Nils, så vil jeg ikke råde dig til at spare på markedsføringen i starten. Kunderne vil ikke komme af sig selv. Du bliver nødt til at komme ud og hente dem, og det er jo det, der er hele markedsføringens opgave. Der er trods alt en grund til, at et gammelt mundheld som "You gotta spend money, to make money" stadig kan høres derude. Men ellers er det bare at få lagt en forretningsplan, få styr på budgettet, målgruppen og leverandørerne og se at komme igang. Når det så er klart er du selvfølgelig også velkommen til at tage kontakt. Jeg har 10 års erfaringer med udvikling af identiteter, branding, Blue Oceans, Fireballs og alle de andre fancy reklamebuzzwords - men prisen er også noget andet ;) |
Som du selv siger så har de jo i Tyskland en lang tradition for at handle i kataloger. Så hvad med at få fingre i et par af de kataloger og se om du kan lære noget af dem/få en bedre forståelse for hvordan det marked fungerer i Tyskland. Det kan være du kan tilbyde samme type betaling, samme type tilbud eller hvad det nu ellers er der tiltrækker tyskerne.
Med hensyn til dansk moms, så mener jeg at grænsen er 250.000 kr årligt, i forhold til om du skal betale dansk moms eller ej. Der er i hvert fald en grænser, og kommer du over dette beløb i salg fra et eu land til et andet, så skal du afregne moms i køberlandet (hvorfor f.eks. alle danske køb hos amazon.co.uk tillægges dansk moms). Men som en anden foreslår, snak med en revisor om det, de burde kende de eksakte tal.
Om det er en god idé afhænger vel i bund og grund af hvad du vil tilbyde som alle de andre ikke tilbyder, og hvorfor folk skal handle hos dig og ikke alle de andre.