Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af virksomhed S.m.b.a.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bennie Larsen:
Den her skal du vist vise til TRYG Forsikring, og mange andre store aktører

Ja - Alm Brand, hele andelsbevægelsen, som jo bygger på på samme regelsæt....

Da Folketinget  vedtog at nedsætte anpartskapitalen gik de imod selskabskommisionens forslag om at afskaffe kapitalkravet for Aps. Ville alle ApS - i Danmark så pludselig være useriøse?

Det er stort set kun i Danmark (med det største kor på Amino), at de kapitalløse selskaber lægges for "had". I både Tyskland og i Frankrig som nyeligt har lavet nye selskabsformer uden kapitalkrav, behandles de med samme respekt som alle andre selskaber.

Om der er belæg for at NeTS vil stille anderledes krav overfor et SMBA stiller jeg mig tvivlende for. Jeg kender flere SMBA-selskaber, som ikke har oplevet disse problemer.

Snyd kan ske uanset om det foregår i et SMBA eller ApS - selv her på Amino har der værer udbydere af tomme aps-selskaber. Det skaber en falsk tryghed at man kan gå ind og hente et 1 år gammelt regnskab, som er et øjebliksbillede af en enkelt dag.

Et SMBA selskab kan være godt i nogle situationer og et aps i andre. Det er her man skal gøre op med sigselv hvad man vil med sin virksomhed på  sigt.

/Henrik

Tilmeldt 12. Jul 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:53

Puhha

Blir næsten ikke forvireret af alle de holdninger

Hvad skal man mon....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mj6400:
Hvad skal man mon....

Overveje hvad der er bedst for jer og jeres kunder.Wink

En ting som du/I skal være opmærksom på ved et SMBA er at overskud ikke må fordeles efter ejerandel. Så det vil sige at I ikke bare kan aftale at dele ligeligt, men skal fordele efter eksempelvis arbejdsindsats, salg mv.

En anden "ulempe" som taler imod SMBA kan være at det er svært at omgøre. En investor vil typisk foretrække aps fremfor smba, hvis det skulle blive aktuelt på et senere tidspunkt.

Hvis I ikke har behov for kreditter hos jeres tyske leverandør er de ligeglade med om I er et smba eller aps. Det er de færreste "normale" kunder som ser på om et selskab er et smba eller aps. De ser på den del af navnet, der står foran selskabsbetegnelsen.

Når alt dette så er sagt - og hvis I ønsker at begrænse jeres ansvar - ville jeg overveje et aps i jeres tilfælde. Hvis I allerede nu har en fonuftig værdi i jeres firma - så ville jeg afvente indtil I havde kapital nok til et Aps. Hvorfor så dette? Denne løsning er mest fleksibel i forhold til eventuelle forandringer, der ligger ude i fremtiden. Ved at lave et smba begrænser du dine fremtidige muligheder. Og ja - der er flere historier på Amino gennem de sidste par år, hvor folk har fortrudt et SMBA fremfor et aps....

/Henrik

Tilmeldt 18. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 19:47

Hej mj6400.

Min kammerat og jeg har et SMBA (web-bureau) som vi driver på hobby plan lige pt med en masse affiliate sites.

Der er intet galt i at oprette et SMBA og det eneste sted du vil møde lidt problemer er banken som ikke låner uden du hæfter privat men ved ikke hvordan banken har det med APS tvivler dog på den store forskel.

Leverandøre er da fuldstændig lige glad om du er et enkelmands firma , APS , SMBA eller noget helt andet. Nu er mange i min familie selvstændige både som leverandøre osv. De tjekker da aldrig hvad et firma har af firmaform. 

Vi oprettede vores selv ved at læse os frem så kostede det os ca 2500 kr at oprette et selskab hvor vi ejer 50% hver .

du skriver bare en PB hvis du har brug for noget hjælp eller svar på spørgsmål.

Mvh. Niclas - BK-Affiliate.dk

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 20:02

niclaskk:
Vi oprettede vores selv ved at læse os frem så kostede det os ca 2500 kr at oprette et selskab hvor vi ejer 50% hver .
niclaskk:

Min kammerat og jeg har et SMBA (web-bureau) som vi driver på hobby plan lige pt med en masse affiliate sites.

Der er intet galt i at oprette et SMBA og det eneste sted du vil møde lidt problemer er banken som ikke låner uden du hæfter privat men ved ikke hvordan banken har det med APS tvivler dog på den store forskel.

Leverandøre er da fuldstændig lige glad om du er et enkelmands firma , APS , SMBA eller noget helt andet. Nu er mange i min familie selvstændige både som leverandøre osv. De tjekker da aldrig hvad et firma har af firmaform. 

Nej, der er intet galt i at drive et SmbA, tværtimod - et SmbA bygger på foreningsvedtægterne, og er altså grundlovssikret.... Derfor skal der naturligvis stadig tages væsentligt hensyn til, om det er hensigtsmæssigt - bl-a- i forbindelse med fremtidig omdannelse, afhændelses osv.

Som medlem i en "forening", er du IKKE medejer eller anparthaver - du er medlem!

Vær opmærksom på, at det ikke er lovligt at købe en "standard.oprettelse" af et SmbA, igennem de mange udbydere der gør i dette - med mindre de er certificeret til netop at kunne give dig vejledning omkring dette. Gør brug af advokat hvis du er i tvivl.

Tilmeldt 18. Feb 11
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 20:52

Du kan læse dig frem til hvordan dine vedtægter skal være/kan være.

Hvis der er fejl i dem når du har indsendt dem skal du nok blive oplyst og hjulpet til at rette det til.

Har selv været igennem det hele ;)

Fra Svendborg
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 21:42

Jeg overvejer selv at lave et smba selvskab og hvis du kun skal handle med tyskland tror jeg ikke det er et problem. I tyskland er rigtig mange selvskaber smba(gmbh). Jeg overvejer det fordi jeg ikke behøver nogen kapital i firmaet og ikke har lyst til at blande min privat økonomi i selvskabet.

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 07:04

Jeg undrer mig over hvorfor det skal gøres så svært at få begrænset ansvar i Danmark. Jeg mener at leverandørerne som voksne mennesker med egen virksomhed vel selv er i stand til at afgøre om de vil yde kredit eller ikke. For det er vel den eneste grund til kravet om de 80.000 kr? Derimod kan man jo med et enkeltmand firma hurtigt få sit liv ødelagt med en stor personlig gæld.

Tilmeldt 12. Jul 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 07:20

Godmorgen

Først stor tak til alle svar virklig en glæde :-)

Der er for og i mod kan jeg regne ud

Hvis vi laver et s.m.b.a og jeg står for 70 % af den daglig drift hvad så
Mef overskuet. ? Flere har nævnt det ik blir delt som i et aps

Mvh
Michael Jørgensen

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 09:34

Du kan læse mere om S.m.b.a her 

http://www.erhvervsstyrelsen.dk/vejledninger_erhvervsdrivende_virksomhed

Jeg vil også anbefale et ApS, hvis I vil have begrænset ansvar. Har I eksempelvis overvejet, hvad I gør såfremt den ene udtræder, eller een af jer ikke længere er aktiv - og er I opmærksom på de udfordringer det giver?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)